Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

MamaPapa skrev 2013-09-05 19:33:39 följande:
    Tyvärr har jag missat den då jag bott utomlands senaste 13 åren men jag älskar Pettson böckerna!
    Såg den inte heller när den kom eftersom den sändes samma år som jag föddes. Den finns på DVD,rekommenderar den starkt!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

I natt drömde jag att första snön kom. Det är alltid så magiskt, längtar!

• fluu
    Kramardig skrev 2013-09-06 18:52:56 följande:

Jag håller med dig, verkligen magiskt! Sen att jag köpte en ny vinteroverall (nytt märke) som han får ha till vintern är ju bara ett stort plus ;)
    Ja,det ska bli så kul att se hur dottern reagerar på snön i år. Förra året kunde hon inte gå än och tyckte bara att snö var kallt och obehagligt( som sin pappa då:P), hoppas att hon står mer på min sida i år. Har bunkrat upp med massa varma kläder så hon inte kan klaga på kylan i alla fall ;)
  • fluu
    MamaPapa skrev 2013-09-06 19:11:38 följande:
    Idag har jag beställt hem påslakan-set med juligt mönster. Grå till vår säng och röda till barnen!

HERREGUD vad fint! Var beställde du ?
  • fluu

N har jag köpt jultidningar med. Fanns inte så mycket spännande,men köpte två julklappar till dottern( mig ;P). En DVD med Disneys bästa jul och en bok som hette "Jul i storskogen", såg jättemysig ut.

• fluu

Kollar " The muppets a christmas carol" , kom alldeles i stämning efter MamaPapas bilder!

• fluu
    4539 skrev 2013-09-09 10:34:29 följande:
    Sitter just nu och googlar jul godis:) vad brukar ni göra för gott varje jul?
    Saffranskola och kokosknäck är det enda stående. Sen blir det lite nytt varje år. Saffranskolan tänker jag aldrig vara utan,suktar hela året!
  • fluu

När det gäller bakverk blir det  pepparkakor,lussebullar, pappas kavring och tobleronekakor. Sen lite nytt.

• fluu

Återkommer med recept ikväll.... vet aldrig riktigt i vilken av julkokbokshögarna recepten finns ;P

• fluu

Saffranskola:

100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl ljus sirap
    1/2 g saffran

Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
    Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.

Knäck:

2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 msk smör

Värm upp grädde,socker och sirap i en kastrull under omrörning och låt smeten koka på medelvärme i cirka 20 min.
    Doppa en tesked i smeten och ställ den i ett glas kallt vatten. Stelnar smeten och den går att rulla är det färdigt. Smeten bör hålla 122-124 grader.
    Dra kastrullen från spisen och tillsätt smöret. Rör om tills det smällt.
    Fyll formarna. Stå svalt för att stelna.

Kokosen strös över innan det stelnat/ blandas i smeten. Har även testat att byta ut delar av grädden mot kokosmjölk. Blev gott,men knäcken blev lite lösa.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!