Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

Jag älskar julen, men det känns lite fel att korka upp en julmust redan nu i oktober..

Ska snart börja med årets julbak. Det blir väl en tio sorters kakor (där jag bor är det tradition med julbjudingar, dvs. man bjuder in släkt och vänner på jul-kalas med mycket fika och annat gott).

I helgen har min fästman och svärfar tagit ner tre stora granar och en stor lärk, så jag passade på att samla gran- och lärkkottar för kommande julpyssel och juldekorationer.

Vad jag längtar efter att sätta igång.

• Rödtjärnens Anna

Har varit i helgen och sett ut årets julgran och adventsgran (står på altan med belysning från första advent och in i januari/februari). sååå fina!

Nu ska vi bara ta och hugga dem. Så ser ni några granar med röda band så är de paxade! ?

• Rödtjärnens Anna

Nu har jag äntligen fått reda på att det blir som jag vill på julafton... För första gången är det jag och fästmannen som ska hålla i julfirandet och det ska bli så kul! Det är inte alltid lätt att få hit fästmannens släkt då de är mjölkbönder, men i år gick det!.

Är det någon som har ett recept på barnvänlig glögg? gärna på typ blåbär eller vinbär som bas.

• Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2016-11-07 11:37:28 följande:

Kul =)

Jag tror det finns ett recept i min julkokbok från 70-talet på alkoholfri glögg med svartvinbärsdryck/saft och äppeljuice..... jag kan kolla.

Kanon, det vore supersnällt!!
  • Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2016-11-07 12:01:22 följande:

Här. Blir 1 liter, men det går ju att mångfaldiga:

1/2 liter svartvinbärsdryck (funkar med saft, lättdryck, eller vad som, drickfärdig)

1/2 liter äppeldryck (juice, lättdryck.... drickfärdig)

1 dl vatten

1/2 dl russin

1 liten bit färsk ingefära (som en halv tumme ungefär)

5 hela kryddnejlikor

1 kanelstång

Hä alltihop i en kastrull eller glöggryta och låt stå och dra i en halvtimme på medelvärme - det ska inte koka, bara nästan. Servera med mandlar.

Tusen tack!! Den ser väldigt god ut.. och så får jag användning av all svartvinbärssaft jag gjorde i höstas.. och så kan man ju styra socker mängden, min älskling är diabetiker och glögg brukar ju vara så söt..

Perfekt recept för vår julafton.. tack än en gång.
  • Rödtjärnens Anna

I lördags högg vi granen. - 20, gnistrande rimfrost och sol, helt underbart. Nu bakas det för fulla muggar, nästan varje kväll någon sort, dagens bak är jitterbuggare och kokostoppar. Min gubbe har städat hela huset, skurat och satt upp julgardiner i varje rum (även på toa, hans påhitt).

Nu är det snart jul hemma hos Perssons.

Men så får jag mina "gravid-ryck" och springer ner till macken i byn och köper isglass och äter glass ute i -15 grader.. folk tror väl inte att jag är klok så här innan jul.

:)

Föresten, någon som har recept på ett gott mjukt bröd (utan mjölkprodukter)?

• Rödtjärnens Anna

Sån julstämningen det blir av bara lite snö, här (norra Ångermanland) är det över en decimeter och just nu vräker snön ner. Vi har huggit granar i helgen, en till altanen och en vi ska ha inne, tror vi hittat riktigt fina i år. Det är något visst med att hugga sin egen gran.

Måste börja med julbaket. Det extrem-fikas kring judarna här. Förra året räknade jag svärföräldrarnas fikabord på deras julbjudning, 19 sorter!

Nån som har något bra recept på kakor (mjuka eller småkakor), mindre bakverk osv? Vore kul att förnya kakbordet.

• Rödtjärnens Anna
    MissFrost skrev 2017-11-22 18:23:28 följande:

En fråga: pyntar ni i alla rum? Jag kom på att förutom badrummet (som jag inte vet hur jag ska pynta) så pyntar jag inte i mitt sovrum. Eller jag har julgardin och en ljusslinga i fönstret  och inget mer . Men i år ska det bli ändring på det tänkte jag 

Allt utom källaren och garaget (5 rok, två stora hallar och två toaletter). Dock blir det mindre i vissa rum som inte används.

Min käre sambo har snöat in sig på gardiner, han byter gardiner minst 7 ggr per år. Samtidigt byter han ut fönsterlampor, dukar, ljusmanschetter, ljus mm så att det passar årstiden/högtiden. Så det är standard i vårt hem. Sen blir det en del jultomtar, girlanger i taket, glitter mm. Och så julgranar, en på altanen och en inne.
  • Rödtjärnens Anna
    MissFrost skrev 2017-11-23 20:24:33 följande:

7 ggr per år?  Här blir det två ggr per år som mest 

Det är ju det normala. Men han kör vinter-, påsk-, vår-, sommar- , höst-, vinter- och julgardiner. På landet blir det "bara" 4 ggr. :) (har frågat svärmor vad sambon fått gardinintresset ifrån, hon har ingen aning, hon byter max 3 ggr per år inkl julgardiner)

I vår familj är det han som står för mest av pyntandet. Fast han är bra på det.. jag står för julbak ch matlagningen.
  • Rödtjärnens Anna

Någon annan än jag som varit på skyltsöndag?

Affärerna i det lilla samhället där jag bor hade skyltsöndag ikväll och det var full med folk ute. Det var korvgrillning på torget och barnen kunde träffa tomten (som av någon konstig anledning hade sin mottagning på vårdcentralen), det bjöds på glögg, pepparkakor och godis och gatan genom byn var kantad av marschaller. Så mysigt!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!