Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Koppkaka skrev 2014-10-21 19:38:29 följande:

Gjorde hemgjorda köttbullar till middag och insåg medan jag stod och rullade dessa förbaskade bollar, att näe, om det är någonting jag verkligen aldrig saknat på julbordet så är det just hemgjorda köttbullar. Gott, ja. Värt besväret, absolut inte. :P
    Små delikatessköttbullar funkar prima!

Andra saker jag glatt klarar mig utan är bland annat, sillsallad, brunkål/rödkål/brysselkål, pressylta, vörtbröd och lutfisk.

Något ni absolut inte saknar om det inte skulle stå med på julbordet?

Köttbulletång kanske vore något för dig? Tar mindre än 5 sek per köttbulle =P

Jag skulle inte sakna någon slags sill, och absolut inte sillsalladen. Inte heller Janssons, och inte risgrynsgröten.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    Mithi skrev 2014-10-22 20:56:28 följande:

Ni jul-entusiaster, är ni väldigt traditionella av er när det kommer till julfirandet? Vad tycker ni t.ex. om en vit gran? Julbord utan köttbullar? Detta nya julpynt som består av nissar med ben, näsa och luva? (om någon förstår vad jag menar). En jul utan tomte, hur hade ni reagerat på det? Och så vidare..

Jag är traditionell och otraditionell på samma gång, säker pga starka influenser från andra kulturer än svenska. Köttbullar? Ge hit! Tar du bort de från mitt julbord riskerar du väl valda kroppsdelar. Vit julgran? Nej, tack. Hur får man en riktig julgran vit, btw? Plast och annat skräp göre sig icke besväret. Julpynt av typen du nämner? De är ju väldigt söta om de är välgjorda. Jul utan tomte? Har vi ändå aldrig haft. Jag har aldrig trott på jultomten, och enligt min mamma avslöjade min 15 år äldre halvbror som jultomten redan när jag 9 månader gammal(jag är förr i mars). Kallade honom tydligen vid "namn".

Men å andra sidan så dyker det upp en massa fusion food på mitt julbord. Traditionella rätter med annorlunda smaker. Jag har även gumbo och kalkon på julbordet (kalkon har väl annars gjort sitt intåg på svenska julbord vid det här laget). En del judiska godsaker finns på julbordet, precis som en del japanska, Alla får exakt 8 julklappar var i våran familj, menorah:n står framme och dreideln leks med ganska flitigt. (och, ja.... så elaka är vi att menorah och julskinka står på samma bord =P) 
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-10-23 12:41:24 följande:

Uppfann förresten ett nytt julbröd igår som nog kan kvala in som en ny tradition. Jag bakade bröd på en sats risgrynsgröt(med massa kanelstänger i), råg i olika former, jäst och en skvätt vatten. Blev otroligt gott.

Det kan jag tänka mig =) Jag har bara gjort bröd på annan gröt.
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-10-23 14:52:08 följande:
    Jag bakar ofta bröd på gröt, men just risgrynsgröt har jag alltid tänkt att det blir för "efterrättigt" i bröd, men inte då.
    Man kanske skulle testa om det blir någon risgrynsgröt över i dec. Solig
  • Aniiee

BTW, fick syn på stor, episk adventskalender från Lindt (Lindor-choklad) på Coop i tisdags. Definitivt större än GFs laptop, säkert dubbelt så stor. Blev tvungen att hejda mig lite, för jag ville ju haaaaa! Men.... Det får vänta, åtminstone tills en bit in i nov. Då kanske jag inte äter upp den innan 1 dec.

• Aniiee

Man får en bra idé till en jultråd, men inser att man måste sitta på händerna, för det är alldeles för tidigt för alla på forumet utom de i den här tråden =P

• Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-10-23 16:33:19 följande:

Imorgon är det 2 månader kvar till julafton!

Yay!

Men mellan nu och då ska det bara vara tre födelsedagar, Halloween, Allhelgona, Kulturdagen, Thanksgiving två gånger, St. Andrew's, Advent, Lucia och Hanukkah (som i år sammanfaller lite med jul....)

Det blir intressant att försöka få ordning på Lucia i år....
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-10-23 20:48:09 följande:

Oj, fram tills jul har vi 4 födelsedagar och sen firar vi inget annat där emellan.

Ja, min familj är lite tossiga på att fira saker......
  • Aniiee
    Sagolina skrev 2014-10-24 08:12:40 följande:

Här är en till som längtar till jul! Tankar inspiration här i tråden medan jag lider mig igenom en sockerbelastning.

Jobbiga med julen i år är att vi inte vet om/hur/när mannen jobbar under julen. Blir svårt att planera så mycket ännu. Min dröm är att få vara hemma med mannen och sonen på 1,5år. Äta gott elda brasor dagen lång, åka pulka och bara umgås. Jag och mannen har gått om varandra hela hösten (och det fortsätter en månad till) så känner att vi behöver tid i lugn och ro... Dessutom kommer jag vara gravid i v37 på julen, så att åka bil i timmar känns inte helt lockande.

Nu börjar jag leta intressanta recept och idéer till julklappar. Gillar inte att stressa runt i december och köpa presenter, utan vill helst ha det gjort innan advent

=) Hoppas ni får till en bra, lugn jul på hemmaplan.
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-10-24 14:36:10 följande:

Någon som har fått snö än?

Snö får man nog titta sig efter i stjärnorna ett tag till. Sedan kommer kanske polarkylan, den skulle vara trevlig. Men på tisdag ska det visst bli 16 grader.....
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!