Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

dejan9209 skrev 2014-11-04 14:17:22 följande:
    Åh det låter supermysigt!
    fluu skrev 2014-11-04 13:44:21 följande:
    Jag tycker att det blir mer festligt om man flyttar ut bordet. Och så får man då kanske än mer fria ytor i köket att ställa maten på. Så kommer vi nog göra i år.
    Jag tror vi nog kommer göra så med, känns som att det vore det bästa faktist! jag får flytta o dona lite i helgen och prova helt enkelt!

Hörni!

Jag skulle vilja att alla som vill skriver ner sitt bästa julgodis, helst gärna med recept på, jag skulle vilja ha minst 10 max 15 olika sorters julgodis i år. så vi tänkte börja nu i helgen!  

så om ni håller inne på något helt underbart! snälla säg till!! 
    Alltihop av detta gör jag själv, inget köps.

Daim..... Smaksatt chokladtryffel.....Mintnougat.... Polkagrisar.... Ingefärskarameller... Ischoklad (gjord på riktigt choklad, inte "block")..... Rocky Road. Och så knäck och kola, så klart.

Det är nödvändigt på mitt godisbord. Sedan kan det komma till och dras ifrån lite annat. 

Om någon vill ha ett recept på något av det så säg ifrån. Det hade blivit så långt om jag skulle skrivit ut alla recept på en gång. 
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    nozpa skrev 2014-11-04 14:48:23 följande:
    Ingefärskaramellerna skulle jag gärna ta emot. Mammas sambo är en sådan som älskar det. Skulle vara kul o ge honom det i julklapp. :)
    Ja, det är ju lite gammaldags, om man säger så. Receptet har jag knyckt från min mormors gamla kokbok från 40-talet.

Det får bli snabbversionen, jag får skriva senare om det är oläsligt.

• Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-11-04 15:20:03 följande:
    Annie återigen så har du alltid så mycket gott du håller på!!
    Daim..... Smaksatt chokladtryffel.
    Mintnougat..
    Ischoklad (gjord på riktigt choklad
     Rocky Road.

OM du har lust bara om det är inget tvång! så tar jag mer än gärna recepten det låter ju helt underbar!
    Jag postar recept imorgon =) Nu är jag slut! Ska gå och sova vilket decennium som helst!
  • Aniiee
    nozpa skrev 2014-11-04 19:11:26 följande:

Aniiee: Tack, går utmärkt att läsa. Men hörru, sa jag inte åt dig att skapa en tråd med recept till jul? Du skulle vänta tills efter halloween-helgen. Och jorå, den är över nu. Så om du vill... Kanske?
    Så har man allt samlat, kommer ju missas massor annars. Men känn inget tvång. :)

Jo, jag ska! Här är min idé: Julkalender/recept/lektråd där man MÅSTE posta en jullåt med receptet (länk eller youtubeklipp), ELLER ett julfilmfilmtips ELLER ett boktips. Inget tips inget recept och vice versa. Och sedan, naturlgitvis, får man diskutera och fråga och ha sig bäst man vill.

Receptet måste inte vara till julbordet/julgodis/julbaket, utan kan vara vardagsmat, men med jul/vinter-twist.

Tänkte tjuvstarta på söndag (bara 2 veckor före första advent =P)

Vad tror ni?
  • Aniiee
    molly50 skrev 2014-11-04 21:15:13 följande:
    Jag har också funderat på att testa att göra egen ischoklad.
    Maken kan inte äta den köpta då den innehåller nötter och han är nötallergiker. ;-/
    Ischoklad är superenkelt att göra, choklad och kokosfett. Hoppas han inte är allergisk mot kokosnötter och ni hittar choklad utan nötter =/

Annars har jag ett recept någonstans på ischoklad med fler ingredienser (minns inte på rak arm just nu, men det är smör/margarin och kakao och.... tre grejer till, tror jag....)

Får gräva lite......
  • Aniiee
    nozpa skrev 2014-11-05 09:32:46 följande:
    Låter kul. :)
    Solig En röst för! Låter lovande.
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-11-05 11:34:38 följande:

Igår skulle vi beställa en Hulken-actionfigur samt två pyjamasar från Amazon. Skulle fått betala 50 pund i frakt så vi sket i det.. Himla trist för pyjamasarna var både billiga och fina, och Hulken-figuren finns inte att köpa nånstans här.

Vad var det för pyjamasar? Kollade du US eller UK? Vad var det för action-figur, hur stor var den? Jag hittar tre hulken-actionfigurer på Amazon uk och alla ter har minst en återförsäljare med fri frakt inom EU. Sen, eftersom Amazon inte sampackar, får man ju räkna med 10£ i frakt per paket, men å andra sidan burkar det vara dyrare utan frakt i sverige, om det finns överhuvudtaget.
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-11-05 16:05:25 följande:

Hulken kostade dubbelt i frakt mot vad själva figuren kostade, då är det inte värt det..

Och gratis frakt är inget du är intresserad av? Solig

Nej, men det är klart att det är surt med dyr frakt. Jag ser det på ett annat sätt: Vad kostar det/hade det kostat i Sverige? Jag betalar ju gärna 4000% i frakt för en bok, till exempel, så länge priset + frakten från UK hamnar under priset och ev frakt från SE. (Och, ja, det har jag faktiskt gjort en gång.)
  • Aniiee
    Lena skrev 2014-11-05 16:06:45 följande:

Jag har just fått sex halvdagar ledigt från jobbet i december så jag kan förbereda julen :)

Yay! Sånt är trevligt.
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-11-05 16:15:11 följande:

Jag har öht inte hittat denna i Sverige.

Nej, precis. Alltså kan det mycket väl vara helt ok att betala 180 kr för den, om du tycker att det är ett ok pris. Personligen tycker jag att det är lite i överkant, men jag har inga barn som är intresserade av actionfigurer, så jag vet inte vad de brukar kosta. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!