Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

AniieeHär skrev 2019-09-18 23:50:04 följande:

Om di vill testa kaffeglögg i vinter så är receptet:

10 kryddnejlikor

2 kanelstänger

1 tsk krossad muskotblomma (finns att köpa i kryddbutiker online)

2 dl vatten

1 dl vispgrädde

1 liter starkt kaffe

Strösocker

hackad mandel

Koka kryddorna i vattner i ca 5 minuter

Vispa grädden

Sila av kryddorna, spara vattnet.

Häll kryddspadet i hett kaffe, tillsätt socker efter smak. 

Servera med vispgrädde och garnera med hackad mandel.

Tack för receptet. Det lät väldigt spännande.
  • Rödtjärnens Anna
    AniieeHär skrev 2019-09-23 19:06:12 följande:

Jag gillar att det var en del fokus på barnen i år. Vet inte varför, har inga barn och anser inte att "julen är barnens högtid", men jag gillar ju inte heller när barn blir bortglömda....

Jag håller med om att julen är barnens högtid och har alltid tyckt det (Jag var 39 då jag fick mitt enda barn, så många jular som frivilligt barnlös). Det är något magiskt med julen då man är barn, lite av magin försvinner då man är vuxen. Den magin går inte att köpas för pengar.

Mycket av IKEA:s julkolektion är något jag skulle vilja ha och ha framme året om. Jag gillar allmoge, kurbits och sånt.
  • Rödtjärnens Anna

Fösta snön föll i natt så i morse var allt vitt. Men nu har allt regnat bort. Tidigt kan tyckas men förra året kom snön i slutet av september.

Nu börjar planeringen kring julafton. Det verkar som om vi blir hemma och att mina föräldrar kommer hit (de bor 60 mil bort).

Har ni redan klart hur julafton ska se ut i år?

• Rödtjärnens Anna

Vi har haft underbart höstväder hela helgen. Hela familjen har varit ute i skogen fredag, lördag och söndag. Det finns inget mysigare än att dricka kaffe och äta mackor i solskenet i en skogsglänta.

Idag är det -4, mulet och frost.

I lördags gick vi och tittade efter julgranar. Fann ingen som passade. Men det måste ju finnas, annars får vi väl sno fyra eller fem stycken från någon granne ;)

Min tvååring sa plötsligt i går "God Jul".. lite tidigt, men det är ju bra att han börjar öva på att säga det :)

• Rödtjärnens Anna
    Furienna skrev 2019-10-11 13:04:33 följande:

Brukar drt vara något fel på fabriksbakat?

Självklart inte.. men jag är van med hembakat och det tycker jag är godast.
  • Rödtjärnens Anna
    molly50 skrev 2019-10-21 17:35:16 följande:

Åh,vad mysigt!  Vill också ha snö nu! 

Får jag fråga vart du bor?

Själv tycker jag att snön kan avvakta lite, annars blir vintern så lång och så mycket snöskottning. Men visst är det fint.

Bilden är tagen i ett naturresearvat som heter Bågaliden och ligger i norra Västernorrland. Vi bor några mil därifrån men här är var det inte mer än bara lite puder på backen som nu är försvunnet.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!