16 och gravid,lite frågor om hur det är att vara ung mamma..
Var lite äldre när jag fick min dotter 19 år.
Orkar inte skriva hela min berättelse men kort och gott så har jag haft det toppen under hela denna småbarnstiden. Haft god ekonomi, tillsammans med pappan, tagit studenten och haft fina boenden och bil. Har alltid kunnat ge mitt barn det jag/vi/hon behövt. Men alla har det inte som jag. Tänkte bara ge dig lite tips och råd. Följ ditt hjärta. men tänk en gång innan..=)
+Du känner en sådan närhet till ditt barn. Man minns saker så bra, hur det var när man själv var liten, fantasin flödar bra.
+ Du kommer aldrig att ångra att du varit gravid och fått ett litet barn,
+ Du kommer alltid att känna att du behövs och du kommer förbli älskad av någon som du själv inte kan sätta ord på hur mycket du älskar.
+ Du kommer bli ännu mer mogen och stark än vad du är idag. (Känner dig inte men jag blev det)
+ Du kan göra alla trevliga resor i livet tillsammans med ditt barn i framtiden
+ Du kommer förhoppningsvis bli far/mor förälder ganska tidigt och kommer ha en massa tid/ork för dina blivande barnbarn
Tänk på att:
' Du kommer behöva ta igen din utbildning, jag skulle aldrig orka det
*Du kanske inte kommer ha det så bra ställt ekonomiskt det är dyrt att ha barn, dagisavgift, ditt barn ska så småning om på en massa kalas ja och bara det vardagsaktiga barnvagn, kläder, mat och hygien.
* Din blivande bebis är inte bebis speciellt länge. Tänk framåt, ditt barn kommer finnas hela ditt liv. Tänk att när ditt barn är 18 är du bara 34
* Vad skulle du säga om ditt barn som 16 åring kom hem och sa mamma jag ska ha barn, försök att tänka dig hur du skulle känna som förälder.
Ja du får gärna fråga mig om det är något du undrar.
Ett tips, tänk en gång och en gång till och en gång till detta går inte att ångra i efterhand. Du är ung och kan skaffa barn senare i livet säkert 24 år till. Så stressa inte fram livet, lev och var ett barn nu ett tag, njut av att kunna bo hemma, kunna komma och gå som du vill, göra alla spontana saker du säkert gör.
Att ha barn är inget du kommer ångra jag lovar men kom också ihåg att det inte alltid är en dans på rosor. Men om du behåller barnet önskar jag dig en massa lycka och njut av varje liten stund.