Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

trollkarl skrev 2010-10-15 19:37:05 följande:
    det lär han/hon inte göra, då det inte finns belägg för just detta. det är som häxan skrev längre upp att på 90 talet var fokus på helt andra hundar som var jättefarliga. det finns inget belägg nånstans för vad faber säger, då faber själv har noll koll ;)
    Jag säger inget, jag läste igenom boken. Varför har författaren fel?
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-15 19:36:17 följande:
    Ja du är ju snäll, du. Andra pratar om totalförbud.
    Så du som anser dig vara en seriös hundägare kan alltså inte tänka dig att genomgå en kurs för att erhålla en licens/körkort för din hund?
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-15 20:09:23 följande:
    ge mig ett par exempel o hoppa sen ur tråden och återkom när du vet vad du pratar om...
    Patetiskt *skakar på huvudet*
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-15 20:13:07 följande:
    vilket du inte kunde? du slänger ur dig och raljerar utan bakgrundsfakta?
    grattis till att ha vunnit första pris till vm i ***********....

*suck*
    Ännu mer patetiskt.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-15 20:15:47 följande:
    det enda patetiska här på FL är du..
    särskilt efter din presstext..
    som sagt, jag vet att du inte har en susning om vad du pratar om, vilket gör att jag går ur denna debatt med huvudet högt.
    då jag haft hund sen jag föddes, samt haft hund i tjänsten. till skillnad från dig ;)
    Varför kan du då inte säga varför författaren till boken har fel och på vilket sätt om du nu är så kunnig? Det enda som du kan slänga ur dig är påhopp. Sen försöker du bestämma vem som skall kunna posta. Förstärker bara mitt intryck av att hundägare är en klubb för inbördes beundran.
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-15 20:22:37 följande:
    Jajjemän - jag är för utbildning. Fasen, jag går ju utbildningar och kurser till höger och vänster ändå!

När det gäller att ställa krav på hundägarna är vi relativt överens du och jag, Faber. Hittills har vi ju inte diskuterat detta utan bara hundarnas farlighet. Dessutom är ju trådens rubrik "FÖRBJUD dessa jävla kamphundar" och det är utifrån det jag har argumenterat.

Mitt drömscenario är att ALLA hundägare måste genomgå någon form av utbildning. Även om vissa hundar kräver mer av sin ägare, har alla nytta av att kunna tolka signaler och tillgodose sin hunds behov av aktivering etc. Jag tror dessutom att ägarna till de hundar som du skulle kräva licens på generellt har bättre hundkunskaper än den gemene sällskapshundsköparen som vill ha en liten Fifi som soffvärmare. Däremot utmärker sig de personer som missköter sig mer om de har en större och mer repsektingivande ras och det är det massmedia tagit fasta på.

Jag tror alltså inte på att bara ägare till vissa hundraser ska ha licens/genomgå utbildning. Det skulle bara skapa en grupp hundar med falska stamtavlor/registreringar.
    Angående retningströskeln, nej jag aldrig hävdat att kamphundar biter oftare. Med risk att bli tjatig, jag personligen bedömer inte farlighet främst genom risken att bli biten utan utifrån konsekvenserna. Just därför anser jag att de är farligare då de inte ger sig, alltså att attacken fortgår.
    En annan hund kanske skulle orsaka lika stor skada/bett men i gengäld bara bita en eller två gånger för att sedan avbryta.
    Jag tycker inte att en Papillion som biter är acceptabelt heller men risken att den orsakar en tragedi om den skulle göra det är inte särskilt stor. Det är som mitt gamla exempel om smällarna. Man förbjöd inte 1.6g för att de oftare var blindgångare äeller hade defekt stubin, man gjorde det därför att de gånger det hände skulle hela handen ryka.

Sen så gällde det inte bara som jag sa Pitbull och Amstaff, jag tycker storleken är väsentlig då en stor hund i kraft av mera massa och muskelstyrka lättare kan slå omkull dig eller nå händer och armar.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-15 20:23:38 följande:
    vilket bevisar min tes om att du inte har hund!
    för annars är du ju också med i den klubben lille vän ;)
    Så om någon håller fram en mattebok som säger att 2+2=4 så avfärdar du boken utan att läsa igenom den därför att den som höll fram den inte har en fil. dr. i flervariabelanalys? Strålande argumentationsteknik.

Du är väldigt aggressiv, sådan herre sådan hund antar jag. Tur jag slipper träffa på dina hundar.
  • Faber
    Modgun skrev 2010-10-15 20:39:57 följande:
    Hur kan man vara rädd/ogilla en hundras som man aldrig har träffat? och fortfarande hävda att den biter mer än nödvändigt. Trots allt så har ju schäfern mer kraft i käkarna än en pitbull.

Det är INTE rastypiskt för en apbt att bita människor, de som gör det kallas manbiters och avlivas.
    Med biter mer än nödvändigt hoppas jag att du är införstådd med att jag syftar på attackens art, inte villigheten att bita. För att undvika missförstånd.

Det finns de som hävdar att så inte är fallet, att de bara togs ur aveln för en tid men att man fortsatte avla på särskilt för hundkamp lovande exemplar oavsett om de uppvisade aggressivitet mot människor eller ej. Men nu är vi tillbaka på risken inte konsekvenserna. Följande är från dogbite.org som visserligen är en intressegrupp men som inte har som mål att få bort hundarna helt. Hursomhelst, är nedanstående ren lögn? är också boken som jag postade ett utdrag ur ren lögn?
    Myth #3: Human-aggressive pit bulls were "culled" Historically, it is believed that dogfighters removed human-aggressive pit bulls from the gene pool. "Man biters," as dogmen referred them, were "culled" to prevent dog handlers from suffering vicious bites. However, dogmen themselves and pedigrees show a different story. As far back as 1909, George C. Armitage shares a story in, "Thirty Years with Fighting Dogs." He describes Caire's Rowdy as not a mere man-biter, but as a "man-eater," the most dangerous biter of all.5

In more modern years, a substantial number of champion (CH), grand champion (GR CH) and register of merit (ROM) fighting dogs carry the title of a man-biter or a man-eater. These pit bulls were championship-breeding stock, whose famed owners never for a moment considered culling the dogs. Some of the most well known dogs include: Adams' GR CH Zebo, Indian Bolio ROM, Garner's CH Chinaman ROM, Gambler's GR CH Virgil and West's CH Spade (man-eater).6

In 1974, after a series of high profile news articles written by Wayne King and published by the New York Times, the image of the ferocious fighting pit bull moved from the shadowy world of dogmen into the mainstream. This period, between 1975 and 1979, is known as the "leakage period" when the breeding of pit bulls drastically increased through gang members and drug dealers, who wanted the "toughest dog" on the block, as well as by pet pit bull breeders.7

While some dogmen of the past may have culled human-aggressive dogs to keep their stock free of man-biters, once the leakage period began, there is no evidence that similar selective pressures were maintained.8 As early as 1980, pit bull attacks begin headlining newspapers, "Another Pit Bull Attack Reported; Boy, 8 Slashed," as well as reports about pit bull owners trying to bolster the breed's "deteriorating" public image, "Pit Bull Attacks As Owners Fight Image."

• Faber
    trollkarl skrev 2010-10-15 20:45:42 följande:
    dom är i tjänst bägge två.. polisvaliderade...
    Än sen, dom har ju en ytterst aggressiv husse/förare och det är ju på denne allt beror på eller hur?
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-15 20:50:38 följande:
    att citera en mainstreamförfattare är kanske inte helt rätt?
    om det var baserat på forskning så tar ajg av mig hatten för dig...

men svara mig på detta, varför har cesar millan med alla hans red case hundar aldrig nåt slagsmål, bitattacker etc inom sin flock och kan gå med alla i flocken i koppel på stan utan att det händer nåt? ens med andra hundar i närheten?
    Det vet jag inte, vad jag vet är att folk har skilda åsiker om hans metoder. Mainstream säger du, är inte herr Milan också mainstream och för övrigt fanns det källhänvisningar till rapporter, med andra ord har mainstreamförfattaren inte bara fantiserat ihop det som står.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!