Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

fluu skrev 2019-09-05 15:35:20 följande:

Kunde intr hålla mig.

Åh så gott!! Jag tog själv in en massa äpplen igår och gjorde äppelkräm med kanel. Det smakade också väldigt mycket jul.
  • Rödtjärnens Anna

Jag försöker hålla kvar i sommarn så gått det bara går. I förmiddags var jag och min son ute och plockade sommarens sista blommor och bar in. Nu står det en bukett på köksbordet.

Visst längtar jag till julen, men känner mig vemodig över att sommaren är på väg att dö......

• Rödtjärnens Anna
    molly50 skrev 2019-09-16 14:18:09 följande:

Det känner jag också litegrann. Men samtidigt så tycker jag det blir så vackert med höstens alla färger och härligt med den friska,klara luften som brukar bli.

Och att man kan ut och plocka svamp och bär. 

Jag tycker alla årstider har sin tjusning.

molly50 skrev 2019-09-16 14:19:13 följande:

Jag ska tillägga att jag älskar att kunna sitta och mysa framför brasan ruggiga höstdagar och tända ljus de mörka kvällarna. 

Jag kan hålla med dig att hösten har sin charm. Vi har gula löv över allt och minusgrader på nätterna. Jag är glad att vi bor i ett land med så skiftande årstider.

Känns ändå lite deppigt att sommaren är över, även om det är en tid innan snön kommer.

Men det är som du säger, sitta inne framför brasan och dricka te kan också vara mysigt. Tände en brasa i kaminen i morse och myste lite extra då jag drack mitt morgonkaffe.. :)
  • Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2019-09-16 14:19:22 följande:

Här är det allt mer höstaktigt.

Här också. Vi har fem stora träd på vår tomt.. De ser mer och mer höstiga ut. Vår lönn har redan börjat fälla löven.

Jag brukar ofta ta en joggingtur på kvällskvisten, och då känns det riktigt kyligt och det ryker om andedräkten. Burr
  • Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2019-09-16 15:04:10 följande:

Tycker att hösten är lite tidig i år.

Kanske det. Men det kan ju komma värme senare. Förra året var jag på höstmarknad i oktober och då var det nästan 25 grader några dagar. Marknaden var i Sollefteå alltså inte så långt söder ut.

Vi får hoppas att det blir så även i år. :)
  • Rödtjärnens Anna

Vi har en liten affär med presenter, inredning och blommor i det lilla samhälle där jag bor. Jag är en trogen kund där och när jag var inne där idag för att köpa en present fick jag frågan om jag kunde hjälpa till att hitta på roliga julsaker som affären kunde ta in till jul. Vilket förtroende!

Så nu har jag googlat jul-prylar hela kvällen..

• Rödtjärnens Anna
    AniieeHär skrev 2019-09-18 13:44:35 följande:

Håller på med min gamla receptlåda jag ärvt av mamma och mormor. Recepten är från mestadels 70-talet, gissar jag, möjligen sent 70- titdigt 80-.Finns en del lite spännande. Kaffeglögg hade jag till exempel aldrig hört talas om, Det finns även en limpa gjord med potatismospulver, kalkonpaj, fjärilskotletter och ischoklad-tryfflar. Och en hel del mer så klart.

Jag älskar verkligen gamla receptböcker. Jag har en del böcker från 50- och 60-talet som används ganska flitigt. Ibland är det riktigt bra recept, ibland undrar man hur de tänkte. Sen är det ibland en utmaning att få fram ingredienser och styckdetaljer... var hittar man en fläskhare exempelvis?

Det där med kaffeglögg lät faktiskt gott.. två goda ting kan väl inte bli fel eller?
  • Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2019-09-18 20:49:10 följande:

Det ska bli kallt i natt.

Tog en löprunda vid 21:30 och då var det 4 plus, nu är det säkert kallare.
  • Rödtjärnens Anna
    AniieeHär skrev 2019-09-18 23:45:00 följande:

Fläskhare är samma sak som benfri kotlettrad.

Jag har listat ut det.. Men slaktare jag känner hade aldrig hört talas om just fläskhare. :) jag gillar namnet fläskhare.. låter både gott och hemskt på samma gång.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!