• Doris94

16 och gravid,lite frågor om hur det är att vara ung mamma..

Hej!
    jag fyller 16 år i sommar och är nu i vecka 6(5+1).
    Är väldigt rädd och kluven då jag inte riktigt bestämt vad jag vill göra.
    Vill ju såklart att mitt barn ska få det så bra som möjligt.
    För tillfället ganska säker på att jag vill behålla det, men jag har lite frågor som jag hoppas att jag kan få lite hjälp med.
    Hur klarade ni unga mammor, som fick barn innan ni fyllt 18, er efter att barnet anlänt till världen?
    Hur gick det med ekonomin, boende och utbildning?

Är jätte tacksam för svar :)

• Svar på tråden 16 och gravid,lite frågor om hur det är att vara ung mamma..
  • Snörpan

Skönt att allt gick bra hos UMO.
    Tråkigt med missfall. Se detta som en lärdom av livet. Nu har du möjligheten att själv välja när du vill bli gravid.
    Lycka till i framtiden i livet.

• jennyv

hej hej jag är 19 år gammal och är gravid med första barnet.. allt är så spännande själv har jag ingen ekonomi utan får bidrag och kommer att få hjälp med lägenhet osv. allt löser sig ska du se även om det kan vara tufft.
    om du vill behålla barnet så tycker jag absolut du skall göra det:) lycka till

• Doris94
    jennyv skrev 2010-07-11 16:49:49 följande:
    hej hej jag är 19 år gammal och är gravid med första barnet.. allt är så spännande själv har jag ingen ekonomi utan får bidrag och kommer att få hjälp med lägenhet osv. allt löser sig ska du se även om det kan vara tufft.
    om du vill behålla barnet så tycker jag absolut du skall göra det:) lycka till
    fick ju tyvärr missfall som det står ovan :/
    Hoppas allt går bra för dig :) lycka till
  • valkyrian

Jag var 16, maken 18 när vi var gravid med lilla stora (snart 6 år) tösen. Han hade lite sparade pengar som vi levde på till hans student. Dessutom fick vi bostadsbidrag och våra studiedidrag. Vi bode i en hyrestvåa med en hyra på ca 3000:- i månaden. Tösen kom i april 05, då fick vi ju barnbidrag och föräldrapenning för henne ävrn om mott studiebidrag försvan. Mannen tog studenten juni 05, hittade ganska snart ett jobb som elektrikerlärling. Lönen låg brutto på ca 13000. Men vi var ju rätt vana att leva snålt så det var ju rena julafton :). Började gymnasiet igen när hon var 16 månader, började jobba extra varannan helg i trean på gymnasiet. Efter gymnasiet jobbade jag ett år, fick vårt andra barn, var hemma nästan ett år, började plugga. Under denna tid har ju makens lön stigit såklart, grundlön på 27000, men brukar landa på ca 30000 brutto, jag extrajobbar och får csn.

Så ja, i början var det ett jäkla vridande och vänande på slantar och idag sitter man med två vackra barn, ett stort hus, maken har bra lön och jag pluggar till ett välbetalt yrke. Soc har aldrig varit en del av vårat liv. Däremot har vi fått lite hjälp (typ försts året) då vi åt hos makens föräldrar endel och de även köpte barnvagnen, men blöjor, välling hyra och övriga löpande kostnader gar vi kunnat täcka själv. :) men när jag ser tillbaka på vårat liv fattar jag inte hur vi klarade det.

• valkyrian

Sorry, missade ditt mf. Beklagar det!

Lycka till i framtiden med barn och allt :)

• Doris94
    valkyrian skrev 2010-11-25 00:40:11 följande:
    Sorry, missade ditt mf. Beklagar det!

Lycka till i framtiden med barn och allt :)
    Fick nyss reda på att jag är gravid igen trots att jag ätit minipiller, så ditt inlägg kom alldeles perfekt :)
  • valkyrian
    Doris94 skrev 2010-11-27 18:16:19 följande:
    Fick nyss reda på att jag är gravid igen trots att jag ätit minipiller, så ditt inlägg kom alldeles perfekt :)
    Oj, överförtil :-O?

Som jag ser det är det ganska viktigt att ha en plan för framtiden. Vad skall du göra och hur skall du nå dit? Vilka medel och vilket stöd man har osv. Även om saker kan ändras på vägen bör man hela tiden ha koll på vad man vill/borde göra och kämpa åt det hållet.

MÅNGA som får barn när de är unga ser det tyvärr som en ursäkt att inte göra ett jota och menar på att de inte kan nå ditt de vill pga barnen.

De runt dig som behandlar dig dåligt osv pågrund av din ålder skall du bara låta rinna av som vatten från en gås, ta vara på de som är ett bra stöd och behandlar dig med respekt...

De finns de som till och med kritiserar en människa som redan har barn pga ålder osv. Väldigt okonstrutivt och omoget. Som "vuxen" borde man veta bättre.

Men ja...

Nu vill jag inte att folk får för sig att jag uppmuntrar unga personer att skaffa barn och ser det som något "bra", så är det inte, däremot anser jag att det kan funka bra och tycker att man kan ge bra tips och stöttning de till som faktiskt är gravida och har bestämt sig...

Hur gammal är pappan föresten? Min make regerade på ett jättecoolt och lugnt sätt när han fick veta, förvisso vart han rädd osv som alla andra blir i den situationen, men han stod som en klippa och sa att det var mitt val men att han ville vara med mig i vilket fall...

En ung kille (och äldre för den delen) kan reagera lite hur som helst, detta är en stor grej, vad som än händer TS och hur han än reagerar så tycker jag att du skall ha "dörren öppen" för honom, om han reagerar negativt vill säga... För det bästa för barnet är att ha en pappa och det kan ta sin lilla tid att bli en pappa.
    Lycka till och fråga om det är något.
    Bebisen är här
  • Doris94
    valkyrian skrev 2010-11-27 22:15:18 följande:
    Oj, överförtil :-O?

Som jag ser det är det ganska viktigt att ha en plan för framtiden. Vad skall du göra och hur skall du nå dit? Vilka medel och vilket stöd man har osv. Även om saker kan ändras på vägen bör man hela tiden ha koll på vad man vill/borde göra och kämpa åt det hållet.

MÅNGA som får barn när de är unga ser det tyvärr som en ursäkt att inte göra ett jota och menar på att de inte kan nå ditt de vill pga barnen.

De runt dig som behandlar dig dåligt osv pågrund av din ålder skall du bara låta rinna av som vatten från en gås, ta vara på de som är ett bra stöd och behandlar dig med respekt...

De finns de som till och med kritiserar en människa som redan har barn pga ålder osv. Väldigt okonstrutivt och omoget. Som "vuxen" borde man veta bättre.

Men ja...

Nu vill jag inte att folk får för sig att jag uppmuntrar unga personer att skaffa barn och ser det som något "bra", så är det inte, däremot anser jag att det kan funka bra och tycker att man kan ge bra tips och stöttning de till som faktiskt är gravida och har bestämt sig...

Hur gammal är pappan föresten? Min make regerade på ett jättecoolt och lugnt sätt när han fick veta, förvisso vart han rädd osv som alla andra blir i den situationen, men han stod som en klippa och sa att det var mitt val men att han ville vara med mig i vilket fall...

En ung kille (och äldre för den delen) kan reagera lite hur som helst, detta är en stor grej, vad som än händer TS och hur han än reagerar så tycker jag att du skall ha "dörren öppen" för honom, om han reagerar negativt vill säga... För det bästa för barnet är att ha en pappa och det kan ta sin lilla tid att bli en pappa.
    Lycka till och fråga om det är något.
    Självklart ska jag plugga vidare så fort som möjligt. Jag hade tänkt börja med någon enstaka kurs när barnet är ett halvår, så jag kanske är borta som mest två-fyra timmar i veckan och sen sätta igång på riktigt när barnet är lite mer än ett år.  Då pappan kan tänka sig vara ledig ett tag, så att barnet inte behöver börja på dagis för fort och inte heller spendera mer tid där än hemma.

Pappan är ca 10 år äldre än mig. Han reagerade väl helt ok, skiftar mellan att vara överlycklig och rädd.  
    Han är nog mycket rädd för vad min släkt ska säga om honom och bli "emot" honom pga det här, trots att det absolut inte är hans fel.
    Dock har jag sagt att han inte behöver närvara om han inte vill, fast det vill han. HAn tycker vi ska flytta ihop strax efter att bebisen kommit.
    Just nu är han tyvärr arbetslös, då han nyss sagt upp sig. Men han kommer börja jobba igen innan bebben är här förhoppningsvis.
    Det största problemet är min mamma som är jätte arg för mitt beslut.  Men jag antar att hon snart vänjer sig vid tanken och faktiskt kan börja glädja sig åt att hon ska bli mormor för första gången.
    Detta kom ju som en chock för henne med, Men jag vet att hon kommer stötta mig. Hon påminner mig ofta om att vi hör ihop och vi alltid kommer vara tillsammans.
    Så det mesta bör nog lösa sig.

För mig har chocken börjat släppa och jag känner glädje för den lille i magen.
    Dock är jag livrädd, som de flesta förstagångs mammor, för hur det kommer bli när bebisen är här. Och så oroar jag mig för missfall och att det skulle vara något fel på mitt barn, att det inte skulle vara friskt.
    Hoppas få komma på VUL snart så jag kan få reda på vilken vecka jag är i och så att den lille lever och mår bra =) 

• biigdeal

Hej Hej!  Jag är själv 16 år och blivnade mamma, jag är i vecka 10. Jag hade själv många frågor om hur jag ska göra med skolan och massa sånt, jag funderarde ett bra tag innan min mamma kom med ett väldigt bra förslag till mig, då pappan till barnet ej är så jätte intresserad av att bli pappa men försöker göra sitt bästa. Eftersom jag går första året i gymnasiet och mamma vill absolut inte att jag ska hoppa av skolan och börja om efter ett år ungefär, eftersom det är väldigt svårt att hitta viljan att börjar om i skolan, så kom min mamma med förslaget till mig att vi skriver över vårdnaden till henne och min pappa, så de står för allt ekonmiska och min mamma blir då "mammaledig" med mitt barn ett år, tills barnet är stort nog för att börja på dagis. Så jag får plugga klart gymnasiet med mina klasskompisar, vilket jag tycker är väldigt bra. På så sätt, kommer jag fortfarande ut i arbetslivet och kan skaffa ett jobb så, jag och min bebis kan få en egen lägenhet för att slippa på hos mina föräldrar så länge.

Jag kan även säga att min mamma inte alls va nöjd med mitt beslut och hon har frågat mig många gångner om jag ångrar mig, men nu börjar hon faktiskt inse att det kommer ett bebis i sommar. Så nu börjar hon glädja sig med, att kolla på barnvagn och massa sånt. Dock tror hon att jag väntar tvillingar, så jag gick till Ultraljud, när jag var i vecka 8. Då visade det bara ett barn, fast mamma ger sig inte än. Så snart blir det ultraljud igen för att se om det luras två små liv i min mage Glad

Pappan till mitt barn är väl inte så jätte angagerad över att få barn nu, då han tycker det är tidigt. Han är född 89, så han är ett par år äldre än mig. Jag fick reda på att jag var gravid i vecka 5 redan, och då hade vi stora bråk och funderingar hur vi skulle göra. Men jag tog ett tag för mig själv och funderade och bestämde mig redan då att behålla barnet, det är viktigt att du gör som du känner och vill, så att du inte blir negativit påverkad av folk i din omgvining, tänk på att det är din framtid och det är ditt beslut.  Jag har fått stått ut med både negativa och positiva kommentarer, och de flesta kommer med samma kommentarer om att man är fast för livet och man har ingen fritid. Det är sånt man måste tänka klart på innan man bestämmer sig för något, är man redo att hoppa av sin "ungdom"  på såsätt..

Allt kommer gå bra för dig om du bestämmer dig för att behålla barnet, oron av missfall kommer släppa snart det lovar jag dig, Lycka till med allt nu!Glad

• valkyrian
    biigdeal skrev 2010-12-05 09:44:25 följande:
    Hej Hej!  Jag är själv 16 år och blivnade mamma, jag är i vecka 10. Jag hade själv många frågor om hur jag ska göra med skolan och massa sånt, jag funderarde ett bra tag innan min mamma kom med ett väldigt bra förslag till mig, då pappan till barnet ej är så jätte intresserad av att bli pappa men försöker göra sitt bästa. Eftersom jag går första året i gymnasiet och mamma vill absolut inte att jag ska hoppa av skolan och börja om efter ett år ungefär, eftersom det är väldigt svårt att hitta viljan att börjar om i skolan, så kom min mamma med förslaget till mig att vi skriver över vårdnaden till henne och min pappa, så de står för allt ekonmiska och min mamma blir då "mammaledig" med mitt barn ett år, tills barnet är stort nog för att börja på dagis. Så jag får plugga klart gymnasiet med mina klasskompisar, vilket jag tycker är väldigt bra. På så sätt, kommer jag fortfarande ut i arbetslivet och kan skaffa ett jobb så, jag och min bebis kan få en egen lägenhet för att slippa på hos mina föräldrar så länge.

Jag kan även säga att min mamma inte alls va nöjd med mitt beslut och hon har frågat mig många gångner om jag ångrar mig, men nu börjar hon faktiskt inse att det kommer ett bebis i sommar. Så nu börjar hon glädja sig med, att kolla på barnvagn och massa sånt. Dock tror hon att jag väntar tvillingar, så jag gick till Ultraljud, när jag var i vecka 8. Då visade det bara ett barn, fast mamma ger sig inte än. Så snart blir det ultraljud igen för att se om det luras två små liv i min mage Glad

Pappan till mitt barn är väl inte så jätte angagerad över att få barn nu, då han tycker det är tidigt. Han är född 89, så han är ett par år äldre än mig. Jag fick reda på att jag var gravid i vecka 5 redan, och då hade vi stora bråk och funderingar hur vi skulle göra. Men jag tog ett tag för mig själv och funderade och bestämde mig redan då att behålla barnet, det är viktigt att du gör som du känner och vill, så att du inte blir negativit påverkad av folk i din omgvining, tänk på att det är din framtid och det är ditt beslut.  Jag har fått stått ut med både negativa och positiva kommentarer, och de flesta kommer med samma kommentarer om att man är fast för livet och man har ingen fritid. Det är sånt man måste tänka klart på innan man bestämmer sig för något, är man redo att hoppa av sin "ungdom"  på såsätt..

Allt kommer gå bra för dig om du bestämmer dig för att behålla barnet, oron av missfall kommer släppa snart det lovar jag dig, Lycka till med allt nu!Glad
    Hmm, så din mamma skall vara mammaledig med ditt barn från ganska tidig ålder och du skall gå i skolan?
    Är inte risken stor att både din mamma och bebisen knyter an ganska mycket och att du ist föder dig själv en lillasyster....

Vet inte exakt hur det funkar med vårdnad och så om man kna skriva över den hur som helst men om du nu gör det räkna med att det kan bli bråk om att få tillbaka den. Dessutom, lär det bli tufft för din mor när hon skall ge "tillbaka" bebisen till dig.

Det blir mao din mamma som kommer att få vara med om allt från första tand till första steg och känna din bebis mer än dig.

Dömer ut idén men det känns som om ni båda skall tänka igenom den lite till... Tror det blir svårt att vara fokuserad i skolan om du några dagar efter förlossningen skall lämna ifrån dig bebisen. Gå till en kuartor båda två och prata igenom det där. Ev också en jurist som kan förklara hur det rent lagligt kan komma att drabba dig/din mamma.

Jag hade inget problem att vara mammaledig ett år sen fortsätta gymnasiet, men det är bara jag, jag gillar skolan och tycker att studier ger mig massvis.  Dessutom hoppar man inte av utan man tar ett studieuppehåll och kan göra en hel del på distans. 
    Bebisen är här
  • Doris94
    biigdeal skrev 2010-12-05 09:44:25 följande:

Hej!!
    Jag har bestämt mig helt för att behålla mitt barn också
    Vi är överrens jag och pappan till barnet.
    Jag kommer ta en paus från gymnasiet, kommer sluta redan nu till jul och sedan börja om igen när barnet är ett år ungefär.   Kommer då börja på en helt ny linje och kommer vara färdig utbildad efter tre år.
    Jag vill inte skriva över vårdnaden på min mamma, tror inte hon vill det heller, dock är det ju en bra ide, om den funkar för er,  så du kan forsätta plugga =)
    Jag kommer flytta in hos min pojkvän nu i sommar =)
    Tror vi kommer få det bra faktiskt. Vi vet att vi vill vara med varandra i framtiden och även om ett barn sätter ens förhållande på prov så tror jag vi klarar det.
    Min mamma börjar också inse att det kommer en bebis i sommar. Hon är tveksam, men jag tror hon kommer vara lika glad som jag när bebisen kommer ..Hon ska ju trots allt bli mormor för första gången.

Haha, vad roligt att din mamma tror att det är tvillingar, vad hoppas du på, en eller två småttingar?
    Jag tror bara jag väntar en liten, dock äter jag för fyra. 
    JAg äter mer än alla män, och blir inte ens mätt.
    Igår åt jag fyra eller fem överfyllda tacosar och massor med tortilla chips och ändå var jag vrålhungrig en halvtimme senare =P
    Pojkvännen hoppas på tvillingar, men jag vill nog bara ha en bebis till en början, är redan lite smårädd över att bli mamma till en liten, tänk då två =P
    Jag ska boka tid för VUL imorgon, ska till kuratorn på UMO då, så hon kan nog boka åt mig skulle jag tro =)

Har du börjat berätta för nära och kära?? =)
  • biigdeal

Hej Doris

Doris94 skrev 2010-12-05 18:28:20 följande:
    Hej!!
    Jag har bestämt mig helt för att behålla mitt barn också
    Vi är överrens jag och pappan till barnet.
    Jag kommer ta en paus från gymnasiet, kommer sluta redan nu till jul och sedan börja om igen när barnet är ett år ungefär.   Kommer då börja på en helt ny linje och kommer vara färdig utbildad efter tre år.
    Jag vill inte skriva över vårdnaden på min mamma, tror inte hon vill det heller, dock är det ju en bra ide, om den funkar för er,  så du kan forsätta plugga =)
    Jag kommer flytta in hos min pojkvän nu i sommar =)
    Tror vi kommer få det bra faktiskt. Vi vet att vi vill vara med varandra i framtiden och även om ett barn sätter ens förhållande på prov så tror jag vi klarar det.
    Min mamma börjar också inse att det kommer en bebis i sommar. Hon är tveksam, men jag tror hon kommer vara lika glad som jag när bebisen kommer ..Hon ska ju trots allt bli mormor för första gången.

Haha, vad roligt att din mamma tror att det är tvillingar, vad hoppas du på, en eller två småttingar?
    Jag tror bara jag väntar en liten, dock äter jag för fyra. 
    JAg äter mer än alla män, och blir inte ens mätt.
    Igår åt jag fyra eller fem överfyllda tacosar och massor med tortilla chips och ändå var jag vrålhungrig en halvtimme senare =P
    Pojkvännen hoppas på tvillingar, men jag vill nog bara ha en bebis till en början, är redan lite smårädd över att bli mamma till en liten, tänk då två =P
    Jag ska boka tid för VUL imorgon, ska till kuratorn på UMO då, så hon kan nog boka åt mig skulle jag tro =)

Har du börjat berätta för nära och kära?? =)
    Hej hej!!
    Jag har själv tänkt lite på det här med att lämna ifrån mig mitt barn och dock blir det inte så riktigt, blir nog så att jag tar ledigt ett år och pluggar på distans, för som jag känner redan nu är det ju då mitt barn och jag vill ha nära barnet. Förhoppningsvis flyttar jag och pappan till barnet ihop och löser allt tillsammans..

Jag hoppas faktiskt bara på en liten plutt, just nu när det är första gången. Men jag är redan stor och äter som för en hela armé, killarna i skolan skickar lite konstiga blickar mot mig =).. 
    Jag ska till ultraljud på onsdag nästa vecka, för att se om det är tvillingar =), så får jag avslöja sen för dig hur det ligger till..
     jag har inte riktigt berätta själv, nämligen min storesyster som öppnade sin mun för mycket, men jag har berätta för klassen och lärarna. Så de flesta vet om det, och det är både negativa och positiva kommentarer ifrån alla håll. Jag får väl se hur många blickar jag får på mig på julen när hela släkten kommer, haha..

Vilken vecka är du i ?
    Skulle vara trevligt att prata lite mera "privat" och bolla lite tankar och så med dig. Du kan väl maila mig ? [email protected]

Lycka till med allt och bebben =)
  • Doris94
    biigdeal skrev 2010-12-07 20:23:52 följande:
    Hej DorisHej hej!!
    Jag har själv tänkt lite på det här med att lämna ifrån mig mitt barn och dock blir det inte så riktigt, blir nog så att jag tar ledigt ett år och pluggar på distans, för som jag känner redan nu är det ju då mitt barn och jag vill ha nära barnet. Förhoppningsvis flyttar jag och pappan till barnet ihop och löser allt tillsammans..

Jag hoppas faktiskt bara på en liten plutt, just nu när det är första gången. Men jag är redan stor och äter som för en hela armé, killarna i skolan skickar lite konstiga blickar mot mig =).. 
    Jag ska till ultraljud på onsdag nästa vecka, för att se om det är tvillingar =), så får jag avslöja sen för dig hur det ligger till..
     jag har inte riktigt berätta själv, nämligen min storesyster som öppnade sin mun för mycket, men jag har berätta för klassen och lärarna. Så de flesta vet om det, och det är både negativa och positiva kommentarer ifrån alla håll. Jag får väl se hur många blickar jag får på mig på julen när hela släkten kommer, haha..

Vilken vecka är du i ?
    Skulle vara trevligt att prata lite mera "privat" och bolla lite tankar och så med dig. Du kan väl maila mig ? [email protected]">[email protected]

Lycka till med allt och bebben =)
    Skrev nyss i din tråd också, men ska absolut mejla dig :)
    Alltid trevligt att ha någon i liknande sitation att prata med :)
  • ungmamma93

jag

jag har 14 år när jag blev gravid  och födde barnet när jag gick i nian. jag fick anpassad skolgång för det var drygt en termin kvar då. Jag började faktiskt gymnasiet direkt efter nia och det har fungerat rätt bra. jag bor hemma hos mina föräldrar. Barnets pappa bryr sig inte men jag skulle inte hindra honnom om han börjar att bry sig.

• Doris94
    ungmamma93 skrev 2010-12-13 16:43:51 följande:
    jag

jag har 14 år när jag blev gravid  och födde barnet när jag gick i nian. jag fick anpassad skolgång för det var drygt en termin kvar då. Jag började faktiskt gymnasiet direkt efter nia och det har fungerat rätt bra. jag bor hemma hos mina föräldrar. Barnets pappa bryr sig inte men jag skulle inte hindra honnom om han börjar att bry sig.
    Var det många som var på dig om att du borde göra abort mm och isf hur hanterade du det`?
    För både min kusin och mamma är på mig en hel del.
    Även min pojkvän lite grann, men han kommer stötta mig oavsett.
    Vill verkligen inte göra abort.
  • ungmamma93
    Doris94 skrev 2010-12-13 16:48:46 följande:
    Var det många som var på dig om att du borde göra abort mm och isf hur hanterade du det`?
    För både min kusin och mamma är på mig en hel del.
    Även min pojkvän lite grann, men han kommer stötta mig oavsett.
    Vill verkligen inte göra abort.
    nja en del var ju på mig men barnets pappa sa varken bu eller bä. jag klarar mig rätt bra tack vare soc
  • Doris94
    ungmamma93 skrev 2010-12-13 16:58:09 följande:
    nja en del var ju på mig men barnets pappa sa varken bu eller bä. jag klarar mig rätt bra tack vare soc
    Min mamma har börjat acceptera att det är mitt beslut. Men min kusin (vi står varandra väldigt nära och umgås en del, hon är tio år äldre) är på mig hela tiden. Igår ringde hon mig och nästan skällde ut mig för att jag ens funderade på att behålla barnet...

Jag kommer bo hos min pojkvän och första året kommer jag betala det som nödvändiga med FP och barnbidrag  och han kommer betala hyran och så typ.
    Så det ekonomiska kommer nog lösa sig.

Konstigt att barnets pappa knappt reagera.Har han ingen som helst kontakt med barnet idag?
    Förlåt att jag frågar så mycket, du behöver absolut inte svara om du inte vill =)
  • ungmamma93
    Doris94 skrev 2010-12-13 17:12:04 följande:
    Min mamma har börjat acceptera att det är mitt beslut. Men min kusin (vi står varandra väldigt nära och umgås en del, hon är tio år äldre) är på mig hela tiden. Igår ringde hon mig och nästan skällde ut mig för att jag ens funderade på att behålla barnet...

Jag kommer bo hos min pojkvän och första året kommer jag betala det som nödvändiga med FP och barnbidrag  och han kommer betala hyran och så typ.
    Så det ekonomiska kommer nog lösa sig.

Konstigt att barnets pappa knappt reagera.Har han ingen som helst kontakt med barnet idag?
    Förlåt att jag frågar så mycket, du behöver absolut inte svara om du inte vill =)
    ingen fara att du frågar. Nä han bryr sig inte så mycket just nu
Svar på tråden 16 och gravid,lite frågor om hur det är att vara ung mamma..