AVA klinik i Riga
Chikita - normalt sett ska ju blodtrycket gå ner när man är gravid. Vad har du i vanliga fall? Man brukar prata om 140/90 som en gräns för havandeskapsförgiftning så jag tycker nog det är bra att din bm är observant. Övertrycket är ju inte högt men tror kanske det är undertryckte hon är orolig för? Sen vet jag ju inte om hon är urdålig på att förklara eller har svårt med bemötande för än så länge bör det ju inte vara nån fara, bara under observation Högt blodtryck ihop med protein i urinen är ju dock inte bra alls (men röda och vita blodkroppar är väl inte protein eller? är ingen expert här så vet inte riktigt vad de innebär). Men risken är ju större för havandeskapsförgiftning vid ÄD så bra att hon gör regelbundna kontroller, det tycker iaf inte jag är ett tecken på en inkompetent bm. Socker i urinen kan ju tyda på graviditetsdiabetes. Vet inte var gränsen går där eller vad du hade för värde men det är def nåt man måste ta på allvar som gravid om du ligger högt. Du kan läsa lite mer om blodtryck och graviditetsdiabetes här: www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_1/Obstetrik/preeklampsi%20patinfo,%20lokal%20printer.pdf www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Graviditet-och-diabetes-typ-2/ Kram och hoppas inte det är nån fara med dig!!