• Maran73

AVA klinik i Riga

La Conejita skrev 2017-05-04 21:12:17 följande:

Maran73, jag tror det blev 12 till frysen. Det var 11 av mycket bra kvalitet (av vad man kan se) och tre av medelbra kvalitet. Läkaren sa att han trodde att de av medelbra kvalitet skulle sluta växa. Men varför ska de sluta växa om kvaliteten inte är dålig? Det känns jättebra att jag nu har i frysen om det inte tar sig denna gång.

Vad det gäller den lilla blödningen på kvällen efter insättningen så slutade den när jag satt in kvällslutinusen. Och sen har jag inte oroat mig mer för det. Det kan säkert vara så att det blir lite irriterat därinne när de varit där och bökat och det var rätt obehagligt faktiskt, när han satte in den där plastgrejen som öppnar upp.

I övrigt känner jag mig orolig över att inte vara gravid för jag har inte ett endaste symptom, inga ömma bröst alls. Känner mig precis som vanligt, så det har nog inte tagit. Har dock lyckats hålla mig från att tjuvtesta.

Nu är det verkligen nedräkning va?? Har du hållt fingrarna från testet (som jag antar ligger redo i ngt skåp)?
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-05-07 13:17:58 följande:

UndrandeSökande: Fy så tråkigt, jag lider med dig.

Maran73: Tur att det gick bra ändå och att den lille mådde bra! Det är så läskigt med blödningar. Hade gärna velat få veta från AVA vad man ska göra om det händer, och jag frågade Veronika men hon sa bara att man då ska kontakta dem. Vända sig till gynakuten, är det det man ska göra om det kommer lite mer blod än en rosa flytning? Själv fick jag en beigerosa flytning i fredags och blev riktigt nervös, en det kan ha varit en implantationsblödning. Jag messade Veronika och fick som svar att jag skulle öka dosen av Progynon.

Och jo, jag har tjyvtestat! Igår kväll kom jag på att jag har flera ägglossningstest hemma och att dessa inte känner skillnad på LH och HCG, så jag tog ett. Och minsann, glad gubbe blev det! Jag blev än mycket överväldigande glad gumma. Självklart ville jag då ta ett riktigt graviditetstest, men jag skulle iväg in till stan och gå ut och äta. Tog vägen förbi ICA och köpte ett tvåpack RFSU graviditetstest och gick sen in på toa på restaurangen för att ta testet. Men, attans... Enligt instruktionen skulle man kissa i en mugg. Nåväl, någon mugg hade jag inte så det fick bli direkt på stickan. Efter fem minuter skulle man egentligen kunna läsa av resultatet men då var där inga streck alls. Efter tio minuter var där dock två lika tydliga röda streck! Sen imorse när jag vaknade tog jag det andra testet och även det var positivt, men med det ena strecket lite svagare. Det gör mig lite orolig. Gick och köpte ett Clearblue-test och det blev snabbt ett plus. Nu kommer jag testa med ägglossningstesten måndag och tisdag för att kolla så att det inte avtar (neurotiskt, jag vet) och på tisdag ska jag även ta blodprov..

Jag undrar vad ni alla tänker om graviditetsförhållningsreglerna man får från AVA Riga. Under de fyra första dagarna ta det väldigt lugnt och inte ens se på nyheter eller gå på snabbköp och handla. Inte heller bad eller bastu de fyra första dagarna. Sen får man träna men lugnare än vanligt, dock inga magövningar och inga tunga lyft. Och man får inte träfffa några nya djur och man ska undvika sjuka människor. Inga mediciner utan att kolla med kliniken först. På CFC i Danmark fick jag helt andra råd. Man fick enligt dem inte springa, bada, eller ha sex under de första tre månaderna. Man får inte heller träna spinning, cykling är däremot okej. (Danskarna cyklar ju väldigt mycket.) Rökning och sprit nämndes inte, men det vet ju iofs alla att det inte är okej. I Sverige är det helt andra råd man får, tror jag. Jag tycker att det är konstigt att det kan vara så olika råd man får.

En annan men relaterad sak: Törs man åka utomlands under graviditeten? Det kanske är säkrast att hålla sig hemma där man vet var nämsta sjukhus ligger om man måste bege sig till gynakuten. Eller att man åtminstone håller sig inom EU för att unvika höga kostnader. Vill inte behöva uppsöka sjukhus i USA t ex, även om reseförsäkringen kanske täcker det (vet ej).

Och just det, jag måste fråga, är ni nyfikna på vilka era donatorer är? Jag är det. Inte så att jag lider av att inte veta men när jag gick omkring i Riga tittade jag på alla mörkhåriga tjejer i 27-årsåldern med någon likhet med mig och undrade om de kunde vara donatorn och det hade varit roligt att veta mer och se ett foto.

Hej! Men ååååååh så roligt!! GRATTIS!!! <3

Det är klart att strecket inte blir jättestarkt så här tidigt, absolut inget att oroa sig för! Olika test är olika känsliga, ditt urin varierar i koncentration från gång till gång... så det kan "svajja" lite i början. Gå på hcg i blod istället! Säkrare... De kommer att vilja att du kollar igen efter några dagar, för att kolla ökningen. Wooow!!

En diabetesläkare m inriktning graviditet som jag pratade med sa att "det GÅR inte att träna bort en normal graviditet!" Och med normal menade hon då ett friskt embryo/foster som utvecklas normalt. Jag tycker att det var vettigt att ta det lugnt fram t testdag typ, men har avvaktat m både träning och sex nu också pga blödningarna. Annars hade jag nog levt som vanligt faktiskt, tycker det känns lite vääääl försiktigt med alla dessa förhållningsorder. Men det är jag! Man får nog lyssna på sin magkänsla.

Nej gyn akuten vill att man kommer om man har en KRAFTIG blödning och/eller ont, och det hade inte jag.. men överdrev lite för att jag var så orolig.

När det var färgade flytningar ökade vi först Progynonet, sedan lades det till magnesium 300 mg per dag samt kolla hcg igen. Strax därefter blödningen, då ville kliniken att vi gjorde VUL "inom den närmaste tiden". Akutbesök var alltså inte helt nödvändigt. Efter ok på VUL lade vi till 1 gram c-vitamin per dag. Än så länge lugnt, bara yttepytte ljust rosa flytning sedan blödningen. Hoppas det fortsätter så...

Absolut nyfiken på donatorn! Gick också och kikade på tjejerna, men mer allmänt sådär "jaha, så här ser min donator ut på ett ungefär"!
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-05-07 15:34:11 följande:

La Conejita - Tack för att du tänker på mig. Ja, det är mycket trist detta,

har nu slutat med medicinerna och väntar att missfallet ska börja.

<3
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-05-09 16:49:28 följande:

Hej

Jag är ny, har precis bokat donator, skrivit på alla papper gjort de sista blod proven, ska göra UL nästa vecka på onsdag är allt OK ska jag ta en injektion med Procren. Någon som gjort liknande? Ska till Ava clinik min koordinator är Veronika. Runt 29/6 är det dax. Men mera exakt info kommer. Vi funderar på flyg och boende. Vi måste vara där vid ägg plock då vi ska ha min mans spermier, sen tänkte vi odla 5-dagars. Jag har gjort 4 Ivf, 4 ET och 2 FET, inget plus. Har AMH på 0,33. Så de är mina ägg som är skruttiga. Har en dotter på 17 år med en annan man. Själv är jag 37år och min man 39

Hej och välkommen till tråden!!! Visst är det spännande?? Tror också de flesta här har liknande bakgrund, plus/minus ett antal IVF och/eller missfall. Är själv 43 på det 44:e, liksom dig har jag barn innan men inte med min nuvarande man (som inte har barn). Är i vecka 6+5 efter första ÄD försöker, och håller tummarna!
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-05-10 10:08:12 följande:

Åh grattis vad kul, hur gammal var din donator? Fick ni många ägg? Odla ni till blasto? Embryo glue? Vad fick du för mediciner? Håller tummarna

Tack! Hon var/är blygsamma 23 år, pigga fina ägg! Nu ska vi se... 11 ägg, 10 befruktade och lika många blastos. Vi gjorde PGS i "current cycle" vilket bara tar ett dygn, 9 embryon var genetiskt normala och det bästa sattes in på dag 6, 8 ligger i frysen. Japp, tog embryo glue, inga mediciner utöver progynon och progesteron. Eller ja, Levaxin f sköldkörteln men det har jag ätit sedan tidigt i "bebisfabriken". Ligger inom normalintervallet men lite för högt f att det ska vara riktigt baby friendly.
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-05-18 20:27:37 följande:

Undrar hur vanligt det är att ÄD fungerar på 1a försöket?

Hej! För oss lyckades det på första, med en brasklapp f att vi bara är i v 9 ännu. Både jag o min man är väldigt öppna av oss, så de som vet om det vet att det är ÄD. En kompis i min ridgrupp fick reda på det och sa då: "Wow! Grattis! Antar att det inte var planerat??" (Hon vet ju att jag har en son på 19 år) Då blir det för mig helt naturligt att säga "Åh hjälp, det är nog så planerat det öht kan BLI!" och så kommer liksom hela historien spontant. Så det kommer nog bli lite som det blir. Likheter/olikheter... ja visst känns det nog en aning trist att inte kunna se något av sig själv i sitt barn, i ansiktsdrag etc. Men troligtvis "sätter jag spår" på andra sätt, det tror jag! Och kärleken är jag övertygad om kommer att vara lika stark som den jag känner för min genetiska son.
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-05-25 06:21:52 följande:

Är de nån här som fått försenad mens efter Procren sprutan? Erfarenheter?

Väntar nu på mens, var på dag 26 i går...

Hej! Min mens var (liksom Undrandes) två dagar sen.
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-05-31 16:31:21 följande:

I dag kom äntligen mensen 7 dagar sen, första gången man längtar efter den. På lördag börjar jag med Progynon, sen är de koll på slemhinnan 14/6

Hoppas allt flyter på nu iaf.

Hurra!!! Nej, mensen brukar inte vara efterlängtad... hoppas allt går bra!!
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-06-01 21:32:52 följande:

Hur tjock vill de slemhinnan ska vara? Jag börjar med progynon på lördag dvs 3/6

Ska mäta den 14/6.

Funkar allt som de ska för donatorn är de plock den 21/6

Men de är bara preliminärt och kan ju ändra sig.

Minst 7 mm vad jag förstår, och helst treskiktad. Skikten säger iof inte AVA Riga något om av ngn anledning. Jaja.
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-06-03 08:25:30 följande:

Ni som gjort ÄD, hur många ägg fick er donator ut, hur många blev befruktade? 3 eller 5 dagars? Ålder på donator. Nyfiken på era svar. Vi har valt en donator som är 26

Hej! Vår donator var/är 23 år, ett eget barn. 11 ägg ut, 10 befruktade, alla odlades t blastocyster varav ett var "segt" och fick låg poäng på kvalitén. Det visade sig också vara defekt i kromosomuppsättningen vid PGS test. 9 normala alltså, 8 i frysen och 1 till mig som blev plus!
Svar på tråden AVA klinik i Riga