husbyggemama skrev 2012-10-29 07:04:10 följande:
Vår jul:
Paket i strumpan som sysselsätter barnen medans jag kokar gröten. Efter frukosten klär alla sig fina och så åker vi på julkrubba i kyrkan. En jättemysig tradition där barnen står i fokus hela gudstjänsten ( och Jesus då ) efter det åker vi antingen till svärmor eller mina föräldrar. Hos svärmor äts det silllunch sen Kalle sen klappar och så äts det lite när någon blir hungrig. Hela dagen är liksom ett enda långt mys. Det som är riktigt tråkigt är att barnens kusiner alltid firar på annat håll när vi är där. Vi är där när min mans son är hos oss. Och hos mamma när han inte är här. Och kusinerna tvärtom av liknande skäl.
Om vi inte åker till svärmor åker vi till min släkt och det brukar vara hos min mamma eller hos min bror. Någon gång har vi varit här hemma oxå. Vi ser på Kalle och öppnar julklappar. Barnen leker och vi äter. Myser hela dagen lång här oxå. När vi är här brukar vi åka hem och då brukar jag och gubben sitta i soffan och njuta helt själva med tända ljus och lite knäck eller annat julgodis. ( hos svärmor sover vi alltid över )
Låter som att vi inte firar så himla annorlunda mot er andra. Förutom krubban då kanske. Har alltid velat gå på midnattsmässa men har aldrig blivit av. Kanske i år?! Svärmor bor jättenära kyrkan.
Tycker att kyrkan är så mysig i juletid.
Jag har också funderat på att gå till kyrkan och titta på julkrubban med sonen. Han tycker det är jättekul att gå till kyrkan.
Midnattsmäsan har vi varit på en gång,men sen har det inte blivit av något mer.