Myra skrev 2010-06-29 17:49:11 följande:
Har ätit ganska många ggr provera för att jag har oregelbundens mens med blösningar i flera veckor eller lång utebliven mens. Då har jag ätit den för att få stopp på blödningen och även sätta igång den. Provera kan man äta flera omgångar för att få mensen lite regelbunden. Mensen ska komma ca 10 dgr efter sista tablett. Har aldrig hört att man får äl efter kuren direkt.
Citat från Fass.
"Progesteron är ett signalämne (hormon) som även kallas gulkroppshormon. Progesteron förbereder livmoderns slemhinna för graviditet. Det gör även så att fostret hålls vid liv, samt förhindrar en ägglossning."
Svårt att svara varför du fick äl. Tog du äl test? var det lika starkt som kontrollstrecken?
varför äter du provera? Om det är för att du har oregelbunden mens så skulle inte jag börjar äta tidigare eftersom provera ska hjälpa dig att få regelbunden mens. Men bästa är att ringa och fråga läkaren för bästa svar.
Hoppas du får ett svar som hjälper dig och att du snart får ditt plus.
Fick MF i mitten av Mars, har inte fått igång min mens sen dess o fick därför Provera utskrivet.... började äta provera (1a kuren) ons 2 Juni.... fick ÄL 4-5 Juni eller där nånstans, har bilder i mitt galleri på ÄL stickorna... sen två veckor senare fick jag mens... har kört med ÄL stickor nu sista 5dgr, men fortfarande inte fått ÄL... därför antog jag att den kanske kommer nu när jag börjar knapra Provera igen, precis som den verkade göra förra ggn........ men jag vet inte, såååå kluven....