• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Frazze
    niki74 skrev 2017-09-14 13:16:48 följande:

Hallå! De två 8 celliga embryon som tinades överlevde, men på dag fyra kunde man se att det ena embryot utvecklades bättre ( 16 celliga då) och vi tog efter diskussion med doktorn belutet att bara sätta in ett - det bättre av de två.

Det andra skulle odlas vidare till dag fem för att se om det utvecklades till en blastocyst och då frysas in. Igår fick vi beskedet att utvecklingen hade avstannat så det kasserades.

Nu är det bara att hålla tummar och tår för att den i magen fortsätter utvecklas. Ruvningstiden är långsam men det hjälper att ha en aktiv 1 åring att ta hand om.

Hur går det för dig?

Åh grattis detta låter ju helt fantastiskt! Hoppas nu att allt går bra och att det blir ett fint + På stickan om någon vecka. Kan inte säga att jag avundas väntetiden, men jag vill oxå bli gravid nu.

Hoppas på jobb nu så att vi kan börja spara till Riga resa och FET. Har börjat ge upp mina egna ägg om jag ens har någr kvar. Verkar inte troligt att där är något kvar. Har inte känt av äggstockarna på 3 cykler nu och inte känt någon äl. Denna månaden kör jag äl test. Vi får se! Annars så kör vi vår back up i Riga!
  • Rosen 76
    niki74 skrev 2017-09-14 13:16:48 följande:
    Hallå! De två 8 celliga embryon som tinades överlevde, men på dag fyra kunde man se att det ena embryot utvecklades bättre ( 16 celliga då) och vi tog efter diskussion med doktorn belutet att bara sätta in ett - det bättre av de två.

Det andra skulle odlas vidare till dag fem för att se om det utvecklades till en blastocyst och då frysas in. Igår fick vi beskedet att utvecklingen hade avstannat så det kasserades.

Nu är det bara att hålla tummar och tår för att den i magen fortsätter utvecklas. Ruvningstiden är långsam men det hjälper att ha en aktiv 1 åring att ta hand om.

Hur går det för dig?
    Grattis för nu då :)
    Jodå, satte in 2 Blasto så nu kan vi bara hålla tummarna! Håller helt med... "lättare" nu när man har en liten hemma att fördriva tiden med :)
  • bryoniaa
    Provence1 skrev 2017-09-08 19:03:37 följande:
    Beklagar men jag är säker att ni kommer lyckas på nåt sätt.

Tack men vi har lång väg kvar.
    Tack snälla {#emotions_dlg.flower} Känns surt men börjar få tillbaka min kämparanda Skäms
    La Conejita skrev 2017-09-13 18:13:42 följande:
    Fy så synd. Beklagar. Hoppas att ni hittar någon klinik som kan hjälpa er. Tycker Invimed och en till i Polen verkar bra och Serum och Life Clinic i Grekland med.
    Ja, Serum är bra. Var i kontakt med dem under min graviditet när jag inte fick svar från Dr D om hur jag skulle göra. Penny är så gullig. AVAPeter verkar locka till sig svenskar just nu men jag vill inte göra samma misstag som med AVARiga, att vi väljer en klinik som många verkar åka till och så betalar man fullt pris för halvdan behandling. Men kan man inte åka till AVAPeter bara över dagen för återföringen?

• niki74
    Rosen 76 skrev 2017-09-15 08:34:33 följande:

Grattis för nu då :)

Jodå, satte in 2 Blasto så nu kan vi bara hålla tummarna! Håller helt med... "lättare" nu när man har en liten hemma att fördriva tiden med :)

Men vad härligt att du ändå hade två fina blastisar att sätta in!

Jag vågar inte hoppas på plus den här gången. Typiskt mig att liksom inte våga hoppas och tro för mycket.

Försöker tänka att vi ju trots allt har en underbar guldklimp redan.

Men ja..., det andra embryot la ju av att utvecklas.

Dock så är det sååå skönt att besöket på AVA är gjort. Det är så stress innan tycker jag. Nu kan man ju inte göra annat än att vänta och ta sina mediciner.

Vilken dag har du testdag? Jag har testdag nästa fredag. Såg dock på Werlabs att inga blodprover togs på fredagar. Typiskt. Var det två digitala test man kunde ta istället?
  • UndrandeSökare

Niki74- De Werlabs som har ett eget labb tar prover på fredagar också. Men inte de som inte har eget labb, för de måste skicka proverna med posten till närmaste Werlabs labb, och då går det inte att skicka på fredagar för då blir de liggande i posten över helgen och blir för gamla för att analyseras på måndag. Men jag har 3 förslag:

1. Ta dig till ett Werlabs som har eget labb om du villl ta prov på fredagen.

2.Ta blodprov på ditt närmaste Werlabs på måndag istället.

3. Clearblue graviditetstest, ett prov varje morgon i 2 dagar i rad. AvaRiga sa till mig att helst vill de ha hcgprov, men om inte det går så ta 2 urinstockor med morgonurin, helst av olika märken. Men inga billiga sorter utan de dyrare typ Clearblue (Veronika nämde just det märket).

Lycka till, och om du väljer Werlabs använd rabattkoden LCHF så blir det billigare !

Då blir det bara 180kr/gång.

• Rosen 76
    niki74 skrev 2017-09-15 13:30:24 följande:
    Men vad härligt att du ändå hade två fina blastisar att sätta in!

Jag vågar inte hoppas på plus den här gången. Typiskt mig att liksom inte våga hoppas och tro för mycket.

Försöker tänka att vi ju trots allt har en underbar guldklimp redan.

Men ja..., det andra embryot la ju av att utvecklas.

Dock så är det sååå skönt att besöket på AVA är gjort. Det är så stress innan tycker jag. Nu kan man ju inte göra annat än att vänta och ta sina mediciner.

Vilken dag har du testdag? Jag har testdag nästa fredag. Såg dock på Werlabs att inga blodprover togs på fredagar. Typiskt. Var det två digitala test man kunde ta istället?
    Mitt förra FET så tog jag "bara" Clearblues digitala test en morgon sedan kom mensen dagen efter så då kände jag att det var kört... Jag har alltid börjat med ett eget och får man plus brukar jag gå och ta Hcg med jämna mellanrum för att se så det stiger bra... blir det minus så tar jag bara ett dagen efter också för att försäkra!
    Då har vi samma testdag - 22/9 - vågar kanske redan 21/9...
  • niki74
    Frazze skrev 2017-09-14 13:57:25 följande:
    Åh grattis detta låter ju helt fantastiskt! Hoppas nu att allt går bra och att det blir ett fint + På stickan om någon vecka. Kan inte säga att jag avundas väntetiden, men jag vill oxå bli gravid nu.

Hoppas på jobb nu så att vi kan börja spara till Riga resa och FET. Har börjat ge upp mina egna ägg om jag ens har någr kvar. Verkar inte troligt att där är något kvar. Har inte känt av äggstockarna på 3 cykler nu och inte känt någon äl. Denna månaden kör jag äl test. Vi får se! Annars så kör vi vår back up i Riga!
    Det känns skönt att ha varit där nu. Det är så mycket stress och press med alla förberedelser - sluta amma, vänta på mens, börja med p-piller, vänta på mens igen, undersökningar, blodprover, nedregleringsspruta, vänta på blödning, börja medicinera, läkarbesök igen och boka hotell och flyg. Ja, du vet ju hur det är...
    Nu är det bara att vänta och hoppas...

Förstår att du längtar efter att komma igång med processen. Att ni har ett gäng blastisar som ligger och väntar är ju toppen!
    Det går ju åt en del pengar och som föräldraledig så är det inte lätt att spara en massa. Tur är i alla fall att ett FET kostar så mycket mindre.

Har du kollat din äggreserv så att du vet att din äggreserv är slut? Det kanske är så att du fortfarande kan få fram bra ägg, men att de är väldigt få.

Håller tummarna för dig Frazze!
  • niki74

Undrande Sökare - Nu försöker jag svara igen för tredje gången. Den här sajten verkar inte samarbeta med mig direkt.

Eftersom jag har 10 mil till närmaste Werlabs med eget labb så tar jag ett digitalt Clearbluetest på testdagen och blodprov på måndagen om fredagsprovet blir positivt.
    Tack för tips om rabattkod!

• niki74
    Rosen 76 skrev 2017-09-15 14:11:07 följande:
    Mitt förra FET så tog jag "bara" Clearblues digitala test en morgon sedan kom mensen dagen efter så då kände jag att det var kört... Jag har alltid börjat med ett eget och får man plus brukar jag gå och ta Hcg med jämna mellanrum för att se så det stiger bra... blir det minus så tar jag bara ett dagen efter också för att försäkra!
    Jag kanske också "tjuvtestar" den 21/9 Förra gången så testade jag positivt två dagar innan testdatum.
    Idag är det fjärde dagen efter insättning och det är väl då embryot ska fästa om allt går bra. Jag känner INGENTING. Gör du det?
    Enligt anteckningar så svettades jag som 17 natten efter den fjärde dagen, så jag hoppas på några liknande symptom i natt.
  • niki74
    Rosen 76 skrev 2017-09-15 14:11:07 följande:
    Jag kanske också "tjuvtestar" den 21/9 Förra gången så testade jag positivt två dagar innan testdatum.
    Idag är det fjärde dagen efter insättning och det är väl då embryot ska fästa om allt går bra. Jag känner INGENTING. Gör du det?
    Enligt anteckningar så svettades jag som 17 natten efter den fjärde dagen, så jag hoppas på några liknande symptom i natt.