Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Puma87 skrev 2010-05-03 21:04:29 följande:
    Men fatta det är inte omfattningen av skadan som djuret har åstadkommit som gör hunden farlig det är handlingen hunden utfört som gör hunden farlig. Det spelar ingen roll om det är 1 eller 10bett hunden är farlig om den bitts oavsett ras och omfattning på skadan.
    Nej, det är omfattningen, en hund som är så liten att det bara blir köttsår kan aldrig bli lika farlig som en hund som kan tugga sönder hela armen på några sekunder.
  • Faber
    Molson Canadian skrev 2010-05-03 21:12:17 följande:
    Så nu handlar det plötsligt inte om storleken ändå?
    Storleken är inte bara mankhöjd, räknas inte muskelmassa och bitkraft i din värld. Retrievern kanske bet en gång medan en annan hund bet upprepade gånger och dessutom fick ned personen på marken.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 21:12:14 följande:
    Så du tycker helt ärligt att det är värre att få ett stort sår av en hund som biter 1gång än flera små sår av en hund som biter 10ggr? Nej det är det inte. Det är lika hemskt båda två. Dock är det farliga att hunden biter det är bettet som gör hunden farlig inte såret den åstadkommit. Skaffa för gudsskull inte hund.
    Ja en Papillon får hellre gnaga på min hälsena i tre minuter än en Rottweiler i en minut om jag måste välja.
  • Faber
    Linsen skrev 2010-05-03 21:18:37 följande:
    Här är en gammal studie från USA men man får verkligen hoppas att inte problemen förvärrats därborta för det är ingen direkt trevlig läsning. Vi ska nog ändå vara glada över att vi hittils ännu inte haft fler incidenter än vad som varit... oavsett raser, men denna visar tydligt på en mycket högre dödlighet när vissa hundar varit aggressiva. Samtidigt tror jag att de har en hemsk djurhållning där värdet på hunden inte alls är samma som i Sverige. www.dogbitelaw.com/breeds-causing-DBRFs.pdf
    Jag noterar att mördarretrievern kommer långt ned på listan medan dom snälla hundarna hamnar betydligt högre.

Jag tror inte jag vågar rasta retrievern imorgon, tänk om han får psykbryt och sliter strupen av mig, nej bäst att avliva han och skaffa en Rottweiler.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 21:35:22 följande:
    Så  heldre biten 2ggr av en liten ras än 1 gång av en stor ras? Fast även fast den lilla rasen bitit dig två gånger tycker du att den stora rasen som bara bitit dig en gång är farligare.
    Jag är resultatinriktad. Om en kamrat skulle råka vådaskjuta mig under jakten får han hellre göra det med 22:an än med en .700 Nitro Express.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 21:42:24 följande:
    Ja och om en liten hund biter dig två gånger och en stor hund biter dig en gång är resultatet att den lilla rasen är farligare än den stora rasen.
    Så att få strupen uppsliten är ofarligare än 2x3 stygn i handen ?
    Då föredrar jag det farliga alternativet.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-04 07:41:02 följande:
    Men bara för att den är hanterbar gör det inte bettet mer okej.
    Men ingen har väl sagt att det är okej att en liten hund biter. Den stora hunden är dock farligare när den biter, exakt vad är det med ordet farlig du inte greppar?
  • Faber
    figurehead skrev 2010-05-04 17:36:54 följande:
    Hur säljer man lösnummer? Jo löpsedlar. Vilken av tidningarna säljer mest? Den men kamphund och mördarhund som löpsedel eller den med "Olycka med familjehund". Fortfarande har folk uppfattningen att när det blir en incident med en ras som klassas som familjehund så är det en olycka. Medan när det händer med en sk kamphund är det i hundens natur. Så är det ju naturligtvis inte. Jag brukar tipsa folk att åka och se en tävling i Weight pulling. Där ska ni få se på välmotionerade balanserade hundar där flertalet av hundarna  är det folk kallar för kamphundraser.
    Linsen har en teori om att slutresultatet skiljer sig pga. att vissa hundraser är starkare och aggressivare inte bara när det gäller huruvida de anfaller utan också när det gäller hur själva attacken ser ut. Jag noterar att du inte har något egentligt svar utan säger att media vill sälja. Visst vill dom det, men om en treåring får käken bortsliten av en Retriever garanterar jag att media hoppar på detta.

Det är bara de allvarliga fallen som hamnar i media, men i dessa fall verkar ju vissa raser vara överrepresenterade.
  • Faber
    figurehead skrev 2010-05-04 18:28:02 följande:
    Vad jag är ute efter är inte huruvida hundattacker händer. Det gör dem. Vare sig det gäller sk kamphundar eller familjehundar. Det är frekvensen och skillnaden i rapporteringen jag vill ha fram. Om en ras som klassas om familjehund är inblandad i en incident så är det en liten notis medan om det är en sk kamphund så är det löpsedlar och mittuppslag. Det finns liksom inget nyhetsvärde i att en sk familjehund har bitit någon. Du vill bara ha fram att kraftigare hundar kan göra mer skada vid en ev attack. Och det har jag förstått för längesen.  Men man måste också kunna göra undantag för den stora mängd hundar av sk kamphundras som faktiskt aldrig är inblandade i incidenter.
    Jag påstår inte att "vanliga" hundar inte biter. Vad jag menade var att attacker av "kamphundar" hamnar i media inte bara för att de är "kamphundar" utan för att skadorna kanske trots allt är allvarligare generellt sett.
  • Faber
    figurehead skrev 2010-05-04 19:36:54 följande:
    Det har jag väl inte påstått heller. Jag vet att vi är överrens om att ALLA hundar kan bitas. Men jag är inte överrens med att incidenter med kamphundar hamnar i media pga större skador. Jag är helt övertygad om att de hamnar i många fler media pga att det är just sk kamphundar som är inblandade. Där är vi inte eniga. Nu är det väldigt många som har skrivit i tråden. Men  du är en av dem som är för förbud mot kamphundar?
    Nej jag är inte för ett förbud, jag tycker om de flesta hundar men inte hundmänniskor. Det finns ett snobberi i dessa kretsar och dessutom så tror jag inte på "det beror alltid på ägaren" argumentet. Helt klart är korrekt uppfostran en stor faktor men jag tror också att det finns raser som är mindre lämpliga och kommer att orsaka fler rubriker ju populärare de blir.

Sådana åsikter får man inte ha, nåde den som vågar antyda att ägaren kanske inte alls brast i kunskap och ansvar, nåde den som vågar antyda att han bara var en vanlig hundägare och inte alls en medlem i ryska maffian eller på annat sätt kriminell.

Alla här är vedervärdigt självgoda, de skulle minsann aldrig hamna i den situationen att deras hund bet någon för var och en är ju världens främsta auktoritet på hundar, det är bara andra som inte har tillräcklig kunskap eller brister i ansvar.

Har själv blivit attackerad av en Schäfer hemma hos en person som tävlar med hundar och som ser sig själv som en seriös hundägare. Fick inte ens en ursäkt.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!