Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

En nyfiken fråga som dök upp nu när jag ser trådar om att fira skolavslutning i kyrkan osv.

Har ni något religöst samanhng hemam hos er i jultider? Tradition, krubba, gudstjänst osv?

Min man o jag är inte "jättereligösa" men vi tror på något.. Går  på gudstjänster vid dop, bröllop, begravningar, ibland något annat vid speciella tillfällen. Tidigare innan vi fick barn så gick vi på midnattsgudstjänst som avslutning på julafton men inte nu när vi har barn (de är kl 00.00 p natten) vi har även deltagit i en ren musikalisk gudstjänst den 23/12 tidigare år då det är en familj som sjunger julsånger i en timme.så stämmningsfullt och musigt. Efteråt bjussar kyrkan på glögg o pepparkakor, och skulle gärna göra det fortfarande men nu har vi börjat fira jul med min pappa den kvällen så det hinner vi inte med.

Vi firar jul eftersom det enligt kristendomen är jesufödelse, o vi vill att våra barn ska veta varför vi firar jul därför läser vi alltid julevangeliet vid julbordet. Detta är något som min mans familj alltid gjort, min pappa är ateist o tror inte alls så där skulle det ALDRIG ske. Vi brukar försöka hinna med en julgudstjänst och oftast är det en adventsgudstjänst i vårt ridhus med levande julkrubba som vi brukar gå på, den är kl 17 på dagen så den passar in så bra. Sen spelar vi ju mycket julmusik, både moderna men även klassiska sånger. Hur gör ni?

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen

Spännande att läsa allas olika variationer av hur man firar och det är ju det som är så underbart tycker jag. Oavsett vad man tror så är det en glädjens högtid!

Min mamma säger att Euroshoppers papperservettter (till barn) är de bästa att använda när man putsar fönster... jag har sagt att hon får gärna komma hit och visa Men hon tycker att jag kan prova själv... är dock för lat och dessutom gravid i v 30 så jag orkar inte Får se om jag orkar i helgen..

• Pigelinen

Vi var i badhuset i söndags o där spelade de julmusik i högtalarna, jättemysigt ju

Har just avnjutit en stor kopp med RIKTIG varmchoklad... mmm vad gott!
    Har tagit upp älgfärs ur frysen och ska göra julköttbulalr ikväll el i morogn fm (beroende på hur lång tid det tar att tinna färsen ) sen köpte jag en rulle papparkaksdeg idag somjag tänkte göra fönsterdekorationer av... har inte orkat göra göra deg än, ska göra nästa vecka. Hade någon något bra recept?

Vilken färdig deg ska man köpa om man ska ha någolunda goda? Vi skulle köpa till eleverna i skolan som ska baka (vi har inte tid att göra deg till dem utan köper färdig) men de fanns både Gille och Skogaholmsdeg... någon som ahr erfarenhet?

Gilles hade typ 100år ( nej men 1 år) i hållbarhet medan Skogaholms var "bara" ett par månader..

• Pigelinen

kul med lite lekar, har vi inte haft, men vi brukar spela sällskpspel i vår familj.

Nu har jag gjort 4 kg julköttbullar... jisses vilken tid det tog att rulla. Har också gjort två pepparkakshjärtan men jag väntar nog till i morgon o hänga upp så att de verkligen är hårda, ska göra kristyr också på dem...

• Pigelinen
    Annanym skrev 2010-11-18 20:18:35 följande:
    Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.
    nä på söndag är det 1 vecka kvar till advent!!!!
  • Pigelinen
    Annanym skrev 2010-11-18 21:21:24 följande:
    Ja. Det gjorde det hela ännu jobbigare.
    nä, bara mysigt... släpp alla måsten och njut istället
  • Pigelinen
    Squirrel Nutkin skrev 2010-11-19 10:59:56 följande:
    Åh herregud! Laga du mat till ett kompani eller? Flört Fast köttbullarna lär ju gå åt! Skrattande
    Annanym skrev 2010-11-18 20:18:35 följande:
    Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.
    Om du inte hinner få bort alla flyttkartonger kan du väl bara täcka över dem med någon fin julduk som är stor nog å sätta en julblomma i kruka på?
    nä, men vi fick älgkött av pappa och ska man ändå göra så kan man ju passa på Smidigt att ha i frysen sen.

Nu har jag garnerat våra pepparkakshjärtan som dottern o jag gjorde igår, blev jättesöta tycker jag Tar kort när jag hängt upp dem så får ni säga vad ni tycker...

Ang gardiner så var de jag hade till köket för korta... nackdelen när man flyttar från ett hus med lågt i tak till ett normalhus... men jag struntar i att byta och kommer köra de vanliga jag köpt till köket nu, helvita längder o så pepparkakshjärtan och apelsiner med nejlikor i fönstret... blir nog jul ändå O bäst av allt, då kommer jag ju inte plocka ner gardinerna vilket innebär att jag då slipepr att putsa fönstrena mohaha
  • Pigelinen
    Jenny1 skrev 2010-11-19 12:59:10 följande:

Passar på att putsa fönstren när jag ändå är hemma och vabbar! Men är det för tidigt att sätta upp julgardinerna? Kanske ska vänta tills nästa helg?

äh, kör på
  • Pigelinen

ja... imorgon ska vi på årets första julmarknad!!! Ska bli mysigt!!!!

• Pigelinen

var på en jättemysig julmarknad o när jag kom hem så kunde jag inte vänta mer stakarna tick komma fram likaså apelsiner m nejlikor o pepparkakshjärtan i fönstret, ni anar inte hur gott det doftar Tomte
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!