Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

nozpa skrev 2014-10-25 18:19:24 följande:

Hej på er. Nu har vi fått våran efterlängtade lilla lillebror. Trodde att han skulle komma i november, men icke. För 2 dagar sedan kom han med en faslig fart. :)
    Tur tänkte jag då, att jag börjat julplaneringen, nu lär jag ju inte hinna med.
    Men inser att jag visst kommer att hinna med.

Idag köpte jag nya adventsljusstakar till köket och barnens rum. Ica maxi hade ju fått in massor av julsaker nu. :)
    Även hämtat ut pixikalendern. Ska bli mysigt att öppna med äldsta dottern innan hon lägger sig på kvällen.

Grattis Solig
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-10-25 19:44:04 följande:

Funkar det att göra biscotti utan ägg btw? Någon som vet?

Jag har ett recept utan ägg, men det är på engelska.
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-10-26 11:24:13 följande:
    Det funkar, du får jättegärna skicka det till mig tack :)
    Jag klistrar, utifall det är någon mer som vill ha. Det här är grundreceptet, vill man ha smak, till exempel saffran, så rör ut smaksättningen i lite vatten, bara lite, lite, annars blir det för torrt.

2 cups flour

3/4 cup sugar

3/4 cup whole almonds (un-blanched)

3/4 cup finely ground almonds (un-blanched)

1/2 tsp baking soda

1/2 tsp baking powder

1/2 tsp salt

(1/2 teaspoon cinnamon) <- kan bytas mot annan smaksättning

1/3 cup honey

1/3 cup water

1/4 teaspoon almond extract

Pre-heat oven to 350 degrees.

In a medium sized bowl, mix together flour, sugar, whole almonds, finely ground almonds, baking soda, baking powder, salt and cinnamon. In a separate bowl, blend together the honey, water and extract, then add to dry ingredients and mix well until well-blended.

Turn dough onto lightly floured surface. Divide dough in half and form each portion into a log about 12 x 2 x 3/4-inch.

Place logs onto baking sheet coated with non-stick spray. Bake 30 minutes; remove from oven and cool for 10 minutes.

Place log on cutting board and with a serrated knife, cut log diagonally into 1/2-inch slices, using a sawing motion.

Place slices cut side up, on baking sheet and bake for 15 minutes. Centers will be slightly soft, but will harden as they cool. Remove to wire rack to cool.

Servings: Makes 4 dozen

• Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-10-26 22:32:35 följande:

Hörrni, hur tänker ni angående hemgjorda julklappar? Typ julgodis osv?

Jag gör och jag får. Är väldigt uppskattat åt båda hållen. Förra året gav jag bort väldigt många smaksatta oljor, det var uppskattat. Jag fick mycket egenhändigt gjorda kakmixer (av typen "add water", inte som någon ville göra här på FL häromåret - pannkakasmix bestående av mjöl och bakpulver. Lägg till alla de dyra ingredienserna själv =P) och så fick jag förstås mycket chokladprodukter. Jag är chocoholic. Bådadera mycket uppskattat =)

Jag gör alltid julkorgar utöver julklappar. Särskilt till släktens äldre, där framför allt knäck och kola är mycket uppskattat. Godis från deras barndom som de inte orkar göra själva längre, för det är ju lite roddigt. 
  • Aniiee
    nozpa skrev 2014-10-27 16:58:50 följande:
    Jag har fått pannkaksmix i julklapp.. Kändes sådär skoj faktiskt. En glasburk med mjöl och ev var det väl bakpulver i.
    Men man tackar ju snällt. Artig som man är.

Några tips på smaksatta oljor?
    Ja, alltså, ska man ge bort pannkaksmix får man nog hä i ALLT utom vätska. DVS även äggpulver, torrmjölk, och kanske någon speciell smaksättning. Annars är det ingen vits.

Oljor.....
    olivolja med vitlök, soltorkade tomater och timjan är ju alltid en hit. Basic, så där.

Olja med valfria örter är också basic och bra, antingen med en enda ört eller de "klassiska" versionerna "Franska örter (kyndel, timjan, rosmarin, mejram, oregano, barilika och dragon)", "Italienska örter (balilika, mejram, timjan, oregano och rosmarin) eller mitt egna lilla påfund "Svenska örter" (gräslök, dill, persilja och rosépeppar) 

Olja med chili, ingefära och kanel. 

Mandarinskal, stjärnanis och Shichuanpeppar

Citron, Lime och mandarin

Man kan hitta på nästan vad som helst =)
  • Aniiee

Har ni sett? FL har Fäst tråden näst högst upp på forumet.

• Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-10-27 21:52:50 följande:

Har familjeliv fäst den här tråden? För den ligger högst upp i alla listor hela tiden men jag ser aldrig när den blivit uppdaterad! Sjukt irriterande...

Ja, tråden är fäst.  Och ja, det är irriterande att den inte notifierar ordentligt då.
  • Aniiee
    Cajza85 skrev 2014-10-28 00:18:21 följande:

I förra veckan började jag fixa o dona med julkorten... Ska scrappa .. Så kul o givetvis fanns det lite julmusik med i bakgrunden . Idag köpte jag en "julskinka" som jag ska grilljera blev tokigt sugen på det haha. Jag som hade tänkt vänta lite till ð???

Vi köpte en helgskinka och grilljerade idag. Skar upp den för att ha till pålägg.

Det där med scrap-booking har jag aldrig fattat, men det är säker roligt. 
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-28 10:14:39 följande:
    Aniee har du något sjukt bra recept på jul knäck? 
    Nej, det har jag tyvärr inte. Jag är som en envis åsna när det kommer till knäck. 4 ingredienser och lätt vidbränd ska den vara, annars är jag inte med.

Kola däremot...
  • Aniiee

Sa jag att jag såg Arthur Christmas häromdan? Minns inte..... Men den var ju helt ok, faktiskt. Se den, gärna med ungarna (det är en barnfilm).

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!