-
Såg den inte heller när den kom eftersom den sändes samma år som jag föddes. Den finns på DVD,rekommenderar den starkt!MamaPapa skrev 2013-09-05 19:33:39 följande:Tyvärr har jag missat den då jag bott utomlands senaste 13 åren men jag älskar Pettson böckerna!
-
I natt drömde jag att första snön kom. Det är alltid så magiskt, längtar!
-
Ja,det ska bli så kul att se hur dottern reagerar på snön i år. Förra året kunde hon inte gå än och tyckte bara att snö var kallt och obehagligt( som sin pappa då:P), hoppas att hon står mer på min sida i år. Har bunkrat upp med massa varma kläder så hon inte kan klaga på kylan i alla fall ;)Kramardig skrev 2013-09-06 18:52:56 följande:
Jag håller med dig, verkligen magiskt! Sen att jag köpte en ny vinteroverall (nytt märke) som han får ha till vintern är ju bara ett stort plus ;) -
HERREGUD vad fint! Var beställde du ?MamaPapa skrev 2013-09-06 19:11:38 följande:Idag har jag beställt hem påslakan-set med juligt mönster. Grå till vår säng och röda till barnen!
-
N har jag köpt jultidningar med. Fanns inte så mycket spännande,men köpte två julklappar till dottern( mig ;P). En DVD med Disneys bästa jul och en bok som hette "Jul i storskogen", såg jättemysig ut.
-
Kollar " The muppets a christmas carol" , kom alldeles i stämning efter MamaPapas bilder!
-
Saffranskola och kokosknäck är det enda stående. Sen blir det lite nytt varje år. Saffranskolan tänker jag aldrig vara utan,suktar hela året!4539 skrev 2013-09-09 10:34:29 följande:Sitter just nu och googlar jul godis:) vad brukar ni göra för gott varje jul?
-
När det gäller bakverk blir det pepparkakor,lussebullar, pappas kavring och tobleronekakor. Sen lite nytt.
-
Återkommer med recept ikväll.... vet aldrig riktigt i vilken av julkokbokshögarna recepten finns ;P
-
Saffranskola:
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl ljus sirap
1/2 g saffran
Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.
Knäck:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 msk smör
Värm upp grädde,socker och sirap i en kastrull under omrörning och låt smeten koka på medelvärme i cirka 20 min.
Doppa en tesked i smeten och ställ den i ett glas kallt vatten. Stelnar smeten och den går att rulla är det färdigt. Smeten bör hålla 122-124 grader.
Dra kastrullen från spisen och tillsätt smöret. Rör om tills det smällt.
Fyll formarna. Stå svalt för att stelna.
Kokosen strös över innan det stelnat/ blandas i smeten. Har även testat att byta ut delar av grädden mot kokosmjölk. Blev gott,men knäcken blev lite lösa.