Inlägg från: Pancakes |Visa alla inlägg
  • Pancakes

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Soffy83, hoppas det gick bra med dig och att du fick med dig Cytotec hem. Ta det lugnt och vila nu och låt sambon pyssla om dig. Och proppa i dig smärtstillande, då behöver det inte göra särskilt ont alls faktiskt. kram

• Pancakes
    sugarrush skrev 2010-12-13 14:45:09 följande:
    BIM är på söndag tror jag. Grav 1 plussades på BIM-5. Grav 2 på BIM-3. Så kankse kan torsdagen visa något tycker jag, om det nu är ett nytt plus på g. Hade ju en sjujävla ägglossning så jag hoppas det kan ha tagit sig.
    Men inga tecken än så länge, ingen nidis eller så. har bara varit jäkligt trött på kvällarna, men jag tror det snarare har att göra med min förkylning....
    Åh, då betyder ju ett minus ingenting i det här läget! Jag har aldrig kännt några symtom så tidigt. Tror jag hade mer "symtom" de månader jag INTE plussade nästan. Hoppas så det tagit sig den här gången för dig. Har en bra känsla och tror på dig!!!
  • Pancakes
    skruttnorpan skrev 2010-12-13 14:43:50 följande:

Är tvungen att kommentera den här tråden, fy F-N vilken FIN tråd där alla stöttar varandra! Verkar inte som en enda klagis har hittat hit och märker ord eller ifrågasätter en annans hopp!

Natur- Vill bara få instämma i din uppfattning om att varenda tanke hamnar på barn och vägen dit. Har flera gånger undrat vad jag fyllde tiden med förr...men säkert något långt mer avslappnat än det här...

Ligger här i ordentlig mensvärk, första mensen efter mitt missfall. Köpte ÄL-stickor direkt sist och prickade in första ÄL, men det tog sig inte alls. Har försökt bli med barn i ett år nu och hoppas stenhårt på att turen ska vända snart.
    Är det inte märkligt...det som för ett år sedan var så spännande och glädjefylt har helt plötsligt blivit en livsläxa i ödmjukhet och en resa i berg-och-dal-bana mellan hopp, besvikelse och sorg.

Stor kram till er alla och hoppas att 2011 är vårat år!!

Ja, det har du rätt i. Inga knasputtar har hittat hit, väldigt skönt! Den har tråden har varit ett jättestöd för mig verkligen. Det har också startat två systertrådar till den här, en för de som återigen plussat och en för dem vars barn nu fötts. Men alla har börjat här och förr eller senare hamnar man i de andra trådarna. Jag hänger fortfarande kvar här trots att jag plussat igen för jag vill så gärna stötta och följa mina "gamla kompisar". Den andra tråden är dock bra om man vill diskutera mammabyxor och illamående och sånt som man inte vill förstöra den här tråden med.

Hur som helst, beklagar ditt missfall och hoppas på plus nästa månad. Det är inte alla som blir gravida innan första mensen kommit. Jag hade nog "rester" kvar som kom ut med första mensen eftersom den var lite konstig så kroppen var nog inte riktigt redo än. Lycka till nästa gång!
  • Pancakes
    skruttnorpan skrev 2010-12-13 16:06:28 följande:

sugarrusch- Tack för välkomnandet! Tror stenhårt på vad din kurator sa, man har verkligen haft tid att reflektera över vad ett barn skulle betyda för en och tvingats ställas inför rädslan att det kanske inte går. Den rädslan ger nog lyckan ett extra djup och kärleken ett extra värde den dag man väl står där med sin lill* i famnen.
    För att inte tala om vad det gör med relationen! Vist har man dagar när det känns skit och som att vi aldrig kommer att lyckas med det här...men på det stora hela har det här året av försök-hopp-sorg och utredningar fört oss så mycket närmare varandra. Behöver verkligen påminna mig om det en dag som denna- när sambon stuckit till gymet i frustration och besvikelse och stänger allt och alla ute...

Pancakes- Vad härligt att du är gravid!! Vad mysigt med en lite sommarbäbis!! Är det din första eller har du sedan tidigare?

Ja, det är mitt första. Känner igen det där med stressen från andra. Alla har bar/nhåller på att skaffa/är gravida i bekantskapskretsen och det blir nästan lite hetsigt. Har fått mycket gliringar och pikar från vänner och familj också i och med att vi varit tillsammans jättelänge och är gifta men har försökt satsa på karriär och sånt först. Men det sticker i ögonen på folk av nån anledning och vet inte hur många "borde inte ni skaffa barn?" jag har fått...suck.

Visst tär det på relationen det här eländet som ni går igenom, så är det bara. Men det gör också relationen starkare även om det inte känns ju just nu. När ni väl sitter där med ert plus så kommer ni vara ännu lyckligare och kommit varandra lite närmare på kuppen. Håll ut!
  • Pancakes
    skruttnorpan skrev 2010-12-14 09:23:32 följande:
    `Vad fin du är- tack så mycket!
    Vet några i din omgivning om att du väntar barn än? och vet de om hur du har haft det "på vägen hit"?
    Jo, jag har varit ganska ärlig med det till alla utom på jobbet. Tycker det är skönt att folk "taggar" ner lite för jag ville inte ha en massa "grattis" och prat om barn i början när man var så sjukt nojig över om det skulle gå vägen eller inte. Ville bara vara ifred på nåt sätt. Det finns både för och nackdelar med det, skönt att folk förstår samtidigt som alla är så rädda om en och tycker att man "ska akta sig" för minsta lilla och så får man massa förmaningar hela tiden som om man inte var nog rädd själv liksom.

Instämmer helt med din uppdelning av månaden, precis så är det! Härligt för alla tjejerna här i tråden att få en till smart och vettig tjej som stöd!

Sugar, fy sjutton vilka människor. Snacka om att strö salt i såren. Tror att folk ibland tar lite FÖR mycket hänsyn ibland och vill inte störa så istället stänger dom en ute. Men det är så fel! Det är ungefär som att undvika nån som förlorat en nära anhörig bara för att man inte vet vad man ska säga. De närmsta vänner jag har, där spelar det ingen roll om en är gravid och den andra inte eller om man befinner sig i olika stadier i livet, man är lika nära varandra ändå. Men jag har också "periodarvänner" som man kommer närmare bara för att båda är gravida eller båda är singlar eller vad det nu kan vara. Men de är inga djupare vänskaper egentligen.
  • Pancakes
    skruttnorpan skrev 2010-12-14 09:19:19 följande:
    Håller ni inte med om att varje månad är indelat i tre faser?
    1. MENSEN
    En känsla av tomhet, maktlöshet och misstro till att det någonsin kommer gå- att man någonsin ska orka försöka igen. Någonstans en frustration över att man vet att man MÅSTE försöka igen, det finns ju inget annat val och mensen kommer ju komma varje månad i alla fall och påminna en om att man inte är gravid.

2. ÄGGLOSSNINGSTID
    Hoppet är tillbaka! En stark övertygelse om att DEN HÄR gången tar det! Ett nästan spännande arbete påbörjas med att planera-pricka in-göra rätt!

3. VECKAN INNAN BIM
    En berg-och-dalbana mellan övertygelse och misströstan. Ena sekunden säker på känslan att vara gravid; brösten känns ju si eller så, molar det inte lite? är jag inte tröttare än vanligt...? Nästa sekund förtvivlat säker på motsatsen- tomheten slår in och och bedövar...och så börjar man om igen...

Någon som känner igen sig?Flört
    Du borde skriva en bok om det där! Du satte verkligen ord på precis hur det är :)
  • Pancakes
    MelikaH skrev 2010-12-14 10:28:04 följande:
    Jag funderar så mycket om mf och ma... det måste väl finnas något man ska ta det lugnt med under graviditeten?
    Kan man hindra det på något sätt? Alla läkare jag pratat med säger att det är ¨naturligt¨, man kan inte hindra det.
    Medan de äldre säger att man ska ta det lugnt med vissa saker... jag förstår inte vad man ska tro?!
    Kan det ha varit mitt fel att jag fick mf?! Mitt huvud håller på att explodera av all tänkande.

Jag hade nämligen en stor middags inbjudning hemma den dagen jag blödde första gången, jag stod på ben ända sedan jag vaknade fram till kvällen och var igång för fullt, kände verkligen hur ont jag hade i ryggen och det stramade till i magen. Blev så rädd när jag såg rosa blod på pappret. Då började min oro, jag kunde inte känna mig lugn alls. Alla sa att det är normalt och försökte lugna ned mig men det hjälpte inte, kände att det var något som inte var rätt. Blödningen kom inte mer men efter en vecka så var den där igen då ringde jag gyn och fick tid veckan därpå..... såg ingen tickande hjärta, det var en hemsk känsla :(
    Då skulle jag vara i vecka 9 men var bara i vecka 7, alltså hände det något under första blödningen på middags dagen :( 

Tänker fortfarande på om det hade hänt om jag inte hade haft middagen?! :( 

Åh vännen, det var inget DU gjorde som gjorde att det blev missfall! Det skulle knappt födas några barn om det var så superkänsligt att man inte ens kan röra sig normalt. Men jag känner igen hur du tänker, jag letade också orsaker och ville veta vad jag gjort för fel. Möjlitvis kan det vara en grej som utlöser missfallet men att hade hänt ändå förr eller senare eftersom fostret ändå var dött. I mitt fall var det sex som satte igång blödningen men det var inte det som orsakade missfallet, det var redan dömt att misslyckas och den skulle kommit ut förr eller senare i alla fall.

Det här graviditeten har jag varit livrädd men börjar äntligen lugna mig och inse att det inte är något jag kan göra ändå. Vågade knappt röra mig i början men nu är jag igång igen. Var på ett jobbigt aerobicspass igår och det är inte farligt, det värsta som kan hända är att man blir lite mer andfådd än vanligt och då får man trappa ner på takten, men man kan inte "skumpa loss" den lille liksom, det är omöjligt har min BM sagt. Bara en kraftig snyting eller smäll i magen kan orsaka missfall i såna fall.
  • Pancakes
    sugarrush skrev 2010-12-14 11:03:17 följande:
    Just sånt där bröstmuskelont mot armhålan, sånt har varit mitt först symptom varje plus! Oj nu fick jag kanske upp ditt hopp (Kan väl säga att jag klämmer mig i armhålan typ tio ggr om dagen för att se om det kommit igen, men nix. Oömma armhålor är det här!)
    Jag med! Som träningsvärk efter att man gjort armhävningar ungefär.
  • Pancakes
    MelikaH skrev 2010-12-14 10:52:44 följande:
    Pancakes en liten fråga... ser du någon skillnad på dina bröstvårtor och bröstgårdar?
    En svullnad på bröstgården? Lite mörkare bröstvårtor? 
    Ja, absolut. De har växt och ändrat utseende lite grann.
  • Pancakes

Men fy sjutton, vilka kommentarer ni fått! Vad tänker folk med? Det enda man kan glädjas åt att att man blir klokare av erfarenheten och ni kommer aldrig någonsin utsätta andra för såna kommentarer när ni är gravida! Det enda som man kanske möjligtvis "får" klaga över som gravid inför någon som kämpar är oron över att man ska missfall igen. Allt annat får man hålla tyst om! Jag skulle aldrig någonsin sitta på en fest och klaga över olika saker. Man har ju ingen aning om vad andra som sitter i sällskapet går igenom. Håller överhuvudtaget tyst om graviditeten tills någon ställer en direkt fråga. Blir galen på alla dessa gravida som sitter och ältar på middagar, hur intressant är det för andra liksom???

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3