Inlägg från: Neelah |Visa alla inlägg
  • Neelah

Jag längtar till jul!!!

Bjornis skrev 2010-11-17 09:35:46 följande:
    Å, kan man gå kurs hos nåt sånt företag tro? Jag HATAR att putsa fönster och skulle behöva schysst teknik!
    Det är inte så svårt egentligen. Det enda man ska tänka på är att aldrig dra skrapan rakt uppifrån och ner, utan i liggande åttor från övre vänstra hörnet (högra om man är vänsterhänt) tills du kommer ner till nedre högra hörnet - alltså inte lyfta skrapan under tiden du putsar. Det är också viktigt att blöta fönstret ordentligt med putsvatten (vatten + Yes) innan du skrapar. Här finns en instruktionsfilm: 
    ">

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

Idag ska jag sätta upp vår nalleby i köket. Det är en sån där med fiberoptik som lyser fint i vintermörkret. Ljusstakarna och stjärnorna får vänta en vecka till. :)

Igår var jag hos min mormor och hjälpte henne lite och hon hade köpt en röd pläd åt mig för att hon visste att jag letade efter såna. Hon är bäst min mormor!

Jag hittade också två jultavlor som jag inte har ramat in och som jag tänkte hänga upp i vardagsrummet. Jag får ta lite bilder sen när det är klart. 

• Neelah
    Helle333 skrev 2010-11-20 21:05:07 följande:
    Jag blir faktiskt lite avundsjuk. Jag önskar att jag också kunde längta efter jul och älska julen. Men det gör jag inte. Varför? Jo när jag var 7 så skildes mina föräldrar och pappa blev ihop med en annan tjeje. Urgo och vi tycker om varandra (är 28 idag) men pappas nya jobbar natt, enbart och under alla år de var gifta (de skilde sig i år) så var hon ledig TVÅ gånger natten till julafton och vi sov alltid hos pappa natten till julafton. Vilket betydde att hon kom hem 7 på morgonen och skulle sova till 13. Vilket i sin tur betydde att jag, min syster och pappa skulle laga julmat. Och eftersom deras sovrum hela tiden i alla hus de ägt under åren, legat intill köket har vi varit tvungna att vara extremt tysta när vi lagat maten. Har ni försökt laga julmat TYST någon gång? Sedan vaknade hon äntligen och vi kunde börja äta. Då började hackandet på våran mamma. Det östes så mycket skitsnack om vår mamma så att min syster grät varje jul fram tills för 3 år sedan. Detta stressade upp oss i förväg och det blev mer och mer stress eftersom matlagningen sattes igång senare och senare för varje år som gick och det var alltid mamma som fick stryka på foten, vi kom hem till henne altl senare på kvällen= hon fick sitta ensam på julafton MÅNGA timmar för att pappa var helt säker på att vi visst gick hem till mamma 17 förra året fast det var 16 och året innan dess var det 15, året innan 14...
    Julafton för mig betyder stress stress stress. Två gånger har jag upplevt stressfria jular sedan jag var 7 år gammal. Första året var en chock. Var det SÅ julen kunde vara? Året efter var pappas exfru också ledig på julafton, och så fort det började bli stressigt då gick jag därifrån. Jag vägrade delta i julfirandet om det började kännas stressigt.
    I år blir det intressant. Nu har pappas och hans exfrus skilsmässa gått igenom så det blir firande på varsitt håll för dem. Vi kommer som vanligt fira hemma hos pappa först och sedan gå hem till mamma. Problemet är att pappa gnällt en massa om att det blir ju jättesynd om honom då som får sitta ensam en massa timmar på julafton, att han gjort det mot mamma en massa år förstår inte han. Så det ska bli väldigt intressant att se hur julblajet blir i år. Tar iallafall bilen upp dit så jag kan fly fältet och dra hem till vänner när det blir för pestigt.
    Mina föräldrar var alkoholister, så jularna när jag var liten var inte heller speciellt roliga. Jag fick inte uppleva en "riktig" jul förrän jag träffade min man. Nu vet jag hur underbar julen kan vara och sen min mamma dog och pappa blev nykter har julen varit bra med familjen också och i år ska vi åka till pappa på julaftonen och jag VET att det kommer bli mysigt. Visst är det hemskt och jobbigt med en massa negativa minnen, men du måste försöka göra dig fri och fira jul på det sätt du vill. 
  • Neelah
    Fru Hurtig skrev 2010-11-21 12:36:37 följande:
    Samma här, min föräldrar var också alkoholister. De var skiljda o jag bodde hos pappa. Kommer så väl ihåg ett år då jag var ca 5 år o hade tjatat till mig mina julkappar innan julafton o pappa gett med sig. Han sa visserrligen att jag inte skulle ha några på julafton, men jag fattade inte riktigt att han menade det, så julafton kom, jag hade inga julklappar men dock en pappa som låg däckad i soffan hela julen, jag fick klara mig själv.
    Bestämde att jag ALDRIG skulle utsätta mina barn för liknande, så jag tar inte ens ett glas cider på julen.  Inte för att det skulle vara nån fara men jag har blivit alltför anti.
    När pappa träffade sin sambo när jag var runt 10 år ställde hon ett ultimatum på honom, henne eller spriten. Tack o lov valde han henne o blev sedan nykter. Jularna efter det har varit underbara.
    Jag fattade inte att det kunde vara så. Nu är man helt o hållet "juloman"!
    Kanske är det så att vi som har varit med om riktigt tråkiga jular vill kompensera det genom att ge barnen fantastiska jular.
  • Neelah

Nu är vår nalleby uppe. Så här ser den ut när den är tänd och det är mörkt i rummet: 

• Neelah
    Annanym skrev 2010-11-22 09:02:15 följande:
    Jag måste fråga en sak. Tycker ni att julmust är den optimala drycken till pepparkakor? Själv gillar jag inte alls den kombon utan vill ha mjölk till pepparkakor eller i andra hand kaffe. Glögg funkar om man har salt pålägg på kakan, men inte till bara kakn tycker jag. Det är nog det att det blir alldeles för sött för min smak.
    Jag tycker det är godast med kaffe till pepparkakor.
  • Neelah
    Squirrel Nutkin skrev 2010-11-23 12:19:10 följande:
    Det verkar som de flesta kommit igång med julbaket. I helgen åker min sambo till Charlottenberg för att köpa julmust och glögg eftersom det inte verkar finnas något sådant i Norge. Helskumt. Saffran står också på köplistan så när han kommer hem sätter julbaket igång!
    Då kan han ju gå på Panduro också. :) Där har de många fina julgrejer. jag ska dit imorgon (fast i Karlstad)
  • Neelah

Till helgen ska jag ha barnaktivitet på julmarknaden i Forshaga. Jag ska göra julkort med barnen. Vi får se hur det går. Jag har ju gjort sånt förr, men nu väntas det tydligen väldigt många barn...

• Neelah

Nu är kransen hängd på ytterdörren och adventsljusstakarna är framplockade. Jag har hunnit koka lite marmeladgodisar också, men de lär nog vara uppätna innan jul.

• Neelah

Igår var vi på Lisebergs julmarknad och det var jättemysigt. Nu är också alla julklappar utom två klara och jag pyntar och grejar de få stunder jag har över under dagarna mellan alla jobb. Jag har ofta funderat på varför jag får så många jobb strax innan jul varenda år.

Jag tycker årets julkalender är riktigt bra. Vi brukar kolla på den på SVT Play varje kväll innan vi somnar ("vi" är jag och min man).

Nu har vi äntligen fått lite snö också. I år har vädret verkligen varit bakvänt, för vi brukar alltid ha mycket snö, men nu verkar den ha kommit söderut istället. Kallt har vi haft i alla fall så att det har gnistrat som diamanter i hela trädgården. :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!