• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • leia83

Stort tack till alla som skriver under. Det gör stor skillnad. Fortsätt sända vidare

• Bette
    leia83 skrev 2010-11-20 20:25:56 följande:
    Stort tack till alla som skriver under. Det gör stor skillnad. Fortsätt sända vidare
    Hej,

Det är ändå inte så enkelt som att man skulle få göra det privat. I de flesta länder där man går privat och gör dessa behandlingar är donatorerna anonyma, vi har lång väg kvar att gå i Sverige tyvärr.

Bette
  • ungkvinna81

Hej tjejer:)

jag är sååå glad över att jag har startat denna tråd. Underbart att över 500 svar finns. När jag började med min behandling i Riga var det lite info jag hittade på nätet så FL är verkligen en underbar sätt att hålla kontakt med andra kvinnor och dela på erfarenheterna:) .... bra jobbat!!! ... o fortsätt!

• milou67

Hej Tjejer: har legat lite lågt ett tag. Vet ej om alla vet min historia med EGV i Riga, gjorde två försök där varav det ena med två ägg. Båda försök blev minus och den sista insättningen tog över 1 timme den första 20 minuter. Jag har försökt få mina medical journal från EGV men det enda jag fick efter 2  v tjat var en confirmation att jag varit där o satt in tre ägg och fått minus.. Det kallar inte jag för medical journal så jag har skrivit tillbaka o bett om att få mer utförligt. När jag frågar vad dom mer kan göra för oss får jag inga svar så jag har istället försökt få kontakt med AVA och berättat vad jag varit med om på EGV. Skrev till Lena. Men har inte fått något svar tillbaka på 2 veckor..
    SÅ nu börjar jag misströsta totalt.. Är jag för krånglig att behandla eller vad är det?
    Jag skall på Ultragyn på måndag imorgon.. och kolla om det finns några hoppväxningar eller andra fel då instättningarna varit svåra ..Eller var det oskicklighet måntro? Känner mig psykiskt helt slut, gråter så fort jag är själv, är elak mot min sambo o har ständig migrän.. Har ingen lust längre..
    Skickar ändå lycko kramar till er som är på gång o lyckats o kämpar vidare,.

så länge jag andas så hoppas jag...
  • Hinos

Milou67, vi har en annan kordinator på AVA kliniken i Riga och hon heter Nadia. Hon tog över efter Lena då hon var föräldrarledig, hade henne från början.
    Hennes mail adress är [email protected] prova med det och Lycka till!!

Själva insättningen tog ju bara en minut eller två... då vi gjorde det. Jag fick akupunktur så det tog lite längre tid.

• Bette
    milou67 skrev 2010-11-21 11:42:02 följande:
    Hej Tjejer: har legat lite lågt ett tag. Vet ej om alla vet min historia med EGV i Riga, gjorde två försök där varav det ena med två ägg. Båda försök blev minus och den sista insättningen tog över 1 timme den första 20 minuter. Jag har försökt få mina medical journal från EGV men det enda jag fick efter 2  v tjat var en confirmation att jag varit där o satt in tre ägg och fått minus.. Det kallar inte jag för medical journal så jag har skrivit tillbaka o bett om att få mer utförligt. När jag frågar vad dom mer kan göra för oss får jag inga svar så jag har istället försökt få kontakt med AVA och berättat vad jag varit med om på EGV. Skrev till Lena. Men har inte fått något svar tillbaka på 2 veckor..
    SÅ nu börjar jag misströsta totalt.. Är jag för krånglig att behandla eller vad är det?
    Jag skall på Ultragyn på måndag imorgon.. och kolla om det finns några hoppväxningar eller andra fel då instättningarna varit svåra ..Eller var det oskicklighet måntro? Känner mig psykiskt helt slut, gråter så fort jag är själv, är elak mot min sambo o har ständig migrän.. Har ingen lust längre..
    Skickar ändå lycko kramar till er som är på gång o lyckats o kämpar vidare,.
    Ring till kliniken istället, det gjorde jag då jag inte fick tag på dem via mail. De har ju en hel del att göra där. Har du försökt byta läkare på EGV? Jag hade en läkare först på AVA som jag tyckte så där om och sedan bytte jag till den kvinnliga läkaren.

Lena Silkalna jobbar där nu, har varit föräldraledig, jag tror dock inte att hon jobbar hundra procent än.

Kram

Bette
  • milou67

tack tjejer för era råd. Jag skall maila till kliniken (Nadia)imorgon beroende på hur det går på Ultragyn imorgon eftermiddag. Blää har ingen lust..
    Nej jag har inte frågat om jag får byta läkare, tror faktiskt att det bara är en läkare på EGV. Men nu har jag lagt den kliniken bakom mig..

• The75

Hej

Milou67 när du mailar skickar du väl mailet till Jelena och inte Lena,hon heter Jelena men verkar kallas för Lena,hoppas det går bra i morgon :o)

Ruvar på 2 st Avatarer sedan 10 nov
  • milou67

aha, det kanske är det som är felet..men jag är nästan säker på att det står koordinator Lena på deras hemsida. Kan blivit fel ;)
    Jag fick svar på två av mina prover idag..har ingen aning om dom e bra el dåliga. Någon som är proffs här? THS 1,6 och T4 11. kram på er o Tack tea.

• punu

Hej alla,
    ber om ursäkt i förväg om ni tycker jag kapar tråden lite då ni alla verkar ha hängt med på varandras resor mot en önskad graviditet under en längre tid. Jag vill i a f börja med att tacka er för utan den här tråden för utan era inlägg  hade vi aldrig åkt till AVA-kliniken i Riga!!

Vi kom hem från Riga för ett par dagar sedan och klinikens plan är insättning den 7 jan, förutsatt att de cystor ( godartade) som Dr Violeta hittade gått ner tillräckligt. 

Har två utredningar bakom mig på barnlöshetsmottagningen i Skellefteå. En på början av 2000 och så den andra som avslutades i somras. Första utredningen visade bara (de var inte vidare noggranna på den tiden) att jag hade ägglossning och fick ställa mig i IVF kö om jag ville, detta gjorde jag inte då jag ändå på ngt sätt kände att det dåvarande förhållandet inte var bra. Mötte min man för ett par år sedan, kärlek som blixtrar och dunder och fick direkt berätta att jag nog inte kunde få barn... Efter tillräcklig lång tid ( enligt landstinget) som vi varit ihop fick vi påbörja utredning pånytt. Ägglossning konstaterades ånyo, knaprade ständigt höjda doser av pergotime under 8 månader innan de slutligen tog AMH och det visade på 0,06 och fick diagnos tidigt klimakterium, och så var det plötsligt tvärstopp. Kvalificerade mig inte ens till gruppen barnlösa som fick remiss till äggdontation eftersom klimakteriet var konstaterat. Sorg och åter sorg, sedan ett hastigt giftemål och påbörjandet av den långa och snirkliga vägen mot adoption...

...Men så var ni där och nu har allt vänt på en femöring i o m Rigabesöket, eller rättare sagt vi ser ett ljus i tunneln. 
    Så tack tack igen till er alla!

Svar på tråden AVA klinik i Riga