• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Tinzi skrev 2010-05-26 22:05:18 följande:
     Ohhh shit! Billjetter/hotell, allt bokat, tänker åka iaf, vägrar dom göra en bedömning bara för det så tycker jag dom är lite knasiga ändå. Har ju haft en förbindelse som gåt ut i datum å har lovad OP...men men de får ringa vårdslussen annars å höra... blev dock nervös nu *urk* och fick du tillbaka för taxi alltså på bedömninen? då kanske jag vågar ta det med...kommer nog inte hitta annars...
    Det var jättelätt att hittamed tunnelbana, o då är jag inte alls inne på sthlm :) hade ingen karta eller nåt kollade bara på eniro . det kommer gå bra ska du se. man ska alltid välja det billigaste färdsättet så jag skulle inte våga ta taxi på bedömningen..
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-27 14:06:58 följande:
    Hej! Kul att träffa dig på riktigt! Nu är jag också på andra sidan men inte alls så pigg som du var igår när jag kom. Jag är såååå trött och fattare inte hur jag ska orka åka tåg hem till Gbg ensam imorgon.. Men jag kanske är lite piggare efter en natts sömn. Skönt att ha det gjort i alla fall. :)
    Va bra att allt gått bra, jag har tänkt på dig :) Det kommer gå bra hem ska du se :)
  • Zodic
    huachi86 skrev 2010-05-27 17:21:45 följande:
    HEEEEEJ! vad rolgit o höra att det gick bra. Jag har mått väldigt bra. Jag åkte hem igår och det gick jätte bra o promenera till tunnelbannan och sen till tåget. Men hoppas att du är piggare till imorgon. Vi får ta o träffas i GBG när vi mår bättre =) ha det jätte bra och ta det lugnt...
    Vi måste ha en fika när ni mår bättre :)
  • Zodic
    yakuzapixel skrev 2010-05-28 07:54:43 följande:
    God morgon allihopa! Kul att se Huachi och Skärgårdsbo här, jag var er andra granne (den snacksaliga). Synd att ni bor så långt bort så man inte kan träffas sen, kanske kan fixa en fika på halvårskontrollen? :) Jag har inte fattat vad min mage sänder för signaler än, har ni? "Tyngd" i magen, betyder det mätt eller bara att den arbetar liksom?   Till er som funderar på operation på Sophiahemmet, det går inte att säga annat än att de var underbara! Själv har jag inte funkat många minuter utan en vetekudde, min högra axel fattar inte alls att den inte behöver göra ont längre. Dags för dricka igen då...
    Men det är ju ingen halvårskontroll? Dom skulle ju ta bort den?
  • Zodic
    Tinzi skrev 2010-05-29 08:51:25 följande:
    Hej hopp alla goa & glada :) Kom hem igår kväll efter bedömning på Sophiahemmet. De är verkligen super trevliga där. Fick OK för OP & valde att OP den 15 Sep då jag vill amma klart & ska på Spaniensemester i Aug och inte vill vara Ny OP då. Längtar dock efter min OP hela tiden, skulle helst göra det NU BUMS! Vill så gärna börja gå ner och slippa alla desa krämpor man har som tung (iaf jag) Nån mer som ska OP där i Sep? Ha nu en bra dag! :)
    Va bra allt allt gick bra :D
    Vi ses kanske imorgon, vart ska du sälja? ;)
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-29 09:06:11 följande:
    Tack! Det gick att ta sig hem även om det var lite motigt. Men det var det värt för det är så mycket skönare hemma. Nu börjar kampen med maten, visst började du med purée redan efter 1 vecka och det fungerade? två veckor med yoghurt och soppa känns som en vääääääldigt lång tid. :)
    Ja precis, började efter 6 dagar med lite knäckebröd, sen potatis med fiskbullar, sen frukt, riswok med kyckling.. Ja allt går helt nekelt bra, nu äter jag helt vanlig mat, gjorde väl typ det under "purén" också mosade det lite bara.

det här med vätskan förstår ja inte heller, men i 2,5L ingår ju all soppa o allt du äter :) jag har med mig en vattenflaska överallt, en liter, men det är knepigt att det kan vara så svårt att dricka, för jag har inget motstånd liksom och kan ta stora klunkar, och jag tycker ljumet vatten är helt ok vilket känns konstigt :P Men ändå dricker jag inte alls tillräckligt :S
    Tinzi skrev 2010-05-29 08:47:58 följande:
    oJJ, missade jag det? vad syyynd...
    Det går att se på www.tv4.se :)
  • Zodic
    frökenKAJO skrev 2010-05-29 19:59:24 följande:
    Till mig sa de på sjukhuset att det var helt okej att röra på sig så mycket man orkar, så fort man orkar, och det har jag anammat. Långa entimmespromenader har det blivit sedan jag kom hem, eftersom kroppen och orken tillåtit. Men nu blir jag plötsligt osäker på om det är okej? Men jo, det måste det väl vara om de sagt så? Jag kommer upp i ca 2 liter per dag, me mer än så är svårt...
    Promenader är inget problem, bara man inte överanstränger sig :) Men aktivt träna magen skam an vänta med i 2 månader säger dom på sophiahemmet..
    skärgårdsbo skrev 2010-05-29 19:48:18 följande:
    Hej igen, tur att du bor så nära Sophiahemmet så du kan åka och hämta din laddare i alla fall. :) Det här med youghurt och släta soppor börjar redan blir tråkigt, så idag gjorde jag som du. Jag tog köttfärsås och mixade med matlagningsgrädde och åt. Jättegott men även i mitt fall räckte det med några skedar innan magen sa stopp. Jag ser fram emot att få knapra på något även om det inte blir några stora mängder. Tycker det är lite tråkigt att bara gå hemma även om jag inte orkar något annat just nu. Hur fyller du din dag?
    Gör smoothies, mixa yoghurt med olika frukter, jag gillar frysta frukter då blir det lite mer glassigt, och mogen banan gör det sött :)
  • Zodic
    CissiS skrev 2010-05-29 21:23:06 följande:
    Hej!! Har lite frågor till er där ute! Ni som har fått OP godkänd bekostad vilket BMI hade ni då?? Hur lång väntetid var det för er? Förstår att det är olika men jag är lite nyfiken! Hoppas några har lust att svara!
    hade bmi 42 på bedömningen på sophiahemmet, det tog 72 dagar efter att jag använde migav valfrihet i vården tills jag hade opn gjord :) så hade jag bara gjort det direkt när remissen kommit in hade det gått betydligt fortare, att i väntade i nästan 1,5 år innan jag tog tag idet :P
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    jag trodde det skulle kännas, men kändes inget alls! :)
    Mli79 skrev 2010-05-30 18:21:35 följande:
    Jag har funderat lite på det här med proteinpulver under flytet efter OP. Någon som har hört med dietist vad de tycker om det? Min tanke var att man ska tillsätta så mkt så man kommer upp i en normaldos. Det verkar vara svårt att komma upp i rätt mängd utan, speciellt om man bara gillar vegetarisk mat  Kan protein i lagom dos hindra en viktminskning, eller går man bara ner långsammare eftersom man inte tappar i muskelmassa? Kanske skulle man slippa vissa platåer då? www.halso.info/forum/thread-6658.html?tid=665...
    Men jag tror platåerna är en naturlig del?? Kroppen liksom behöver dom.
    Jag tycker mig ha läst här innan att någons dietist inte rkeommenderade proteinpulver, minns inte.. men det står inget om extra tillskott i boken iaf vad jag sett.
    grodängel skrev 2010-05-29 23:21:09 följande:
    Är det så att så fort man är goskänd så kan man ringa tex sophiahemmet..?
    nej man ringer vårdslussen eller vad det nu heter på ditt sjukhus och frågar om valfrihet inom vården. olikalandsting har avtal med olika sjukhus, men har dom avtal med sophiahemmet kan jag verkligen rekommendera det :)

ang barn, jag skulle abolut skaffat barn innan opn om jag kunnat, men det kunde jag inte pga vikten (förhoppningsvis, så nu hoppas vi det ska bli lättare på den fronten :).
    Jag hade inget problem alls med att vara tjock och gravid när jag var gravid förra gången, men jag sökte hjälp för att kunna bli gravid och den läkarn tyckte att såna som oss ska inte skaffa barn, det är som rysk roulette! Kul att höra..
    speciellt också eftersom många tycker det är jobbigt att vara gravid när man är opad, medans andra inte tycker det alls. Men man kan dumpa lättare tex.
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-31 11:53:43 följande:
    Det är en kamp med det flytande!! Så skönt att det är fler än jag som har problem! Jag har aldrig gillat soppor men nu är det värre än någonsin. Får nästan kräk-känslor av tanken på att ta en soppa till. Kanske vågar även jag testa potatismos om det har fungerat för dig...? Har du även testat knäckebröd? Inatt drömde jag om knäckebröd med potatismos på.. ha ha vet inte om jag håller på att bli galen! Men imorgon har det gått 6 dagar och då ska jag testa knäckemacka tänkte jag. Jag har ännu inte orkat med några promenader, är så fruktansvärt trött!! Men hoppas det blir bättre när jag kommer ur soppstadiet. Vi får planera en fika när vi faktiskt kan fika på något som de serverar. Eller kanske sopplunch.. ha ha
    Jag mådde också illa av tanken på soppa :P men prova lite potatis eller knäckebröd, jag åt knäckemacka efter 6 dagar. märker du att det inte känns bra är det ju bara att att äta flytande lite mer :P
    huachi86: Jag går gärna promenad nån dag! :)

grodängel skrev 2010-05-31 00:13:44 följande:
    Jag känner lite dock att jag väldigt gärna vill ha barn innan , så kanske man ska stå kvar i denna kön  även om den är lång. så mycket frågor har kommit upp och det är svårt att finna rätt svar liksom..försker läsa lite här och där. vet om det finns några kort man kan se typ"före" och "efter" bilder.?
    Men vad hindrar dig?
    Jag stod helt enkelt kvar i den långsamma kön med förhoppningen att jag skulle bli gravid, men gav upp till slut, jag vill inte att det ska vara hur långt som helst mellan barnen.
    det finns massa för- och efterbilder på viktop.se! :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)