-
De som inte tjänar något vettigt syfte annat än som förlängare, personligen tror jag att de som äger en hund som klassas som kamphund i hemlighet är lite stolta över dess rykte Jag har hört det från många, i synnerhet tonårstjejer. Jag pratar nu inte om kriminella utan vanligt folk. Jag hör alltid att jag MÅSTE ha en sådan, antag att t.ex. Pitbull förbjöds. Den som säger sig vara vansinnigt intresserad av hundar kan alltså inte bland alla otaliga raser hitta en annan hund som är lika givande utan är hellre utan hund? Det hör jag från folk och i mina ögon låter det som en ursäkt.Frelisac skrev 2010-10-14 21:51:02 följande:OK, det är alltså Sundins förslag du kör på. Eller kanske du rent av ÄR Sundin? Så du menar alltså att kamphundar inte ska förbjudas? Vilka hundar räknar du som kamphundar förresten? Och vilka hundar förutom Ovtjarkan ska bort?
-
öron.
-
Inte bara tonårsbrudar. "Jag är en seriös hundägare och tycker inte om det rykte min hund har eftersom det är oförtjänt" men samma person ler i mjugg när folk går en stor omväg runt hans hund.Modgun skrev 2010-10-14 22:02:49 följande:Men vet du vad en kamphund är för något?
Så du baserar det på vad ett gäng tonårsbrudar säger? Du skrev förut att du hade träffat en renrasig apbt förut. Vart var den reggad? glömde jag att fråga.
Inte vet jag, jag tog ägaren på hans ord. -
Nej det är inte 100% säkert det är inte heller 100% säkert att det inte var det. Om det är 100% renrasig är det då 100% garanti att den har ett stabilt psyke?Modgun skrev 2010-10-14 22:10:22 följande:Aha så det är inte säkert att det var en renrasig apbt? Skrattretande att folk gör hätska uttal om apbt utan att ens träffat en.
-
Det är jag med på däremot anser jag att vi måste ha ett licenssystem men det måste också efterlevas. Skiter poliserna i att omhänderta hundar vars ägare saknar licens sä är det ingen ide.Modgun skrev 2010-10-14 22:17:24 följande:Har jag skrivit det?
Men däremot så ökar chansen till att den skulle ha det, då man inte "tillåter" manbiters i apbt aveln. -
Jag sitter och läser något intressant, återkommer imorgon.Frelisac skrev 2010-10-14 22:53:05 följande:Och än en gång ett svar utan ett svar... Är du inte politiker borde du satsa på att bli det. Mycket eget tyckande utan lyhördhet för andra. Svara gärna på frågorna så ökar din trovärdighet.
Dessutom kan jag gå i god för att det finns folk som tycker precis så som du skriver. Jag är nämligen en. Just för att jag är intresserad av vissa tävlingsdiscipliner har jag tittat på andra hundraser som lämpar sig mer för detta men har valt att avvakta med att byta hundras bl a just för att jag har barn. Och eftersom jag har tävlingsintresse så kan jag ju inte påstå att jag har nåt att tjäna på min hundras' dåliga rykte... -
Frelisac skrev 2010-10-14 23:07:51 följande:Jag har ägnat några minuter åt att gå igenom tråden och du begår två kardinalfel i din argumentation, Faber. Förmodligen är det just dessa två jättemisstag som gör att folk idiotförklarar dig.
1. Tråden handlar om kamphundar. Du pratar om Rottweilers och en massa andra hundraser som inte ens räknas dit. Den enda kamphundsras du nämner vid namn (och som du förmodligen känner till) är Pitbull, vilket leder oss till...
2. Du bygger din argumentation på att fysikens lagar säger att stor hund = stora skador, liten hund = små skador. En pitbull (och övriga kamphundsraser) är genomgående små hundar i viktklasser omkring 15 - 25 kg.Jag vet att Rottweiler, Doberman och Schäfer formellt inte klassas som kamphundar i Sverige (Rottweiler används ändå som kamphund i utlandet så det är diskutabelt om klassningen har någon som helst praktisk betydelse), jag har aldrig påstått det. Däremot sitter ju många här och använder Kalle Anka retorik när de säger: Vad är en kamphund? Man kan få en [insätt valfri småhund] att bli en kamphund.
Detta är ett retoriskt knep, man raljerar, gör sig lustig och låtsas missförstå. Trots att raserna som ingår i listan varierar från land till land och det inte finns någon knivskarp gränsdragning vet alla mycket väl vilken typ av hundar som avses. Inget land har listat Papillion. Sen ser jag att SKK själv velar när det gäller definition. Dessutom så handlar inte tråden om Pitbull eller Amstaff allena.
14-27M 14-36F anges för Amerikansk Pitbullterrier på wiki men på flera amerikanska sidor anges upp till 110 lbs vilket är 49.8 kg
20-38 Bullterrier
18-23 Amstaff
40-45 Dogo Argentino
>40 Fila Brasileiro
60-100 Tosa.
Ingen av dem är liten även om det finns större hundar. Möjligen hamnar Amstaff vid nedre gränsen för medelstor.
hotfile.com/dl/76184955/7d0fb26/ISBN_978-1-904-10918-1.doc.html
Här är intressant läsning. Jag har markerat det jag finner speciellt intressant. Ett nyckelord som jag ser det är ”sustained” Kontentan är att när hunden väl anfaller en människa så gör egenskaperna som avlats fram för att slåss med andra hundar saken värre än med ”normala” raser. Att aldrig avbryta utan att attackera till dess att en part är svårt skadad eller död överförs alltså. När maskineriet väl startat så spelar det ingen roll om det är en människa eller en hund som är motståndaren.
För den som vill läsa hela finns ISBN numret i filnamnet. -
Folk här har ju pratat om även Amerikanska så de måste väl få ingå? Dessutom så handlar det inte om endast Pitbull. Själva käktrycket är ju inte den enda faktorn när det gäller storlek på en skada. Vad anser du om texten som hävdar att hunden inte slutar, att Pitbull när den väl triggats attackerar igen och igen även efter det att det inte behövs. Texten säger att det är betydligt vanligare hos kamphundar än hos andra raser. Att den istället för att markera först går in för att skada direkt? Är det bara fantasier påstår du?Frelisac skrev 2010-10-15 18:56:13 följande:
Om du kunde nåt om kamphundar skulle du inte jämföra svenska bullhundar med amerikanska. De är närmast att betrakta som en helt andra raser än de som finns i Sverige - särskilt pit bull. Och nu är det ju Sverige vi pratar om, eller hur?
Här har du en resultatlista från en weight pull-tävling. Hundarna som deltar på sådana tillhör garanterat (och dokumenterat) de mest vältränade hundarna i landet. Alla kamphundar utom en (som jag känner mycket väl och vet att han väger under 32 kg) återfinns i klasserna under 30 kg. www.euroweightpull.eu/RESULT_SOMMARKAMPEN10.p...
För dig kanske det inte spelar någon roll att kamphundar får bära skulden till alla hundattacker som sker. Men för oss som kämpar för rasernas upprättelse och existensberättigande känns det för jävligt. Hund-rasistiskt helt enkelt. Om en stor del av ditt liv och din tillvaro riskerades att tillintetgöras p g a folks missuppfattningar och fördomar är jag helt säker på att du också skulle märka ord.
Att kamphundarna har större kamplust - eller game - än många andra raser har väl ingen sagt nåt om? Däremot finns det många hundraser som kan orsaka lika stor skada genom att bita om och slita i samband med attacker. Konstigt att det inte fanns med i din information. För jag antar att du googlade alla existerande hundraser för att jämförelsen skulle bli rättvis..? Och, åter igen, man måste också lägga in retningströskeln som en variabel när man försöker räkna ut olika hundrasers farlighet.
Kan tillägga att det genomförts ett otal tester där man försökt räkna ut vilken hund som biter hårdast men att det är omöjligt eftersom man inte kan förmå en hund att bita det hårdaste den kan (den biter så hårt som den bedömer behövas) och att bettet också påverkas av hur taggad hunden är i det specifika testtillfället.
-
Föresten hur fan kan din tillvaro tillintetgöras med ett licenskrav? Du får ju behålla hunden.
-
Det skall jag gärna göra om du lovar att hålla käften i alla trådar där du inte har en formell utbildning som har relevans till ämnet, överens?trollkarl skrev 2010-10-15 19:32:47 följande:@ faber
1. du har ingen hund/hundar själv.
2. ingen erfarenhet av dom.
3. inte haft dom i tjänst
4. tränar inte
5. sitter inte i bruksklubb, uppfödare etc
6. *****varning kallas såna ;)
7. återkom till tråden när du har kött på benen och kan föra en dialog som inte är så förbannat enkelspårig och förbannat lång från sanningen!