Inlägg från: Elsis |Visa alla inlägg
  • Elsis

Jag längtar till jul!!!

Åh, jag blev så inspirerad av tråden att ett julbroderi kom fram ikväll. Det är nog dags att pyssla med det om det ska finnas en chans att bli klar i år. Som tur är har jag gjort en del av det tidigare.

• Elsis

Anbe, oj det var tidigt med julsaker i affären, fast mysigt ändå.

Här har jag städat undan en massa krukor i trädgården, för att förbereda hösten. Har rent av städat i trädgårdsboden. Imorgon är jag sugen ¨på att åka och köpa växter och fixa några höstfina krukor på verandan. Höstfint är ju i alla fall en inledning till det komamnde julpyntandet. Idag är det så blött ute att det får bli innepyssel medan lillan sover. Jag kunde ju förstås städa, men det är mysigare att pyssla.

• Elsis

Mariohnym, det låter härligt med Lunds första snö samtidigt som du hade en helt ny liten son. Själv gladde jag mig åt den första frostmorgonen ett par dagar efter min dotters födelse. Att sitta och mysa med lilla bebisen när det ljusnar ute och marken glittrar vit av frost var inte heller så dumt, åtminstone inte med tanke på att det bara var slutet av september.

• Elsis

Emily, jag har också Sagovärld, köpte den i London före jul för två år sedan, och tvingade sambon, svägerska svärmor och lillasyster m familj att se den på juldagen. Lillasyster behövde förstås inte tvingas, inte hennes då sju månader gamle son heller. I år ska jag testa med dottern, hon kommer att vara 15 mån vid jul.

• Elsis

Frost ute idag, förutom att jag fick rusa in med växter som inte tål kylan var det ju mysigt. En riktig höstdag idag, med sol och gula löv.

• Elsis

I förrgår hittade dottern ett par ljuslyktor i ett skåp, hon har precis lärt sig öppna skåpen i köket, så allt är spännande. Hon blev iaf helt till sig för dessa lyktor, speciellt en i form av en vit porslinsgran, med stjärnformade hål genom villka man ser ljuset. Trots att jag egentligen är emot att julpynta i förväg fick vi ju ta fram dem och tända på kvällen. Dottern tittade med stora ögon, pekade och ropade titta flera ggr. Detta blir hennes andra jul (förra var hon bara tre månader) och den blir garanterat mer spännande.

• Elsis

Två fönster putsade hittills, bara 16 kvar, men de ska väl hinnas med hoppas jag. Det snöade lite väl mycket för fortsatt fönsterputs idag.

• Elsis

Emily, ja vi bor i hus, och har väldigt många fönster i vardagsrummet, inte sexton rum altsåFlört. Förstår att det är knepigt att hitta saffran i Norge. När jag bodde där var folk helt till sig för at det dykt upp färdigblandad glögg på Vinmonopolet, så att man slapp spetsa saftglögg med sprit.

• Elsis

Litenlind, men julpyssel som tar lång tid är väl ok att hålla på med nu? Jag tog fram mitt julbroderi igår, en bonad med nallar i tomteluvor til barnen. Den har legat ofärdig sedan förra året, för på vårn passar den ju inte så bra att sy, men nu när kvällarna är mörka känns den ju mer aktuell. Tände ljus på bordet är jag tog fram broderiet, men blev tvungen att ha en lampa också.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!