Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

Har bakar i två dagar så nu känns det skönt att ha lite kakor att bjuda på. Svärfar kom med julgranen idag, nu står en på altanen. Längtar tills jag får ta en den.

Ikväll då gubben kommer hem vid 23, så blir det skinkmackor och julmust. Mums!

Trevlig helg!

• Rödtjärnens Anna
    molly50 skrev 2019-12-08 20:30:04 följande:

Ok. Vad trist! Min karl är visserligen praktiskt lagd,men han gillar inte allt Ernst gör.

Som t ex när han gör lampor av fiskespön,skedar osv. *S*

Det är klart, en del som Ernst gör är lite... vad ska man säga... "speciellt". Men mycket är ju fint.

Min karl är mer "fälla träd och köra motorsåg", ibland önskar jag att han var mer pysslig.. men han gillar inredning (känner ingen annan som byter gardiner 7 gånger per år).
  • Rödtjärnens Anna
    fluu skrev 2019-12-09 09:50:34 följande:

Granen ska köpas om några dagar och vad jag minns från förra året så mår den bra av att mellanlanda på den inglasade balkongen innan den tas in,men hur lönge var det den skulle stå där? Någon som vet?

I övrigt har vi nu pyntat med julblommor både inne och ute på balkongen och idag ska jag baka två sorters kakor till julafton och så ska jag göra julköttbullarna och frysa in hälften och hälften ska ätas till middag med rotlåda till. Julbord innan julafton vägrar jag,men julig mat vill jag ha ett par gånger i veckan i december.

Vi brukar ha granen i källaren/garaget åtminstone några dagar, en vecka kanske om det är riktigt kallt ute.

Jag håller med dig om julbord och julmat. Här hemma har vi snart ätit upp en julskinka, dopp i gryta åt vi till lunch förra veckan. Men inget julbord före julafton. Jag jobbade ett par år på en restaurang där det var julbord. Personalen åt gratis. Jag passade på att äta varje arbetspass, men då bara en sak per kväll. Tex potatis och revbensspjäll en kväll och potatis och lax en annan. På så sätt blev det aldrig julbord fast jag åt mängder av julmat i december.
  • Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2019-12-09 14:41:30 följande:

Är så less på gråvädret nu, nästan all snö är borta och det är rena isgatan ute.

Så tråkigt!! Det finns inget värre än is och halka. Vi fick 2 dm snö i natt, så hela familjen var ute och skottade i eftermiddags. Nu är det kallt -15.
  • Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2019-12-09 21:49:10 följande:

Idag är det pepparkakans dag. Gå genast och ta och pepparkaka.

Åh är det? Jag bakade "peppisar" igår, och har kanske ätit 10 idag.

Då jag växte upp bakade vi alltid pepparkakor på Anna-dagen, 9 dec. Mormor, mamma, jag och min syster, och mängder av pepparkakor till hela släkten (1000 pepparkakor var inte ovanligt).
  • Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2019-12-09 22:06:11 följande:

Ja, det är nog ganska vanligt att det bakas pepparkakor idag =) Det börjar kanske försvinna om anna-dagen är på en vardag... 

Lat som jag är har jag inte orkat baka några pepparkakor än. Det blir kanske nästa helg. Dock beställde jag non-stop av ugan när hon gick till affären för att äta med pepparkakorna vi köpt. Hon kom hem utan non-stop =/. Aja. Får ta lite chokladknappar från drak-skålen.

Måste fråga... vad är en drakskål?
  • Rödtjärnens Anna
    molly50 skrev 2019-12-10 08:54:01 följande:

Ja,absolut! Det håller jag med om. Men,som sagt.mycket är ju fint och man får inspiration. 

Min karl är faktiskt ganska pysslig på det viset.

Sen är han ju lång och når bättre att byta gardiner än vad jag gör. Så det är ju en fördel. 

Han kan även hjälpa till att pyssla med barnen t ex. 

Ja, det är fördelar med en lång karl (Min är 189 cm). Önskar att han var lite som din och pysslig, men jag får hoppas att han är som sin får, ju äldre han blir, ju mer pysslig blir han. Han är en gammal skogsarbetare som sadlat om till hemmabagare efter 10 år efter pension.
  • Rödtjärnens Anna

Tänkte bakat det sista idag, men har en liten "sjukling" hemma. Så vi kollar på Madicken och myser i soffan.

Imorgon har gubben namnsdag, tänkte fixa någon gott till kaffet. Frågan om vad? Vill inte ha något julig, och det är väl det som finns på affärerna nu.

• Rödtjärnens Anna
    molly50 skrev 2019-12-10 22:18:27 följande:

Samma här, Tänkte också baka idag. Men nu har jag blivit förkyld igen.

För andra gången på ett par månader.

Men så är det när barnen kommer hem med förkylningar.

Typiskt det ska komma nu bara.

Krya på dig! Det är extra jobbigt att bli förkyld såhär strax innan jul. Men det är ju ett tag till julafton. Det måste vara sämsta dagen på året att vara sjuk.

Hoppas du känner dig bättre..
  • Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2019-12-10 15:24:28 följande:

Det är en porslinsskål jag ärvt av min mormor som har en stor, orange-guld kinesisk drake på locket. Av tradition har vi godis i den.

Alltid det första när man kom hem till mormor var att gå ut i vardagsrummet och lyfta försiktigt, försiktigt på locket och se om det fanns bridgeblandning i den. Man måste vara försiktig så det inte hörs (det hörs... =P) Och så tar man 1 stor eller 2 små godisar var, i smyg förstås så ingen vuxen vet. (Med deras goda minnen förstås).

Jag förstår precis vad du har... Jag har en turkos porslinstupp som man kan lyfta av övre delen på och som jag fått av min farmor och farfar. Den innehöll alltid godis då jag var liten, och den skvallrar också då man försöker ta en godis. Nu har den flyttat hem till mitt vardagsrum och då någon från min sida av släkten kommer så går de alltid till tuppen och "tuppar" (dvs tar en godis).
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!