Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

Coop i byn där jag bor har julmust. Lämpligt till den första snön som kom i fredags. Lite för tidigt för båda två tycker jag..

Nu börjar julkatalogerna komma.. igår kom Slöjddetaljers katalog.. det kliar i fingrarna att börja julpyssla.

• Rödtjärnens Anna

Nu börjar jag få julstämning.. de nya grannarna är tidiga med julen och har redan både utebelysning och stakar i fönstren (lite tidigt tycker jag dock).

På vår altan landade vår första gran idag (den vi har på altan med ljus i, den andra får bo i skogen ett tag till).

Någon som har några förslag på julbak, kakor och mjuka kakor? Det ska helst gå att göra mjölkfritt. Där jag bor är julbaket väldigt viktigt. Bjudningar med kaffe och "doppa" i mängder är något som funnits länge (tyvärr försvinner den traditionen mer och mer). 15-20 sorter är inte ovanligt. Jag vill gärna förnya min bjudning lite i år.

• Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2018-11-21 21:35:41 följande:

Slår igen ett slag för min tigerkaka med kaffe och apelsin/clementin. Kan lätt göras till fin "tårta" med lite glasyr och ätbara dekoratiner

När det gäller mjuka kakor är det lätt överlag att göra mjölkfritt. Man kan använda olja istället för smör (tycker det blir bättre än mjölkfritt margarin) och byta ut mjölk mot någon annan vätska helt och hållet som passar.

Kokostoppar. Ägg, kokos, lite olja och socker. Du kan smaksätta med saffran eller choklad (kakao). Dekorera till tomtar eller små renar eller något.

Makroner? Biscotti? Grottor (måste ju inte vara hallon)? Klenäter?

Jag är inte superförtjust i sött bröd, så är inte så bra på det, men någon saffranskuse kanske? Eller juliga wienerbröd? Ett/ett par matbröd att göra smörgåsar av.....

Tigerkaka med kaffe och clementin lät fantastiskt! Kan du bjuda på? :)

Tack för tipsen.. hade faktiskt tänkt att göra grottor med blåbär och kanske med granskottsmarmelad.

Jag använder hellre margarin, det är jag själv som är allergisk. Det mesta fungerar att ersätta med mjölkfria alternativ. Men kesella och färskost är knepigt att hitta goda alternativ till.

Är inte heller något stort fan av sötebröd. När jag växte upp var det kanelbullar och pepparkakor som bjöds. Sen flyttade jag till norrländsk landsbygd och här är fika-kulturen stor. Förmiddags- och eftermiddagsfika med (helst) hembakat kaffebröd har vi varje dag, och så denna fikafrossa vid jul.
  • Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2018-11-21 23:31:24 följande:

Recept? Självklart. 

Lite förjobb:

Tvätta 2 clementiner ordentligt, lägg i en liten kastrull, helst så liten att det kaaaaaaanske går i en clementin till bredvid. Täck clementinerna med vatten, lägg på ett lock, koka upp och låt koka i 8 min. Skölj av dem och ställ undan att svalna ca en halvtimme. Dela dem sedan och kör i mixer, skal och allt. "Moset" kan du sen lägga i kylen i alla fall en dag (aldrig testat längre....) 

Rör ihop 200 g smör/margarin med 2 dl socker. Tillsätt 3 ägg, ett i taget. Sikta i 4 dl vetemjöl blandat med 1 tsk bakpulver och slå i 0,5 dl vatten (eller om du har någon mjölk/gräddersättning du gillar som inte smakar alldeles för starkt). Rör ordentligt med slickepott eller slev. Dela smeten på 2 eller 1/3 plus 2/3.

Rör ut 2 msk kakao med 2 msk starkt kaffe. Häll det och ytterligare 2-3 msk kaffe i den ena smeten och rör ordentligt. Smeten ska vara lös men inte rinnig.

Ta clementinmoset och rör ihop med resten av smeten. Den här smeten ska vara lösare, lite, lite rinnig. Man får prova sig fram lite eftersom olika clementiner är olika stora och "blöta".

Smörj och bröa en form. En avlång går bra, men om du har en gammaldags rund, "blommig" så är det roligt att göra en mer dekorerad, festfin kaka. Klicka i smet helt random. En sked choklad här, en sked clementin där. Som det faller sig. Detta blir större "sjok" av varje smak, storleken kan anpassas genom att använda större eller mindre skedar.

Kör i ugnen i 175 grader ca 50 minuter. 

Beroende på form som använts kan kakan exempelvis täckas med mirror glaze, frosting eller glasyr och dekoreras med ex chokladdoppade kaffebönor, kanderade clementiner, syltad apelsin etc.

Tusen tack! (Härligt med utförliga recept)Kakan hamnar definitivt på vårt bjudningsbord..

?
  • Rödtjärnens Anna
    BossHoss skrev 2018-11-22 08:29:03 följande:

Svårt få julstämning då vi inte bor som vi vill. Men vi har röjt på tomten och lagt massa granris runt huset och granar mm.

Även givit bort till alla vi känner granar och ris,

Vi skall sätta upp ljusslingor i helgen, så då kanske vi får lite mer julstämning men i år känns det segt med det

Men kanske om det kommer lite snö, såg en flinga i morse och blev lite varm i kroppen

Och frugan bakade saffransbullar häromdagen..

Annars brukar ju granris ge lite julstämning. Och som du säger brukar snötyngda träd ge den där varma känslan i magen..

Men snön verkar lysa med sin närvaro där jag bor. -15 grader har iallafall gjort att vi har rimfrost överallt.
  • Rödtjärnens Anna

Det är något visst med frostiga träd och domherrar. De var ett tag sedan de kom fram ut skogen (eller var de nu bor på sommaren).

Är på väg hem från stan (över en timmas bussresa). Föll för Black fridag-hysterin och har shoppat både julklappar och julpysselmaterial. Mycket folk men visst kan man göra fynd om man vet vad man ska ha innan.

• Rödtjärnens Anna
    BossHoss skrev 2018-11-23 11:37:57 följande:

fan jag trillade dit på rean idag, men det var faktiskt för att jag hittat det som frugan ville ha till fördelaktigt pris, (billigare än från tyskland = bra)

Sånt tycker jag är okej. Har mm ändå avsikten att handla en vara så kan man ju lika gärna göra det på rean. :)
  • Rödtjärnens Anna

Vi har fortfarande ingen snö ( bor i norra Ångermanland). Däremot är det tjockt med rimfost, jättevackert gnistrande i den bleka novembersolen.

Vi fuskade i helgen och sätt upp stakar och julgardiner på landet och hade dem tända hela lördgskvällen och söndagsmorgonen. Mer julpynt får komma upp senare. Eftersom det är en släktgård finns det julpynt från flera generationer. Så kul med gamla saker med en historia och snart är det väl min sons tur att få bidra med något som han gjort själv. Han är femte generationen på gården.

• Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2018-11-26 17:43:18 följande:

Vi har också tagit fram ljusstakar och adventsstjärnor samt gardiner. När vi var iväg och handlade såg att många redan hade ljusstakar och stjärnor i fönstren.

Jag har också sett att det är flera som redan har stakar och stjärnor. Jag tycker att stakarna ska tändas tidigast lördag innan 1a advent. Fast kunde inte motstå att tända dem på landet. Eller så kan man göra som våra grannar, de sätt upp stakar i fönstren för två-tre veckor sen men har inte tänt dem än.
  • Rödtjärnens Anna
    BossHoss skrev 2018-11-27 07:57:21 följande:

Frugan hämtade julpyntet igår från förrådet, sex flyttkartonger hade vi vist, och det har vi haft i vår 70kvm lägenhet innan vi flyttade till vår,, haha 70kvm stuga, så det kommer bli en jävla massa jul

Förutom de 7 ljusslingor som redan är uppsatta

Härligt!! Vi har en garderob full med julpynt (+ Lite påskpynt) för vårt hus på ca 100 kvm. Sen är linneskåpet fullt med julgardiner, dukar mm. Min karl är galen i gardiner och byter minst 6-7 ggr per år.

I eftermiddag sätter vi upp ljusslingor. Jag gillar dock att ha levande ljus på stegen upp till altan/ytterdörren så ska plocka fram ljuslyktorna så jag kan tända dem på söndag då det är skyltsöndag i det lilla samhället där vi bor.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!