Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2012-11-13 22:52:44 följande:

Jag brukar väl inte fråga om lov. Vi brukar planera vilken dag vi ska ta fram pyntet och så pyntar vi och myser hela familjen tillsammans.
    Granen kommer in närmare jul,men även då brukar vi försöka hjälpas åt tillsammans med barnen.  

Glömde ju...I år kommmer vi nog att börja pynta d 30 november eftersom maken jobbar natt hela helgen sen.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-13 23:53:23 följande:
    Tall är att föredra om du vill att det ska hålla, det håller hur länge som helst och barrar inget

Jag blev också inspirerad av den här tråden och släpade med barnen ut i skogen på samling idag.
    Kottinsamling var en succé för en tvååring  
    En superfin granrismatta ligger nu nedanför trappan, en kruka med mossa, granris och några kottar mitt i trappen och sen en ljuslykta med lingonris runt på en bricka fylld med kottar. Supermysigt  

Undrar om man ska våga sätta upp ljusslingan ute snart? 

Låter jättefint!

Jag funderar också på att sätta upp ljusslungorna ute snart. Jag har sett flera här som redan har gjort det. Även julbelysningen nere på stan har kommit upp,utom julgranarna.
    Jag måste kolla så slingorna fungerar bara. En ny ska vi i alla fall köpa,det vet jag.   
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-11-14 16:20:20 följande:
    Jag är så fruktansvärt rädd om den där samlingen och den betyder så mycket för mig. Jag hoppas verkligen den finns där någonstans i all röra men jag vågar inte tro det kanske är fånigt men jag är verkligen helt knäckt

Det är inte alls fånigt! Jag förstår dig helt! Jag har också julpynt som jag r väldigt rädd om. Saker som jag haft sedanjag var liten och som kommer från min pappa,farmor och mormor som inte längre är i livet. Om det skulle försvinna eller bli stulet så skulle jag bli riktigt ledsen.
    Man blir arg när man tänker på att folk inte kan låta någonting vara!
  • molly50
    Janniiike skrev 2012-11-14 19:22:41 följande:
    Koppkaka: usch! Jag förstår dig. Ens grejer betyder ju såklart massor för en, vad det än är för saker!

La upp bilder på mina ljusslingor nu i bloggen. Syntes tyvärr inte så tydligt men man ser att dom är där iaf. Haha.

Www.MittMysigaHem.blogg.se

Ann Lee skrev 2012-11-14 20:08:45 följande:

Tack för alla tips på adventsljusstakar, jag ska spana in.

Ni som vill ha tips på hur man kan göra julfint i trädgården kan kika in på mina bilder här: www.styleroom.se/album/30059

Vårt julhem 2011 här:
    www.styleroom.se/album/29538

Vårt julhem 2010 här:
    www.styleroom.se/album/22736

Jag tror att jag kommer att pynta nästan likadant i år, har hittat en julstil som passar oss perfekt.           

Åh,vad mysigt! Ser att du,Ann Lee har likadana glögglas som jag.
  • molly50
    wildlife skrev 2012-11-15 08:20:19 följande:
    Jag håller tummarna för att dina tomtar kommer till rätta. Barnen vill att jag ska göra knäck i år. Har tänkt att göra Rocky Road också. Hur tidigt kan jag göra dem utan att de blir dåliga till jul? Skulle det funka helgen 8-9 december?

Knäcken brukar väl hålla rätt länge om man förvarar den svalt. Men jag brukar göra den dagen innan julkafton i alla fall för att undsvika att den blir uppäten.

Hur det är med Rocky Road vet jag inte. Jag brukar inte göra det. 
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-15 15:19:00 följande:
    Ja precis! Jag hällde bara i vatten och nypon, snöbär, rosblad och några taggiga fina blad jag inte vet vad de heter, i en sockerkaksform! Fyllde bara upp till hälften för grejerna tenderar att flyta upp och när den är färdig och jag vänder på den så vill jag ju inte att allt ska vara i botten. Och när det första lagret frusit så fyller jag upp med vatten till kanten. Har den i frysen tills det blir minusgrader ute!
    Då spolar jag varmt vatten på formen så att isen släpper, vänder "iskakan" upp och ned och sedan ställer jag den utomhus. Förra året hade jag en större form med en marschall i, men nu tog jag en lite mindre. Vet inte vad det blir för ljus i men kanske bara värmeljus i en gammal barnmatsburk? Eller så hänger jag den som krans i ett träd. :) Vi får se!
    Man kan ju stoppa i lite vad man vill. Blir jättetjusigt. 

Det där låter som ett bra tips!
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-11-15 16:20:50 följande:
    Tomtarna är borta. hela kartongen, med tomtarna jag fått varje år, och saker jag själv gjort på lekis, stubbtomtar, pappersänglar... Jag är så ledsen det gör mest ont att tänka på att dom (förmodligen) skitungarna som tagit dom bara kanske kastat sönder dom. Det får mig att bryta ihop helt, att som kanske är sönderslagna

Fy vad trist! Man blir så arg på så´nt där Ha koll på blocket och andra köp och säljsajter. Har du polisanmält det?
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-11-16 09:37:00 följande:
    Ja jag är otroligt ledsen. Jag har tappar julsuget helt det är så tråkigt... Jag som längtat så, och nu kommer det kännas så konstigt att pynta när alla dom är borta

Jag förstår dig helt och fullt! Hoppas att de kommer tillrätta igen!

Kram på dig! 
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-11-16 12:09:35 följande:
    Nu har alla foton kommit;)
    julkorten är klara och bara att adressera och klistra igen;)
    Förstoringarna på barnen ska bara ramas in, måste köpa ramar.
    Pusslet ska läggas i någon låda;)

På onsdag ska vi baka i hemkunskapssalen och vi kommer att baka 

Svartvinbärstryffel
    Polkagrisbräck
    Vit chokladtryffel med passionsfrukt
    Mozartkulor Fruktigt bröd
    Saffrans krans
    Chokladkola
    Lakritskola

Idag har jag gjort ett test på kyckling, återkommer när jag vet om det blv bra, lite juligt recept;)

Vad fina julkort! Jag ska också fixa julkort med mina barn snart. Men först ska väl pyntet fram. Sen brukar vi ta kort och skriva ut dem själva på vår skrivare.

Vad mysigt med julbaket! Låter så roligt att vara ett gäng och göra sådana saker.  
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-11-16 13:33:47 följande:
    Bilden är på pusslet, julkortet blev på ett annat kort;)

Från början var vi två som pratade om att julbaka ifjol så jag gjorde ett arrangemang på FB och så var vi 6pers.. och så nu iår blir vi 8 tror jag det var;) Nästa år får vi nog boka bägge salarna;)
    antligenmamma.blogspot.se/2011/12/kolosala-ma... här är bilder o recept från fjolårets.. och ja... vi gick lite överstyr med längdena;)
    '

Aha,oki. Ett bra tips på julklapp!

Vilka mysiga bilder! Vad sugen jag blev på att baka julgodis mm nu!
    Stumpan84 skrev 2012-11-16 13:53:01 följande:
    Vad för julgodis är snabbt och lätt att baka och som är lätt att låta 3 åring vara med och göra??
    Rischoklad brukar gå ganska snabbt. Men får bara vara försiktig så att barnet inte bränner sig på den smälta chokladen. Sen så ska ju barnet inte heller använda kniven för att skära upp. Men man kan å andra sidan bryta chokladen i småbitar för hand också.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!