Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

figurehead skrev 2010-10-17 20:37:35 följande:
    Så du säger inte emot att Amstaffarna är mentalt starka. Bra, vi kommer en bit på väg iaf

man kan ALDRIG i förväg veta vad som händer mellan två hundar när de möts. I de allra främsta fall går det bra. Men det finns tyvärr också väldigt många hundar oavsett ras som är understimulerade, dåligt motionerade, ja i stora drag drabbade av dåligt ägande. Väldigt många av de sk kamphundarna har dåliga ägare som äger hunden av helt fel orsaker.

Jag lovar att det finns inget körkort i hela världen som löser det problemet. Och förbud mot utvalda raser fungerar ännu sämre då de ägarna bara byter ras, eller kallar sina hundar för blandraser.
    Nu hänmger jag inte med, inget förbud och inget körkort. Ska vi bara låta det vara som det är då? Isåfall bör man ju ha rätt att avliva en hund som anfaller en.
  • Faber
    figurehead skrev 2010-10-17 20:53:18 följande:
    Om du läser artikeln om Calgary som jag postat ca 50 ggr sen den här tråden startade så hade du fått ett annat förslag på hur man kan lösa hundproblemet. Dessutom på ett mycket bättre sätt än några förbud.

Men jag ska posta länken igen.

network.bestfriends.org/campaigns/pitbulls/ne...

Sen ska jag tillägga att svenska Schäferklubben har börjat/ska börja med en obligatorisk utbildning vid köp av Schäfer. Det är deras sätt att hantera att Schäfern hamnat i dåligt ägande. Men det löser ju som sagt inte problemet med köksavel och blandrasavel.
    Det står inget om tidsram i den.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-17 20:43:14 följande:
    vilket man har...
    Inte sällan blir man ju hotad av sektmedlemmen om man råkar skada dennes fyrbente vän oavsett om det var befogat eller ej.
  • Faber
    ALTP9082 skrev 2010-10-18 14:49:48 följande:
    Jo de är mycket möjligt men om du läser hela inlägget så skriver jag ju att jag tror att de finns vissa hundar som har lättare för att bli aggressiva, är inte de samma sak som att vissa bilar är mer krocksäkra än andra?
    Eller att man skadar sig mindre i vissa bilar när olyckan väl är ett faktum.
  • Faber
    Digestive skrev 2010-10-18 15:39:13 följande:
    Det gäller väl allt eller? Kan inte se hur det kan ligga som grund för ett förbud. Jag kan örfila sönder tegelstenar och har tränat kampsport och koreanskt självförsvar i 15 år - hur placerar du mig i ditt resonemang, som kan döda någon med fingrarna om "olyckan är ett faktum"?

Du klyver hår i okunskap och rädsla grundat i det samma.
    Eftersom du förhoppningsvis inte är lika styrd av instinkter som en hund så bedömer jag risken som betydligt mindre. En hund är ett djur och djur kan bli skrämda och aggressiva pga. yttre stimuli i många situationer. Du som människa har ju möjlighet att tänka efter på ett helt annat sätt innan du agerar även om du är skrämd.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-18 15:44:48 följande:
    alright? så man tränar inte instinkter i kampsport? okej då vet vi det...
    Haha
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-18 16:07:35 följande:
    en treårings diskussionsnivå initalt ser jag?
    Om du inte kan se skillnaden i de instinkter man använder när konflikten är ett faktum som kampsportsutövare men även som oskolad gentemot de instinkter som kan trigga en hund att attackera så orkar jag inte förklara.
  • Faber
    Digestive skrev 2010-10-18 15:53:13 följande:
    Beror på hur man ser det. Jag kan bli verbalt uppretad till aggression på grund av ordens innebörd (till skillnad från en hund) och fyller mig ibland med drycker som påverkar mitt omdöme (till skillnad från en hund) och så vidare.

Vad anser du att vi skulle vinna på ett sådant förbud?
    Om du läser tidigare inlägg så ser du att jag inte propagerat för ett förbud, däremot licens och en graderad sådan utifrån hundens potential att orsaka allvarliga skador om något går fel. Prceis som B,BE,CE körkort och A, B cert för flygplan.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-18 16:49:52 följande:
    alright. så utövaren som är teakwondoutövare samt dojoägare som sparkade av ett knä på en polis så han fick käpp och innetjänst som i sig gick fri pga intränade instinkter?
    Jag vet att du nu måste anstränga ditt intellekt lite men...

Förhoppningsvis är det så att en människa som är skolad i någon kampsort, inte svarar med våld så fort någon råkar stöta till denne i krogkön utan utvärderar situationen. Inte heller känner han sig så trängd på någon allmän plats av att det finns för mycket folk placerade på fel ställen att han måste svara med dödligt våld. Troligen är inte heller våld första lösningen om någon okänd råkar befinna sig på dennes gård.

Sen om hotet är reellt och det trots allt blir en konfrontation tar de instinkterna över men det är en helt annan sak. För då är konfrontationen redan ett faktum.
  • Faber

Jag tror att jag tidigare svarat i alla fall på stycket ang. att man tog bort de individer som visade på aggressivitet mot människor men det tror ni ju inte på. Ni kan dock inte visa på några säkra källor som visar på att jag har fel. Återkommer,

• Faber
    trollkarl skrev 2010-10-19 13:51:14 följande:
    du har ju alltid fel, varför ska vi ta fram källfakta på det? du är ju källfaktan i detta läget...
    Jag postade ju källor men du avfärdade det som en mainstreamförfattare och drog upp Millan istället. Mainstreamförfattaren har akademiska meriter till skillnad från Big Brother tränaren. Sedan finns det en hel hög med experter som har liknande meriter som ifrågasätter hans metoder. Nu handlade det inte om Millans trovärdighet men håller du honom så högt är det olyckligt att du bara avfärdar andra källor.

Du säger att jag är källfakta, antingen ids du inte läsa eller också ljuger du medvetet.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-19 14:02:57 följande:ott
    ja för han e ju helt kass såklart...
    men du kanske är mer för gulligullgull med hund och att hunden är din bebis som du stoppar i handväskan?
    ja en mainstreamförfattare utan vetenskapliga källhänvisningar ger jag inte mycket för, ungefär lika mycket som jag litar på ron L hubbards böcker.
    Det fanns gott om källhänvisningar till texter av andra tränare men även vetenskapliga rapporter. Föresten tack för att du postar idag du har vunnit ett vad åt mig. Vill du ha 50 spänn så kan du ge mig din adress.
  • Faber
    figurehead skrev 2010-10-19 16:56:49 följande:
    den enda källhänvisningen jag sett är när du postade myterna om kamphundar från antingen Dogbitelaw eller Dogsbite. Och vad jag tycker om de sajterna vet du väl redan.

Det sorgligaste av allt är att Dogbitelaws sk undersökning ligger som grund för Mathias Sundin och Peter Källkvists förslag om licenskrav på "kamphundar och andra farliga hundar". Redan i den formuleringen ser man ju vart de har sina värderingar.

Jag har inga belägg, men jag misstänker att både Dogbitelaw och Dogsbite sponsras av de som ligger bakom BSL (Breed Specifik Legislation) dvs förbud av utvalda raser.
    Det var 9 sid. utdrag från en bok med källhänvisningar, det är möjligt att siterna du nämner hämtat sina uppgifter därifrån. Det är sidor med en agenda men jag tvivlar på att siterna på andra sidan skulle vara mer opartiska.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!