Aniiee skrev 2018-11-21 21:35:41 följande:
Slår igen ett slag för min tigerkaka med kaffe och apelsin/clementin. Kan lätt göras till fin "tårta" med lite glasyr och ätbara dekoratiner
När det gäller mjuka kakor är det lätt överlag att göra mjölkfritt. Man kan använda olja istället för smör (tycker det blir bättre än mjölkfritt margarin) och byta ut mjölk mot någon annan vätska helt och hållet som passar.
Kokostoppar. Ägg, kokos, lite olja och socker. Du kan smaksätta med saffran eller choklad (kakao). Dekorera till tomtar eller små renar eller något.
Makroner? Biscotti? Grottor (måste ju inte vara hallon)? Klenäter?
Jag är inte superförtjust i sött bröd, så är inte så bra på det, men någon saffranskuse kanske? Eller juliga wienerbröd? Ett/ett par matbröd att göra smörgåsar av.....
Tigerkaka med kaffe och clementin lät fantastiskt! Kan du bjuda på? :)
Tack för tipsen.. hade faktiskt tänkt att göra grottor med blåbär och kanske med granskottsmarmelad.
Jag använder hellre margarin, det är jag själv som är allergisk. Det mesta fungerar att ersätta med mjölkfria alternativ. Men kesella och färskost är knepigt att hitta goda alternativ till.
Är inte heller något stort fan av sötebröd. När jag växte upp var det kanelbullar och pepparkakor som bjöds. Sen flyttade jag till norrländsk landsbygd och här är fika-kulturen stor. Förmiddags- och eftermiddagsfika med (helst) hembakat kaffebröd har vi varje dag, och så denna fikafrossa vid jul.