Inlägg från: Elsis |Visa alla inlägg
  • Elsis

Jag längtar till jul!!!

Och flytande kåvepenin luktar enligt min fyraåring som kattmat...

• Elsis

Tog precis ut en mjuk pepparkaka ur ugnen. Strax ska vi tända våra hemgjorda ljus (har smält ner gamla stumpar) och smaka på den och fira äldsta dotterns och min gemensamma namnsdag. Som barn fick jag alltid en adventskalender i present, och lillasyster har passande nog namnsdag ett par dagar senare.

• Elsis

Vi pyntat i alla rum, inte så mycket i sovrummet och badrummet dock. Barnen pyntar sina rum. Källaren pyntas inte, men så väl lekstugan som husvagnen, som står parkerad på tomten, har varsin ljusstake i fönstret:)

• Elsis

Pepparkaksbak passar fint när man slutar tidigt. Nu doftar det jul. En hyacint har precis slagit ut också.

• Elsis

Idag har jag och minstingen bakat vörtbröd, och när storbarnen kom hem hade lussekattsdegen lagom jäst färdigt. Strax blir det paus i baket för vi ska ordna nya soffor så att alla får plats på julafton. Förutom själva familjen kommer svärmor och svägerskan med sambo, så vi är åtta stycken. Tur inte min sida av släkten kommer, för med fyra systrar, lika många svågrar och åtta syskonbarn samt mina föräldrar skulle det behövas väldigt många soffor:)

• Elsis

Hos oss ska döttrarna lussa i kyrkan, och sedan går vi på julmarknad med grannfamiljen. Hinner vi så köper vi nog gran också:)

• Elsis

Här utanför Göteborg har vi vackert vitt, härlig julstämning. Stora barnen har skolskjuts, och minstingen och jag väljer pulka som fordon när vi ska hämta posten:)

• Elsis

Tillbaka i höstvardagen efter en julmysig helg som bjöd på både julmarknad och ett besök på Vellingeblomman. Barnen var väldigt nöjda och jag också.

• Elsis

Idag hade vi frost utanför Göteborg. Barnen var överlyckliga och lekte med is från trädgårdens vartenbaljor. Tioåringen gjorde en brasa i kaminen när vi åt frukos????

• Elsis

Här ligger frosten tjock och vi har ett härligt vinterlandskap med vita träd. Barnen längtar efter snö:)

• Elsis

Idag är jag ledig och passar på att baka bröd sv en sort vi brukar ha till jul, men de tar nog slut innan dess. Imorgon ska vi på årets första julmarknad, och det verkar som om det kan komma snö, eller så blir det regn och det är ju inte alls så mysigt.

• Elsis

Ikväll rörde vi ihop en pepparkaksdeg. Så imorgon ska vi baka när äldsta dottern kommer hem från genrep för kyrkans adventsdrama som ska spelas för skolan på fredag.

• Elsis

Här regnar det och är mörkt och ruggigt, så det blir frukost framför brasan. Lite julkänsla är det allt.

• Elsis

Var inne i Göteborg igår, bor på landet utanför, och nu var det julbelysning uppe över några gator. Ösregn gjorde dock att det inte kändes så mysigt och jag hade ganska bråttom genom stan. Förra året åkte barnen och jag en tur till stan en eftermiddag, vi julhandlade och gick på mysigt café och åt bakelser.

• Elsis

Mysigt med snö, här regnar det. Svårt att känna någon julstämning då, men försöker så gott det går genom att städa kökslådor och skåp, som lite julstök.

• Elsis

Vi har fått ett fint om än tunt snötäcke inför första advent. Idag kom granriset med ljus på plats tunt ytterdörren och de flesta ljusstakarna är på plats.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!