Jag längtar till jul!!!
Gud så gott det låter! Det ska jag nog prova i år.
Hm, jag gillar ju egentligen inte loka, men man kanske skulle testa i alla fall
Kan härmed meddela att brysselkål funkar som tillbehör till det mesta... är så sugen på julbord att jag åt brysselkål till och med till hamburgare ;)
I år kommer jag äntligen kunna ha min favoritklänning som ser så julig ut. Första året jag hade tänkt ha den så var jag höggravid och kunde bara drömma om att få på mig den. Andra året ammade jag och det funkar inte i den klänningen, men i år ska jag ha den
Sen vi fick barn har vi inte åkt någonstans på själva julafton utan vill någon fira med oss så får de komma till oss;) Egoistiskt? kanske de men vi vill inte att våra barn ska åka runt i bil på julafton. Både min mans o mina föräldrar är skilda så det blir så mycket fläng, så vi sa stopp.
I vår familj (två vuxna o två barn på 2½ o 5 år) börjar dagen med att tomten varit här med något i julstrumpan, efter den är öppnad blir det lång frukost och därefter lite julklappar till barnen. Oftast någon leksak så att de hinner leka lite.
Innan lunch tar vi på oss och går ner till sjön och de senaste åren så har vår äldsta valt julaftons lunch, korv i bröd över öppen eld ;) Enkel och mysigt. Sen hem och bada och så Kalle anka och då brukar min mamma o man samt min svärmor o man komma. Efter Kalle så kommer tomten och vid 18 tiden äter vi julbord 8då har oftast min mans bror hunnit komma också). Sen är det brädspel eller bara sitta o prata resten av kvällen. Lugnt och inga måsten.
www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3060-Inslagning/306005-Presentpapper/2/263870-Julpapper-Disney-silhuett Älskar detta pappret, så sött!
www.profsoffice.se/Sasongssortiment/cat-l/c103175.html Här finns en del med.
runeberg.org/fridvisa/2_1_14.html Den här Lucia-visan är min favvo.
Annars älskar jag en uråldrig småländsk julvisa som heter "Hören i hedar". Ett folkmusikgäng härifrån trakten har gett ut den på skiva, men har inte hittat den på internet.
"Guds frid I gode vise män" är fin, gärna med Jöback.
Jag äger många julskivor. Mina favvisar är:
Jenny Öhlund - "Mitt julkort"
"Jul i folktron"
Sågskära - "Apelgrå"
Peter Jöback-"Jag kommer hem igen till jul"
Vad som med Körberg
Vad som med Sinartra, han är ett måste till jul!
Lite kitch med Crosby.
Älskar Julfritt även om den är typiskt amerikans och klyschig:P
Andra julfavoriter:
Tomtemaskinen(både filmen och kalendern)
Elf
Polarexpressen
Ensam hemma 1&2
Dieselråttor och sjömansmöss
Sunes jul
Pelle Svanslös
Grinchen
Nu är det jul igen 1&2
Mupparnas julsaga
A Christmas carol (den nyaste)
Julavsnittet av Snobben
Kalle Anka (klart!)
EN liten julsaga
Astrids jul, speciellt jul på junibacken.
www.familjeliv.se/Forum-25-156/m71191152.html
Efterlyser förresten denna julfilm, någon som vet något ?