Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Cajza85 skrev 2014-11-29 23:06:31 följande:
    Hehe ja är inte så dumt . Jag är arbetslös så vi fick börja tidigt med handling av julklappar för att inte allt skulle landa samtidigt... O sen kan jag ju inte hålla mig borta från att slå in :-P... Julkorten är med skrivna o klara hehe... Så nu kan jag försöka få mig själv att lugna ner mig för de sista tre klapparna o verkligen klura på vad det ska vara hehe. Har trubbel till svåger de bara vet jag ganska säkert. Däremot funderar jag på om jag skulle testa göra egen marmelad till mormor o morfar till deras "jullåda"
    Jag har timvik och kan ibland vara ledig i längre perioder när det inte finns något jobb. Och ändå så hinner jag inte med alla gånger. Vet inte vad jag håller på med ibland. *S*

Ja,det där med svågrar är inte alltid så lätt. Jag brukar köpa strumpor åt min svåger när jag inte vet. Det brukar uppskattas.

Marmeladen låter väl som en bra idé.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Cajza85 skrev 2014-11-29 23:19:56 följande:
    Ah oki. Hehe ja ibland bara försvinner tiden .

Ja strumpor var ingen dålig idé . Jag är inne på ett sällskapsspel men velar mellan 3 st så blir galen. Eller så en kaffemaskin med kapslar... De hade en som var billig ( böack friday erbjudande) då man inte vet om den kommer användas så mkt hahaha
    Jo,den tenderar ju att göra det.

Nej,strumpor brukar väl alltid gå hem.
    Men jag tycker det är jättesvårt att hitta på något till svågern. Jag brukar fråga syrran vad han vill ha. Vet hon inget så brukar det bli strumpor.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-11-29 23:12:42 följande:

Helt left field, kanske, men hur luktar vinterluften hemma hos er? Typ på promenaden till barnens skola eller sista promenaden med hunden eller nåt? Så där tidigt eller sen? Med frost/snö på marken?

Hos mig luktar det som en nyslipad knivegg känns, som varm skorsten och frusen mossa på varma hällar, smakar tallkåda och frysta nypon.

Svårt att beskriva. Men det är väl den kalla luften som luktar och känns vintrig på något sätt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Cajza85 skrev 2014-11-30 16:34:40 följande:
    Haha ja jag frågade men fick inget vettigt svar . Med andra ord, inget svar :-P. Men får bli ett sällskapsspel
    Ja,men det är ju alltid roligt.
    Cajza85 skrev 2014-11-30 16:48:54 följande:

Vilket spel ska man välja?? :-O..." Alias", "med andra ord" eller "vem svarar först?" Har ni ngt bra förslag? :-P ska vara julklapp till svåger

Kampen mellan kvinna och man kanske? Den finns i 2 delar.
    Ett roligt såel där lagen ska bestå av kvinnor mot män där kvinnorna får svara på typiska mansfrågor (som t ex bilar och sport) och männen på typiska kvinnofrågot (såsom handarbete,matlagning osv. ).

Mattias och Hannah.
  • molly50
    molly50 skrev 2014-11-30 17:23:37 följande:
    Ja,men det är ju alltid roligt.
    Cajza85 skrev 2014-11-30 16:48:54 följande:

Vilket spel ska man välja?? :-O..." Alias", "med andra ord" eller "vem svarar först?" Har ni ngt bra förslag? :-P ska vara julklapp till svåger

Kampen mellan kvinna och man kanske? Den finns i 2 delar.
    Ett roligt såel där lagen ska bestå av kvinnor mot män där kvinnorna får svara på typiska mansfrågor (som t ex bilar och sport) och männen på typiska kvinnofrågot (såsom handarbete,matlagning osv. ).

Hmm, *spel och *kvinnofrågor skulle det ju stå.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    nozpa skrev 2014-11-30 19:48:02 följande:

Hur gör ni för att era pepparkakshus inte ska falla ihop? Här händer det varje år. Så i år tänkte jag skita fullständigt i det där med pepparkakshus. Men dottern på 3½ har nu tjatat i en vecka om att vi ska göra pepparkakshus. Och "Mamma, det gör inget om det inte har något tak". Så, måste väl typ göra ett..
    Men fattar inte varför det alltid, alltid rasar.

Har limmat med smält socker och även superlim, men det är som att det viker sig inåt liksom.

Nu vet jag inte inte om du gör egen deg och egna delar. Men jag brukar faktiskt fuska och köpa fördiga delar och limma ihop dem med smält socker. Det har alltid fungerat även om någon bit gått sönder som jag fått limma ihop.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Eena skrev 2014-12-01 08:27:31 följande:

Ahhh, tillbaka på jobbet efter en underbar helg! Måste vara min favorithelg på hela året. Dessutom är det så bra här i stan att vi har stängningsdag på skolorna fredag innan första advent

Barnen och jag var ute i skogen och hämtade in årets adventsgran plus lite blandat för dekoration (mossa, ligonris, granris etc) och sen hem och pynta. Köpte lite julblommor och gjorde ett par julgrupper. Bakade lussekatter. Sen på lördagen var det dags för julkonsert med min kör Underbart!!

Söndagen städade vi och fick i ordning det sista inför att mina närmsta vänner med familjer kom över på adventsfika. Och sen avslutade jag helgen i soffan med "The Holiday". Och i morse kunde jag öppna första luckan i min kalender från Bodyshop om jag fått från ex-svärfar och ex-svägerskan. En komplett, underbar helg, helt enkelt. Hoppas att alla ni andra fick en lika bra start på den här underbara tiden!!

Åh,vad mysigt det låter!

Här pyntade vi och fixade i fredags när sonen kommit hem från skolan.
    På lördagen hade vi lite familjemys med tända ljus och jultallrik.
    Igår jobbade maken,men jag hade tänkt att ha lite mys med barnen.
    Men det sprack när sonens kompisar kom och började ringa på redan på morgonen och inte gick hem förrän framemot eftermiddagen.
    Så det fick bli lite kvällsmys istället.

Men jag klantade mig och lät barnen få öppna första luckan i sina adventskalendrar redan igår. Så nu får de lov att vänta tills imorgon med att öppna nästa lucka.
    Klantiga mamma!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Eena skrev 2014-12-01 13:04:07 följande:
    Haha, lätt hänt när mamman är minst lika ivrig som barnen. Nu har mina små åkt till sin pappa för sin pappavecka så jag är glad att jag fick ut maximalt av den här helgen. Första året som jag är varannan-vecka-mamma och just nu i adventstider känns det lite extra jobbigt att inte få dela all tid med dem... Men får se det så att jag har den här veckan på mig att fokusera helt på att fixa julklappar och julbord med jobbet (har två stycken eftersom jag ansvarar för kontor i två olika städer). Så kan nästa vecka läggas på mys med barnen igen, då är planen att baka pepparkakor och pepparkakshus.
    Haha! Ja,det är välk så.

Usch vad jobbigt att inte få dela all tiden med barnen. ;-/
    Men du verkar ju ha en del att stå i ändå så då kan du kanske koncentera dig på annat den här veckan och fokusera på myset i nästa vecka istället.

Mattias och Hannah.
  • molly50

Idag åkte maken ner och handlade. Och kom hem med två jättesöta tomtar.
    Undrar om det här smittar?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Eena skrev 2014-12-01 15:33:42 följande:
    Ja, det blir ju lite så. Sist de var hos mig bakade vi och gick på julmarknad. Den här veckan var fokus advent och nästa gång blir det som sagt pepparkakor och kanske slå in lite julklappar. Och se är det plötsligt julvecka!!
    Ja,du kan ju alltid ålanera in vad du ska göra med barnen de veckor de är hos dig.
    Ska du ha dem under jul också?

Ja,det är inte klokt vad fort det går! Tänkte baka lite med barnen i helgen. Helgen därpå är det ju lucia plus att maken ska på julbord med jobbet och fruarna kommer hit under tiden.
    Så det blir lite festligheter här då.
    Så det är lite att hinna med här med.
    nozpa skrev 2014-12-01 15:49:07 följande:

Angående pepparkakshuset. Har både köpt färdigt och testat på det själv. Men blir lika tokigt ändå.
    Ska göra ett sista försök i år igen. Och limma med kristyr, har aldrig testat det då jag inte trodde att dte skulle hålla. Men inget att förlora känner jag.

Molly: Det där med adventskalendern hade kunnat hända mig med. Kändes så konstigt med 1a advent igår, och 1a december idag. Helt okej att snurra ihop det.

Ah,okej. Känns skönt att höra!
    Ja,visst är det så. Men det kändes inte så roligt att behöva berätta för barnen idag att mamma har klantat sig så de får öppna nästa lucka imorgon istället.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!