• MD77

Fler som snart ska börja med Pergotime??

En liten fråga: Jag har inete haft naturlig mens på flera år, har ätit p-piller pga lågt östrogen, och ska nu skaffa barn. Jag kommer antagligen få pergotime...måste man få mens innan man kan börja med pergo?

• MD77
    Eddam skrev 2010-05-21 12:26:30 följande:
    Ja man ska på mensens 3-5e dag börja med Pergotimetabletterna. Så en "pillermens" måste du ha  iaf.. Har du kontakt med nån gyn?
    Ja, jag har en gynekolog som jag varit hos i många år. Har precis fsh test, dag 2-3, och ska göra ett progesterontest dag 21-23. Jga fick svar att jag hade fsh <1 vilket jag inte riktigt förstår vad det betyder, men jag har en känsla av att jag inte kommer att få en naturlig mens.
    Fick gestapuran en gång för ett par år sen, det funkade inte.
    Kan man inte bara ta en tablett, räknat utifrån senaste cykeln, och få ägglossning? Vad finns det för olika alternativ för att få igång mensen isåfall?
  • MD77
    Eddam skrev 2010-05-21 17:29:38 följande:
    MD77: Jag är väldigt dåligt insatt i "pillervärlden" men det finns nog flera olika alternativ för hur man ska göra för att få igång mens och ÄL.. Vad är fsh-test?
    FSH står för FertilitetsStimulerande Hormon.
    Såhär står det i Wikipedia: FSH, produceras i adenohypofysen och stimulerar utvecklingen av folliklar (ägg) i äggstockarna.
  • MD77
    MD77 skrev 2010-05-21 17:42:27 följande:
    Det ska stå FOLIKELSTIMULERANDE inte fertilitetsstimulerande {#lang_emotions_smile}
  • MD77
    Eddam skrev 2010-05-21 21:09:39 följande:
    MD77: Okej, då är jag lite mer med.. Men ditt resultat var dåligt eller?? :/
    Det är det jag inte vet...hoppades på att någon här visste {#lang_emotions_smile}
  • MD77

Aj då, då ligger jag illa till {#lang_emotions_smile} Hoppas bara att det inte betyder att äggledarna är helt "döda"...

Länken gick inte att öppna...tror du att du kan lägga in den igen?

• MD77
    syskonmaking: Tack så mycket! Nu kan jag vara glad igen!{#lang_emotions_smile} Då finns förhoppningsvis möjligeten att bli gravid, JIPPI!
  • MD77
    Eddam skrev 2010-05-22 23:40:18 följande:
    Vill ha mens NUUUUU så jag kan börja med Pergon snart...
    Jag håller tummarna!{#lang_emotions_smile}

Jag hittade läkemedelsfakta från FASS, där står det att om man inte har blödnins så kan man börja med pergo när som helst. Det tycker jag låter topppen, så slipper man sitta och vänta på något som kanske inte kommer...
  • MD77

Ja, det kan man ju fråga sig. Ibland känns det som att man måste ta reda på information själv för att veta vad det egentligen finns för alternativ och behandlingar. Alla gynekologer verkar inte ha koll eller så finns det kanske en anledning, de kanske helst vill att man ska försöka få igång den naturliga menstruationen. Men väntan kan vara en plåga, ju snabbare man kan få ÄL desto bättre tycker jag {#lang_emotions_smile}

• MD77

Ja, man kan ju undra vad som egentligen är bäst, blödning innan eller inte...Min spontana känsla är att det inte borde spela någon roll, har du inte haft någon ÄL eller blödning så borde det som sagt inte spela någon roll när du börhar med pergo, det kanske är ett sätt att sälja läkemedel och få in lite mer pengar?{#lang_emotions_smile}

Min gyn har inte skrivit ut än, jag väntar på att ta ett blodprov dag 21 innan, men hon verkar inte främmande för det. När jag var där sist så sa hon att om jag inte får ägglossning så får jag Pergo, det lät inte på henne som att jag behöver få mens innan.

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??