Mithi skrev 2014-10-22 20:56:28 följande:
Ni jul-entusiaster, är ni väldigt traditionella av er när det kommer till julfirandet? Vad tycker ni t.ex. om en vit gran? Julbord utan köttbullar? Detta nya julpynt som består av nissar med ben, näsa och luva? (om någon förstår vad jag menar). En jul utan tomte, hur hade ni reagerat på det? Och så vidare..
Jag är traditionell och otraditionell på samma gång, säker pga starka influenser från andra kulturer än svenska. Köttbullar? Ge hit! Tar du bort de från mitt julbord riskerar du väl valda kroppsdelar. Vit julgran? Nej, tack. Hur får man en riktig julgran vit, btw? Plast och annat skräp göre sig icke besväret. Julpynt av typen du nämner? De är ju väldigt söta om de är välgjorda. Jul utan tomte? Har vi ändå aldrig haft. Jag har aldrig trott på jultomten, och enligt min mamma avslöjade min 15 år äldre halvbror som jultomten redan när jag 9 månader gammal(jag är förr i mars). Kallade honom tydligen vid "namn".
Men å andra sidan så dyker det upp en massa fusion food på mitt julbord. Traditionella rätter med annorlunda smaker. Jag har även gumbo och kalkon på julbordet (kalkon har väl annars gjort sitt intåg på svenska julbord vid det här laget). En del judiska godsaker finns på julbordet, precis som en del japanska, Alla får exakt 8 julklappar var i våran familj, menorah:n står framme och dreideln leks med ganska flitigt. (och, ja.... så elaka är vi att menorah och julskinka står på samma bord =P)