Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

Någon annan än jag som varit på skyltsöndag?

Affärerna i det lilla samhället där jag bor hade skyltsöndag ikväll och det var full med folk ute. Det var korvgrillning på torget och barnen kunde träffa tomten (som av någon konstig anledning hade sin mottagning på vårdcentralen), det bjöds på glögg, pepparkakor och godis och gatan genom byn var kantad av marschaller. Så mysigt!

• Rödtjärnens Anna

Min favoritfilm som utspelar sig kring jul är Collin Nutleys Black Jack. En film som jag och min sambo ser varje nyårsafton.

Vi julstökar för fullt.. idag blev det kolakakor och så lite mer julsaker har kommit fram.

Fick första julkortet igår, av min systerson nästan 5 år. Han vill gärna ha ett tillbaka, ett julkort med dinusarier på.. Det blir nog svårt att hitta, tur att moster är kreativ.

• Rödtjärnens Anna

Jag tycker att julkalendern verkar väldigt läskig, speciellt för de yngre. Såg gårdagens avsnitt och fick associationer till filmer som Rovdjuret då jag såg monstret.

Men det kanske fungerar på dagens kids? Min son är för liten för julkalendrar och jag nog för gammaldags.

• Rödtjärnens Anna
    Jeska skrev 2017-12-10 07:56:47 följande:

Önskar alla en trevlig andra advent. Själv ska jag fortsätta med min julstädning. Sen fika lite med barnen när dem har vaknat. Vad gör ni andra idag?

Nu har vi sett skidskytte på tv, tänt ljus och druckit kaffe. Vi är väl inte så sportintresserade, men skidskytten Fredrik Lindström (Hans systrar och föräldrar) är vi bekant å med. Så hela vårt lilla samhälle hejar på honom.

Idag bakar jag hemgjorda "singoallakakor". Har bara några sorter kvar av julbaket nu.
  • Rödtjärnens Anna
    MissFrost skrev 2017-12-10 14:02:16 följande:

Jag och min särbo ska iväg och kolla ut julgranar i hans skog idag. Jag tycker att det har varit dåligt granår de senaste åren. Att det är så där jag bor beror nog på att vi har haft för lite nederbörd när det gäller regn och snö se. Vi har haft bevatttningsförbud också senaste åren p.g.a. av det.. Dock så har vi haft mera regn än vanligt detta år under hösten. Så det återstår att se ifall vi hittar några fina granar

Vi har lite motsatt problem. Här växer granarna så att det knakar, så det är svårt att få tag på lagom stora granar.

Hoppas ni hittar några iallafall. Vi har redan huggit våra.
  • Rödtjärnens Anna
    BossHoss skrev 2017-12-11 07:36:52 följande:

Jaaa snö och vitt i sthlm

NEEEJ sthlmare kan inte köra bil i 1cm snö

Ha ha.. ibland undrar jag om stockholmare (i synnerhet SL) inte vet att vi bör i norr och att det kan komma snö.

Bodde 20 år i Stockholm och upplevde samma så varje år..
  • Rödtjärnens Anna
    Fiiee skrev 2017-12-11 12:39:11 följande:

Någon som har ett bra och gott recept på romsås till varmrökt lax??? Har provat lite olika men inte hittat ?the one?

Jag kör med klassisk romska creme fraiche, rom, gräslök, dill, salt och peppar.

Annars är kall hjortronsås gott till varmrökt lax.
  • Rödtjärnens Anna

Här i norra Ångermanland snöar det ingenting, vi har haft snö sen mitten av november och är hyfsat trött på att skotta. På sina håll är det säkert en halvmeter, hade det inte regnat förra veckan hade det varit mer.

Idag blir det julstädning, min sambo och svärfar ska iväg till landet och hämta julgranen som vi högg för ett tag sen. kanske tar jag en tur till svärmor (100 m bort) och tar en kopp kaffe och snyltar på deras julkakor.

• Rödtjärnens Anna

Ni kan få lite snö. Vi har så att det räcker och blir över. Här är det mellan en halv och en meter snö, och massor av snö på träden, precis som ett julkort.

Ikväll blir det förbereder av julmat, köttbullar och sill. Min julkänsla sitter i näsan. Jag älskar julens lukter. Bara lukten av citrus, kanel, gran och såpa gör mig julpirrig.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!