Inlägg från: Elsis |Visa alla inlägg
  • Elsis

Jag längtar till jul!!!

Idag ska vi plantera amaryllislökar vi fyndade igår, de hinner kanske inte slå ut till jul, men passar ju fint hela vintern. Barnen börjar få julkänslor och vill ta fram och pyssla färdigt en liten röd stuga med tomtar som de och deras mormor inte hann göra färdigt till förra julen. Själv håller jag med om att extra pyssel-timmar, när barnen lagt sig, borde införas denna tiden på året:)

• Elsis

Mina barn har klagat över att de inte har några julgardiner i sitt sovrum och i lekrummet. Nu nålar jag och ska snart sy dem, men det blir en överraskning i december.

• Elsis

Hur går det för er så här dagen före första advent? Här har vi hämtat ner ljusstakar och stjärnor från vinden, men inte satt allt på plats. Barnens stjärna i lekrummet var först uppe:) Nu ska vi ordna med resten, för i eftermiddag kommer mannen/fadern hem efter två veckor utomlands i jobbet, så då hinner vi inte. Men brasa och glögg passar fint då.

• Elsis

Vi gjorde pepparkaksdeg igår, och idag ville båda storbarnen vara hemma och baka, så de tog ledigt från förskoleklass/förskola och snart sprider sig pepparkaksoset:)

• Elsis

Vestra, åh vem kan motstå att bli väckt av luciasång:) Här skyndar barnen upp varje morgon för att öppna kalendrar och titta om det finns något i strumpkalendern.

• Elsis

Igår kväll blev det nästan lite juligt hos oss. Vi åt mannagrynsgröt med kanel, och det är ju ganska likt risgrynsgröt. Sedan ville barnen se Kakparaden på vår Disney jul-dvd, och när den var det slut blev det Tomtens verkstad. Medan vi tittade bjöds det på satsumas, men man kunde ju inbilla sig att det var clementin:)

• Elsis

Här blev sjuåringen lycklig när det "äntligen" var frost i förrgår när hon skulle till skolan. Jag håller med henne om att det var vackert:) Vi bor vid en älv, och älvorna steg över vattnet.

Ikväll har jag börjat ett julklappsprojekt. Jag ska sy varsin dockfamilj till sjuåringens och femåringena dockskåp. Treåringen får nog vänta tills han har ett dockskåp, beroende på vad jag hinner med. Det finns andra julpyssel som ska göras också:)

• Elsis

Idag är det tända ljus på bordet till frukosten. Treåringen tycker inte om när det är mörkt på morgonen men storasystrarna, fem och sju, tycker det är mysigt.

• Elsis

Här hemma är honungen nästan slut, och mannen som ska till vår lokala bilmekaniker, som också råkar vara biodlare, ska köpa mer. "Det är väl bäst att jag tar två burkar, eftersom det börjar gå mot jul?" Vi bakar alltid ett honungsbröd till jul. Tycker han att det snart är jul är det väl snart på riktigt.

• Elsis

Ja, mina barn tycker vi kan julpyssla, för snart är det första advent!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!