• niki74

AVA klinik i Riga

Hej alla fantastiska kämpar! Jag behöver eran erfarenhet och kunskap, så jag hoppar in här i eran tråd om det är OK?

Jag och min sambo gjorde i maj en fertilitetsutredning och jag hade hoppet om att vi kunde få hjälp med IVF för att kunna bli föräldrar.
    Jag är nyss fyllda 41 och självklart visste jag att det är svårare att bli gravid i min ålder och därför hoppades jag på IVF. Det blev ändå en chock när jag fick resultaten av mina prover - höga FSH-värden och 0,07 i AMH-värde. En IVF skulle alltså inte kunna hjälpa oss att kunna bli föräldrar. Jag blev helt nedbruten av sorg.
    Men så hittade jag den här tråden och läste några hundra av de första "sidorna" och nu tänds ett nytt hopp.
    Jag och min sambo vill nu försöka med äggdonation i Riga.

Jag har några saker jag så gärna skulle vilja få hjälp med av er andra som kämpar och har kämpat.

1.) Bör jag försöka hitta en läkare på hemmaplan INNAN jag tar kontakt med IVF Riga eller AVA RIGA? Jag har förstått att det inte alltid är det lättaste att hitta en läkare som ställer upp med att göra alla tester, skriva ut preparat osv i Sverige.

2.) Kan man använda de tester vi gjorde i maj för att skicka till Riga eller det behövs det tas många nya och kompletteras med andra?

3.) Vad har ni för erfarenheter av de två olika klinikerna i Riga? Vilken bör man välja?

Kram på er!

• niki74
    Wonderstruck skrev 2015-07-26 20:17:18 följande:
    1. Jag har inte haft någon läkare här hemma. Har köpt prover via werlabs, ultraljud har jag gjort den klinik där vi gjorde ivf, mediciner har jag beställt från Riga och köpt på kliniken.

2. Så gjorde vi, gick jättebra.

3. Har bara provat ivf riga (nya Ava) blev gravid och fick tvillingar på första försöket så vi är såklart jättenöjda. Vi fick svar på mejl snabbt, ibland fick jag fråga vissa saker gånger för att få svar. Jag tror att båda klinkerna är bra om du svarar fint på deras standardbehandling. Det är när man stöter på problem som det kan spela roll.

Lycka till!
    Wonderstruck; Tack så jättemycket för ditt svar! Så fantastiskt att ni lyckades att bli föräldrar Glad Grattis!
    Jag hade aldrig hört talas om Werlabs, så jag kollade upp det nu när du tipsade om det. Fantastisk med den möjligheten måste jag säga. Tyvärr så bor vi inte i en stad där de hade provtagningsställen och jag vet inte hur möjligt det är att åka till ett annat län för att göra provtagning. Om det är möjligt, så åker jag gärna de milen till Eskilstuna eller Stockholm för det är ju supersmidigt att få resultaten på datorn Jag har mejlat och frågat om det nu och hoppas på svar imorgon.

Besökte ni Riga en gång innan ni gjorde själva insättningen? Jag funderade på att eventuellt skippa det första besöket, men å andra sidan så kan det ju vara bra att åka dit för att få med sig medicinerna hem. 

Hur många gånger under förberedande behandlingen behöver man ta prover och göra ultraljud?

Tack igen för svar!
  • niki74
    Frazze skrev 2015-07-27 07:42:20 följande:
    Hej Niki 74.

Jag hade genomgått 3 ivfer innan så jag hade alla papper klara redan därifrån. Jag gick till min gynekolog här och frågade om han var villig att hjälpa mig och det var han.

Jag kommer alltså inte att behöva åka på första mötet i Riga.

Har du all utredning klar och alla dina prover klara så räcker det nog för ivf Riga. De säger till om du behöver något mer prov i så fall. Infektionsproverna får inte vara äldre än 6 mån bara.

Jag skrev ett email till dem och fick svar dagen efter, hon skickade pdf filer med alla papper som ska fyllas i och min man scannade in dem och skickade tillbaks till henne. Väldigt smidigt alltihopa!

Nu drn 10e aug tar jag min procrenspruta, sen inväntar jag mens, när mensen kommit runt 19-21aug så börjar jag med östrogentabletterna progynon den 22a. Ul 31/8 sen preliminärt så ska min man ge sitt bidrag samma dag som äggplocket den 4/9 och Et den 9/9. Alltså är jag inbokad för 1 ul.

Hoppas att detta har varit till någon hjälp för dig!? Srort lycka till på din äd resa! Kram
    Frazze ; TACK för att du också berättade lite om hur ni gjort. För mig som inte gjort några IVF-försök innan så är allt så nytt och det är mycket att sätta sig in i.

Vad bra att du kunde få hjälp av din gynekolog som du redan gått hos. Jag hoppas också på att kunna få den hjälpen där vi gjorde våran utredning.

Hur gjorde du med medicinerna - skrev din gynekolog i Sverige ut den eller beställde du från IVF Riga? Skiljer det mycket i pris mellan att köpa den i Sverige och att köpa den från Riga?

Vad spännande att det snart är dags för dig att sätta igång med behandlingen. Jag håller tummar och tår för dig/er! Är det första äggdonationen?

Kram på dig! 
  • niki74

Jag har nu varit i kontakt med kliniken där jag och sambon gjorde våran utredning innan sommaren. De sa att de kunde "hjälpa till" med undersökningarna innan äggdonation OM vi använde oss av AVA i Helsingfors eller Riga. Dock så kommer vi att få betala lite mer än 2000 kr (!!!!) för varje undersökning och lite över 700 kr för provtagning. Jag tycker att det är vansinnigt dyrt, men är ändå tacksam att det finns någon som kan hjälpa till. Jag har ju hört att det inte alltid är så lätt att hitta en gynekolog som kan göra det.

Har ni andra också fått betala så mycket för varje undersökning?

• niki74

Redan47 och weeme TACK för era svar!
    Självklart är jag också beredd att åka en liten bit för att behöva betala över 2000 kr för varje kontroll av slemhinna. Tyvärr verkar det vara jättesvårt att hitta
    Jag tycker att det borde vara en självklarhet att få göra samma undersökningar för en billig penning som de som gör äggdonation i Sverige får göra. Usch vad jag gnäller nu Förvånad Bättre att se på de positiva bitarna - att kunna få hjälp av NÅGON.

Jag har nu varit i kontakt med AVA Riga där de inte har några köer för närvarande. De skickade oss alla formulär att fylla i, samt en lista på vilka prover som skall tas och skickas till dem.

ultrasound examination on 9-13 day of your period
    - vaginal swab
    - blood group, Rh (for both partners)
    - TPHA, HIV, Hepatitis B and Hepatitis C
    - Anti HBc (for both partners)
    - TSH, free T4, APTT

Jag har försökt googla på vad alla dessa prover är för några men förstår inte helt. Vad är tex det här HBc som båda skall ta för något? Vad är det för skillnad på det och på Hepatit B och C?

• niki74
    Frazze skrev 2015-08-06 17:45:36 följande:
    Jag tror faktiskt att du kan göra alla dessa prover hos din vanliga läkare på VC och fråga dem om vad som är vad! Tsh och T4 är ju sköldkörteln, hepatit b kan man bota (tror jag) men inte hepatit C va?

Som sagt jag har inte den blekaste.

Får jag fråga vart du bor? Bor du jättelångt ifrån Skövde? Där har de den gyn som jag går hos och han är jätte bra, men kanske den mest speciella människa du mött

Lycka till!
    Tyvärr bor jag väldigt långt från Skövde Frazze Rynkar på näsan Jag bor i Västerås. För att vara en rätt så stor stad, så tycker jag att det är helt otroligt att det finns så få ställen. Alla de privata tar visst ut ett högt pris. På kliniken vi har varit så menar de på att undersökning av slemhinna står utanför deras ordinarie "utbud" och utifall det görs stickprov från myndigheter så måste det stå i journalanteckningar vilka undersökningar som har gjorts osv.
    Jag ska försöka med min VC för proverna, precis som du föreslog. Ringer dit imorgon och hör efter.
  • niki74
    Rosen 76 skrev 2015-08-06 19:37:38 följande:
    Jag tog mina prover på vanlig VC och hjälp med Vul har jag via min gyn denna gången.
    Bor du i Malmö/Lund omr. Kan jag tipsa om min gyn
    Sist hade jag hjälp av min gamla IVF klinik men betalade som du säger en del för varje Vul... Att tänka på är ju också att de såklart är mer erfarna på en "riktig" ivf klinik än VC gyn i många fall...
    Då ska jag också försöka med min VC. Berättade du vad du behövde proverna till osv? Angående din gyn där du får hjälp med Vul... - är det inom landstinget eller är det privat och får du betala vanlig taxa?
  • niki74
    Frazze skrev 2015-09-06 12:19:29 följande:

Shit! En dag närmare dagen då vi åker!!!!! Tisdag så är det dags. Känner att jag inte gjort tillräckligt för att förebygga och göra det bästa för att bli gravid. Procren gjorde att jag fick jordens magkatarr och därför har jag ätit som en häst för att slippa alla dessa hungertkänslor. Suck! Känns lite sent att göra något nu 1 v före insättning. Men kanske är det bättre än ingenting. Nervöst! Måste komma på positiva tankar.

Åh, är det så nära nu Frazze! Glad Jag är säker på att du har gjort alla de saker DU kan göra för att bli gravid. Lite extra käk skadar väl inte Tungan ute 
    Håller tummar och tår för er!
  • niki74

Härligt RobSab! Hade ni valt AVA Riga? Det har jag och min sambo gjort. Alla prover/unersökningar och papper är n färdiga och ifyllda för att mejlas iväg.
    Får du börja "medicinera" nu genast? Har ni redan skickat in alla era uppgifter och fått donator?

• niki74
    Frazze skrev 2015-09-11 11:52:20 följande:

Nyheterna förut idag var att det är fortfarande 19 st som hänger med och utvecklas! Tror inte att detta är sant!

Vilka fantastiska nyheter Frazze!
Svar på tråden AVA klinik i Riga