Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

Nu börjar en intensiv tid för min mamma, hon är scrappare och gör egna 3D julkort som hon åker runt med på julmarknader, tror att första redan var för två veckor sedan... så smidigt, mamma åker och så ringer hon o säger till om jag "måste" komma eller om det inte är nåogt direkt att ha

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen

Idag har börjat packa en jullåda till Hoppets stjärna, dottern på 2 år o 2mån var lite mindre nöjd när jag tog fram nya målarböcker, kritor o pennor och skulle slå in dem... hon blev lessen och sa -Ippa ha, Ippa måla... så jag försökte att förklara att vi ska ge det till barn som inte har sånt här och som inte får julklappar, hon är ju förliten för att förstå tänkte jag men döm om min förvåning när hon 5min senare kommer med två olika leksaker av sina och ger till mig och säger -barnen ha... o då frågade jag ska vi ge dem till barnen som inte har leksaker? -ja sa hon då... sötisen.. så jag tror faktiskt att hon fattade,... mammas hjärta!!! (men nej, jag hade inte hjärta att packa ner hennes leksaker...

• Pigelinen
    Lajsa82 skrev 2010-10-31 11:11:51 följande:
    grymt sa grisen: Guud vad gulligt, hon måste ha ett väldigt gott hjärta lik sin mamma som tänker på dessa familjer som sitter utan något på julen och vi har allt i överflöd.... Har tänkt i så många år att skicka, fattar inte varför jag aldrig gjort detta, men i år skall jag banne mig göra det, skulle du kunna berätta mer om hur går det till?
    Det är superenkelt... på http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/julpaket/sa-haer-goer-du.html står det hur man gör.
    Vi tog en banankartong och så har vi börjat packa i lite blandat som vi har köpt, hittils har vi lagt i en Fleecfilt (la den i botten), tandkräm, tandborstar, schampo (dam o herr) tvål, hårborste, hårband, flera sorters godis, målarböcker, kritor o pennor. sen ska vi lägga i lite mat också. Man fyller med precis vad man vill, de finns ju förslag på hemsidan,... sen när den är full så skriver man ut en talong p hemsidan (för att få ett rabatterat pris på bussgods) lämnar in på bussgods och så skickas det iväg. Leksaker slår man in och sätter "boy el Girl o ålder". Sen får man gärna skicka med en personlig hälsning så det tänker vi göra.

Detta är första året som vi gör detta, har också tänkt i många år men aldrig kommit till skott men nu ska de iväg.
  • Pigelinen
    Eena skrev 2010-10-31 19:59:54 följande:
    Köpte den på Ullared där den var rätt billig. Rolig inspiration men ärligt talat tror jag nog inte att jag kommer att göra så mycket ur den...
    oki, så man kan hoppa över den då? Finns ju mycket på internet somman kan använda sig av ändå kanske...
    Såg ett recept på bokus därman kunde "provläsa" som såg gott ut, de var en saffransbulle som en kanelbulle men då med saffran o mandelmassa... den skulle jag villja göra.
  • Pigelinen
    Eena skrev 2010-11-01 07:39:43 följande:
    Jag kör också alltid med såna bullar, men utan nåt speciellt recept. Gör vanlig saffransbulledeg (med kesella) och sedan bakar jag dem som kanelbullar men med mandelmassa istället för kanel och socker. Brukar vara mycket uppskattade.
    åh vad gott då ska jag prova det, jag gilalr saffran men inte bullarna
  • Pigelinen

Jag har redan inhandlat 4 paket saffran... bra att ha hemma Köpte på ICA förra veckan för 22.50per paket och nu igår på ÖB för 18kr per paket, får se om det skiljer sig på kvalite.
    Så nu behöver jag bara köpa lite mandelmassa så ska jag provbaka bullarna.

• Pigelinen

Tycker också att GeKås blivit sämre, för mycket folk och så har priserna stigit...

• Pigelinen

Funderar på om jag ska baka lite biscotties idag, gjorde ltie pepaprkaks för ett par veckor sedan men de är snart slut. Så gott att ta en med lite te på kvällen Tror att de kan bli både pepparkaks och saffrans idag.

• Pigelinen

systembolaget har olika dryckesprovningar som man kan ge bort i present, om han nu dricker vill säga

• Pigelinen

Idag bakade jag saffran och pepaprkaksskorpor (två olika allså) tyvärr brände jag första plåten då mina tankar var på helt annat plan.

Ikväll är planen att få min man gå upp på vinden o bära ner alla våra kartonger där, vi flyttade hit för snart 2 månader sedna o mycket åkte upp där direkt. Jag vill kolal igenom vad vi har sen innan som kan passa till julen men den officiella rapporten till min man får bli att jag saknar laddaren till kameran, kanske att den kan finnas där uppe Han tycker att jag är LITE för mycket julgalen o när han ändå är där så kan han ju kasta ner jullådorna också... tror ni att han går på det? Jag sydde upp jättefina hissgardiner till mitt kök för två år sedan tyvärr passar inte de i vårt nya hus, men jag har ett par söta panellängder som jag tror ska få bo i vårt nya kök. Andra rum byter jag inte i, har ju precis fått upp gardiner ju.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!