Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna
    legomum skrev 2018-11-27 11:38:26 följande:

Nä det har försvunnit. Tom NK har redan skyltat blev väl klart i mitten på novemer.

Så tråkigt. Annars var NKs julskyltning något jag minns vi åkte in och kollade på ibland då jag var liten och bodde i Sthlm.

Det verkar ju försvinna mer och mer även i mindre städer. I mitt lilla samhälle brukar butikerna hålla öppet, men vissa har haft julskyltning i flera veckor. Sen är det eld på torget, Ica och coop brukar bjuda på fika/glögg och barnen får träffa tomten som brukar hålla till på vårdcentralen (av alla ställen :) ).

Det är fullt med folk, och det är väl det som lockar mest, att träffa gamla bekanta. Julmusik i högtalare och lite sådär julmysigt om det är snö..
  • Rödtjärnens Anna

Vi har spira. Minns min sambos syskonbarns diskussion om vad vi egentligen hade i granen... i dess värld fanns bara toppstjärnor

• Rödtjärnens Anna

Typiskt att jag och min ettåring ska bli förkyld just nu, mitt i julförberedelserna. Jag och gubben som ska till stan och handla alla julklappar.

Julbaket pågår varje dag. Igår gjorde jag några kakor vars recept jag funnit på Pintrest och som var på finska. Jag kan inte finska men med Google hjälp ordnade sig. Vi gör inget julgodis, det är ingen som äter det här hemma. Vi köper en chokladask som bjudgodis varje år, den slängs halvfull nästkommande jul då vi rensar bland julkakburkar..

Vi har iallafall fått snö, äntligen!

• Rödtjärnens Anna
    UndrandeSökare skrev 2018-12-06 11:07:11 följande:

Mysigt med snö, tråkigt att ni blivit förkylda, du kanske kan skicka mannen med en lång lista på alla julklappar som ska köpas?

Vad hette de Finska kakorna på svenska?

Har du lust att lägga in en länk till receptet?

Jag har en kompis som är finska, annars finns det ju google translate.

Risken med att släppa gubben lös med julklappslistan är att det inte blir någonting. Han är underbar på alla sätt men shoppa är han sämst på.. En affär och sen är han less.. Lillen får bli ompysslad av Farmor och farfar som vi bor granne med. Jag litar på att han får det bra där.

Kakorna recept..

www.meillakotona.fi/reseptit/pastellinvariset-keksikukat

Min syster är gift med en finne så hade jag inte lyckats så hade ringt honom. Kakorna blev bra. Har varit ihop med en konditor och min nuvarande jobbar på bageri så man har ju snappat upp en del..
  • Rödtjärnens Anna

Satt ensam ikväll och pysslade ihop presenter till min sambos kusinbarn som fyllt år.. Hade BBCBrit på Tv:n i bakgrunden och de körde någon gammal repris på en julshow.

Jag fick känslan av att det var dagen före julafton och jag fixade de sista klapparna och när Tv:n spelade "Oh holy night" så var lyckan total.. Nu känns det lite som jul, fast det bara är augusti.

• Rödtjärnens Anna

Jag har också fått mail om flera adventskalendrar. Känns lite tidigt då det inte ens är riktig höst än, iaf inte där jag bor..

• Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2019-09-02 19:16:32 följande:

Här börjar det bli höstlikt redan.

Jo höstlikt är det kanske.. Lite gula löv här och där, mörka kvällar och så började älgjakten i dag i mina trakter, det är ett sant hösttecken. Men det är långt till första snön hoppas jag.
  • Rödtjärnens Anna
    legomum skrev 2019-09-02 22:44:04 följande:

Det låter gott. Är det påste eller lösvikt i den?

Jag tror att det finns både och. Jag har inte bestämt mig för vilken kalender än. Tänkte höra om nån haft en te-kalender förut.

Jag och min gubbe är egentligen kaffedrickare men tar gärna en tekopp på kvällen, men det blir ofta samma te, så jag tänkte att en kalender med te kunde vidga våra vyer lite och vi kunde prova på nått nytt.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!