Jag längtar till jul!!!
En nyfiken fråga som dök upp nu när jag ser trådar om att fira skolavslutning i kyrkan osv.
Har ni något religöst samanhng hemam hos er i jultider? Tradition, krubba, gudstjänst osv?
Min man o jag är inte "jättereligösa" men vi tror på något.. Går på gudstjänster vid dop, bröllop, begravningar, ibland något annat vid speciella tillfällen. Tidigare innan vi fick barn så gick vi på midnattsgudstjänst som avslutning på julafton men inte nu när vi har barn (de är kl 00.00 p natten) vi har även deltagit i en ren musikalisk gudstjänst den 23/12 tidigare år då det är en familj som sjunger julsånger i en timme.så stämmningsfullt och musigt. Efteråt bjussar kyrkan på glögg o pepparkakor, och skulle gärna göra det fortfarande men nu har vi börjat fira jul med min pappa den kvällen så det hinner vi inte med.
Vi firar jul eftersom det enligt kristendomen är jesufödelse, o vi vill att våra barn ska veta varför vi firar jul därför läser vi alltid julevangeliet vid julbordet. Detta är något som min mans familj alltid gjort, min pappa är ateist o tror inte alls så där skulle det ALDRIG ske. Vi brukar försöka hinna med en julgudstjänst och oftast är det en adventsgudstjänst i vårt ridhus med levande julkrubba som vi brukar gå på, den är kl 17 på dagen så den passar in så bra. Sen spelar vi ju mycket julmusik, både moderna men även klassiska sånger. Hur gör ni?