Jag längtar till jul!!!
sassus skrev 2012-11-09 10:30:45 följande:
Jag håller på att planera julbaket och julgodis. Får jag dela med mig? Min sambo orkar inte höra på mig längre... :-SFörsta advent ska vi ha föräldraträff här hos oss (barnen är 3 1/2, men vi träffas fortfarande ) Då funderar jag på att bjuda på saffransknutar med kanel och kardemumma (recept finns i Allt om Mat, tror det är Leilas recept), och antingen pepparkaksrulltårta med lingongrädde, mjuk pepparkaka med lingongrädde eller pepparkaksgrottor (som någon här la ut recept på tror jag?) Kan inte bestämma mig för en av de tre... Vad tycker ni? Glögg också så klart
Andra advent ska jag göra julgodis och julbaka med kompisar. Då ska vi göra saffransskorpor, och jag är sugen på att göra mintchokladfudge. Rocky road blir det säkert också
Sen är jag pepp på att försöka lyckas med den perfekta kolan i år. Funderar på att använda glukos för första gången. De kolor jag är sugen på att göra är saffranskola, lingonkola, vaniljkola och chokladkola med havssalt. Sen ska jag göra lakritsknäck.
I mitten på december ska vi ha julmys hemma hos oss med kompisar. Då ska vi bjuda på lättare mat, och någon kaka samt julgodis efteråt. Hittade ett recept på lingoncheesecake, där de hade dekorerat med kanelstänger. Den var så fin Vi har dock bjudit på pepparkakscheesecake en gång tidigare, men det här blir inte riktigt samma... Annars funderar jag på saffransmuffins med frosting. Gjorde den en gång tidigare, och en kompis sa att det var den godaste kakan hon någonsin ätit. Kanske ska köra en favorit i repris. Har ni nåt annat tips på nån god och julig kaka/paj/tårta?
På julafton blir det saffranspannkaka och julgodis
Vad tror ni om det här? Som sagt, dela gärna med er om ni har nåt annat gott recept!
Vad har ni planerat att baka och göra för julgodis?
Annars så brukar jag baka lite matbröd såsom vörtbröd,småfrallor och siktkaka.