Inlägg från: Elsis |Visa alla inlägg
  • Elsis

Jag längtar till jul!!!

Här har den treåriga dottern två gånger idag kommit in på ämnet jul, först läste vi Kajsa Kavat, och då pratade vi om julmarknader, och hon meddelade att hon vill gå på den med lekplasten med den stora grisen i år, där vi var förra året. Senare pratade hon om att nu när det är höst vill hon ha en sådandär att hänga på väggen som jag pratat om en dag, kom fram till att hon menade en adventskalender:)

• Elsis

Vad här var stillsamt, sitter alla och slukar sina nya Allers eller? Ska till stan idag, bor riktigt lantligt och långt från alla butiker om man inte har bil, så idag ska ag slå till och köpa ett eget nummer, om ni kan rekommendera den?

• Elsis

Årets första julmarknad, på Hunneberg, blev familjens eftermiddagsutflykt. "Vad mysigt det är" utbrast treåringen förtjust och sprang runt och smakade korvar, bröd och ostar, och klappade tomtar och de söta fåglarna på dörrkransarna. Vi hade tänkt åka redan på förmiddagen, men det var tur att vi inte kom iväg förrän på eftermiddagen, för det var ju mycket mera stämningsfullt att vara där när det började bli mörkt. Kvällsmat fick bli korv med bröd framför öppen eld innan vi åkte hem, och dessutom levande julmusik:)

• Elsis

Molly, Hunneberg utanför Vänersborg, det var en bit för oss att åka, men det var det värt:) På hemvägen såg vi att några hus i närheten fått upp belysningar utomhus, och eftersom vi bor på landet där det verkligen är mörkt tänkte jag hänga på trenden. Får se om det hinns med imorgon.

• Elsis

Molly, men ni har förhoppningsvis mysiga julmarknader i er närhet också snart:)

• Elsis

Saffran, jag har bott flera år i Norge, och saffran är inte lätt att få tag på, tyvärr. I flera butiker fattade de inte ens vad jag frågade efter, och sålde det än mindre. Lussekatter med gurkmeja är vanligt, har tom hört hur någon kock eller bagare i v varnade för att ta för mycket gurkmeja, för att lussekatterna knde smaka curry då!

• Elsis

Här har flera fönster blivit putsade. Har bara fyra av sjutton kvar nu:) Treåringenhar glatt hjälpt till att ta bort gardinerna och väntar ivrigt på att julvarianterna ska hängas upp. Hon har också berättat för mormor att det snart är första advent.

• Elsis

Barnen sover och det verkade perfekt att sätta igång att sy deras julförkläden, från Panduro. Jodå mamma har så bråttom klipp klipp klipp.... Pressar och nålar, och så är det äntligen dags att börja sy, och det är då det visar sig, ja att jag inte har någon röd tråd i rätt färg, bara ett par rullar som definitvt är mörkare. Hur kan jag inte ha röd tråd? Jahaja, då får jag ta fram något annat julpyssel istället. Röd tråd ska inhandlas imorgon!

• Elsis

Ingen snö här, så jag blir lite avundsjuk på er andra, men i alla fall frostigt och vackert, med -7 som högsta temperatur. Medan mannen och äldsta dottern åkte och handlade tog jag en promenad här på landet, med den sovande lillan i vagnen. När alla var hemma igen blev det glögg och mellanmål med smörgåsar med julost och skinka, den var färdigköpt men smakade nästan hemgjord julskinka. Den riktiga får vänta till jul:)

• Elsis

Nu har vi också snö, drog båda barnen i varsin pulka en tur till brevlådan, vilket är en bit, såhär på landet. Tyvärr var det ganska blåsigt, så åkturen blev inte längre. Istället blev det mellanmål, med tända ljus, och sedan eftermiddagens julsaga "Familjen Nalle firar jul":)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!