• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Clavi skrev 2010-06-06 09:32:42 följande:
    Zodic: jag räknade inte med något alls men du vet hur hjärnan fungerar...
    Jag är nöjd men llite orolig över att jag kan äta så mycket saker.
    förstår dig :)
    ja jag kan äta allt, ingen egentlig mängdspärr heller mer än den jag sätter själv :P
  • Zodic
    Tinzi skrev 2010-06-06 17:56:19 följande:
    Hej hopp!

En fråga: jag ska OP 15 sep på Sophia. Ska gå ner 7 kg tills dess. Hur mycket har ni gått ner i vikt på 14 dagar? hinner jag gå ner dessa kg om jag äter modifast i 14 dagar  enbart?
    jag skulle iaaf räkna på tre veckor, men försök ändra på vanorna redan nu, då kan du ju säkert gå ner några kg inann flytet :)
    kan också rekommendera cambridge..
  • Zodic
    ericas mamma skrev 2010-06-07 09:10:50 följande:
    jaaa, väger numera 2-siffrigt, jå jävla underbart har nu gått ner 22.4 kg sen feb o är supernöjd
    Grattis :D
  • Zodic
    Mli79 skrev 2010-06-08 12:58:04 följande:
    Fy satan vilket illamående och magknip som jag fick nyss, nu börjar det släppa mer och mer.
    Jag sippade 2 dl naturdiet på ca 20 minuter istället för 40 minuter som rekommenderat, satt och pratade med en kompis och tappade helt bort tiden. Kan det ge ett sånt illamående och magknip? Efter en stund på toaletten blev det bättre, men jag fick inte hjärtklappning eller trötthet som jag har förstått att man kan få när man dumpar. Usch, nu blir jag mer noga med klockan nästa gång.
    jobbigt att du ska dra ut på det i 40 minuter, till oss sa dom 20 minuter! o bara det tyckte jag var jobbigt. hur ska du hinna dricka 2,5L vätska :)
    Tinzi skrev 2010-06-08 09:35:09 följande:
    Oki, saken är den att jag ska ha tjejfest den 31 Juli dvs 15 dagar innan OP. har inte unnat mig ngt kul på säkert 1,5 år och kommer inte kunna festa/äta på ett bra tag så ville ha en utekväll m. tjejerna för första/sista gången på länge.

Men jag kanske kan byta ut en måltid i 2 veckor innan eller så och köra enbart modifast sista 2 veckorna....vad händer om man bara gått ner 6,5 kg lixom?

Och vad är cambridgde? (kommer iof köra modifast iaf då jag redan har ca 60 påsar i frysen men men)
    ja men dra ner på kalorierna redan nu, tänk på vad du äter, så ska det gå bra ska du se :) dom väger inte på sophia utan frågar bara om vikten, jag gick ut o åt dagen innan o det får man :)
    cambridge är ett pulver som bara säljs i speciella affärer, deras mintchoklad är så värd :)
  • Zodic

ni som varit opade längre, kan ni dricka bubbelvatten nu, om ni inte kunde det direkt efter opn?

• Zodic
    ChokladMoshin skrev 2010-06-09 20:52:22 följande:
    Hmmmm, ja visst är det jobbigt.
    Har varit opad i 7 veckor nu och det funkar verkligen toppen med is och bubbel. Synd att du inte kan dricka bubbel, för det är nästan lättare för mig.
    va skönt! jag blir helt bubblig i magen så jag vill rapa massor :P
    det finns ju jävligt dåligt utbud på dryck utan socker och bubblor har jag konstaterat. :( jag som brukar dricka loka jämt..
  • Zodic
    Anna 73a skrev 2010-06-09 21:59:54 följande:
    Hej!

Allt känns så overkligt!!!
    Kan knappt fatta det själv, men om 6 dagar opererar jag mig på Sofhiahemmet i Stockholm.
    Tycker att allt har gått så otroligt fort..*positivt*
    Men känns som om jag inte hinner med allt innan..
    Vet dock ej vad det e jag ska hinna göra innan =)

Jag har gått på modifast nu i 2 veckor,med ett fusktillfälle i Lördags,då mina tvillingar fyllde 10 år.

Jag tyckte dom första dagarna va fruktansvärda,men efetr helgen så har det inte vart några problem alls =)

Kirurgen ville att jag skulle gå ner 5 kilo innan op och nu visar vågen -7 kilo.

Jag läste nånstans här att dom inte väger in dig på op dagen
     Och att man kan äta gott dagen innan..Låter ju helt fantastiskt om det e så =)

Har inte hunnit bli nervös än men det kommer la snart =)

Skriver inte här ofta men läser här varje dag..
    Tack alla som delar med sig =)

Wish Me LuckSkrattande
    Det kommer gå jättebra ska du se!
    Jag opades på sophia 10/5, du kan läsa om min vistelse på www.magenochjag.blogspot.com :)
    och mig vägde dom inte och jag åt gott innan, man behöver ju itne flyta så det är inget problem!
  • Zodic
    Fragile Angel skrev 2010-06-09 23:02:30 följande:
    Jag kan inte dricka något med bubblor.
    men du har inte varit opad så länge ;) tänkte något år minst.
  • Zodic
    LenaL skrev 2010-06-10 19:47:54 följande:

Ok. Låter löjlig nu men finns det någon som knappt gått ner något efter en op. Känns som om jag inte ska gå ner ett dyft. Alla verkar så upprymda inför op, men inte jag. Verkar som om allla nästan kan se sig själva som smala, men det kan inte jag.

Op. På måndag. Blir inlagd på Norrtälje på Söndag.

Det är ju individuellt, men människor som levt länge med sin övervikt kan ibland ha svårt att ta till sig sitt nya utseende. Mammas kompis som är opad o gått ner 45-50kg har haft jätteproblem med det och tyckt att det har varit jättejobbigt.

du ska se att det kommer gå bra :)
    men det finns de som inte går ner efteråt, men det är väldigt ovanligt. Ingen här i tråden vad jag vet.
  • Zodic
    monixxx skrev 2010-06-11 07:37:22 följande:
    Ni som är opererade på Sophiahemmet, vilka tabletter är ni rekomenderade att äta (mineraler-vitaminer)???
    Hur länge är det flyt efter op.? Hur länge puré?
    Är det stora rum man ligger i med många folk efter op.?
    Hur länge blir man oftast kvar efter op.?

Kram {#emotions_dlg.flower}
    Du kan läsa om min vistelse där på magenochjag.blogspot.com :) Kan säkert hjälpa dig lite. Sen svarade ju skärgårdsbo på det mesta :)
    frökenKAJO skrev 2010-06-10 21:43:01 följande:
    Eller tvärtom. Jag har varit fet mestadels men också lyckats med några smala perioder mellan graviditeter och för mig är det tvärtom. Jag känner mig som en smal människa i själ och hjärta och kan nästan rygga till när jag ser mig på kort eller film. "What the f...", liksom. 
    Ja absolut, jag är precis en sån person, jag känner mig inte alls så tjock som jag är, det här är inte jag. :)

LenaT:: Ja det finns faktiskt dom som inte går ner... men som läkarn sa, skulle någon med ätstörningar få för sig att dricka sirap hjälper ingen operation i världen. Det är ju inte mkt att göra om man inte vill hjälpa sig själv.
    Gyan skrev 2010-06-10 23:07:34 följande:
    Hejhej!

Jag är ny här på tråden. Funderar rätt mycket kring det här med gbp.
    Jag väger 124 kg och är 169 cm lång. Har varit övervikt sedan 8 års åldern.

Hur går operationen till, kommer man hem inom en vecka? Har en liten dotter som jag ogärna vill lämna. Är det stor risk att dö under operationen? Jag är livrädd för döden, men det känns som om jag är i ett moment 22, opererar jag mig inte (försökt på stort allvar flertal gånger, gått ner o sen upp igen..ja..ni vet säkert vad jag menar) så dör jag, operarar jag mig riskerar jag att dö. Kanske är för att man blivit mamma som det här med ens egen dödlighet blir såååååååååååååååå skrämmande?

Grattis till alla er som nått goda framgångar genom era gbp-operationer!
    Ja det blir ju lite moment22, läkaren sa till mig att man kan räkna med 10 år längre liv om man går ner och håller sig nere så att säga. Det är ju väldigt bra statistik :) Risken att dö är väldigt liten så oroa dig inte för det! Lycka till :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)