• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

lyckligjanuari skrev 2010-05-14 21:03:40 följande:
    Då kanske man inte behöver följa Erstas råd med flyt i fyra veckor slaviskt jag tycker det är så triist
    alltså jag kan ju inte säga vad du ska göra ;) men det är lite konstigt att dom kan ha så olika råd.
    men jag hade då tyckt att det var jäkligt jobbigt..

hur mår du annars då? känns det bra? :)
    jag har känt mig helt ok idag, lite trött bara. behöver dricka mer bara, svårt..
  • Zodic
    MissHellen skrev 2010-05-15 11:54:47 följande:
    Får man inte ha hormonspiral om man ska opas?
    Jo spiral var inget problem sa sköteskan till mig :)
    skärgårdsbo skrev 2010-05-15 11:53:00 följande:
    Oj det har jag missat helt? Kan man inte äta p-piller efter OP?
    nej det ska man inte, för det är inte säkert.
    ericas mamma skrev 2010-05-15 11:33:54 följande:
    Har tänkt på en sak, hur kan kroppen ta upp tabletter man äter som vitaminer men inte p-piller?
    grejen med det här, är att eftersom operationen är så pass ny vet man inte hur det egentligen blir när man är gammal, man vet inte exakt hur upptaget egentligen är med mediciner. Min mamma som är läkare hade diskuterat detta med obisitasläkarna som helt enkelt inte visste till 100%.
  • Zodic
    Full av förhoppning skrev 2010-05-15 12:20:20 följande:
    Inte viktminskningssynpunkt väl? Flytet efter är för att inte maten ska fastna i sömmarna och för att det är svullet och ömt där och ska få vila. Det beskedet har jag fått iallafall.
    just vad jag också hört. Viktminskningssynpunkt vore konstigt..

det gick dock en spännande dokumentär om olika myter med viktminskningsmetoder på kunskapskanalen för några dagar sen, där dom konstaterade att soppa var kvar i magen mycket längre än fast mat. intressant :)
  • Zodic
    Tinzi skrev 2010-05-14 23:05:33 följande:
    Hej! En fråga: Jag ska på bedömning på Sofiahemmet nu 27 Maj, får man OP då med en gång? Ska till Spanien på semester 4-18 aug, när jag ringde sofia sa de att de inte hade nån kö...så min fråga lyder: Hur lång tid efter bedömning fick ni OP tid? Tycker ni att jag skall OP innan eller efter semestern? kan man bada efter nåra veckor? eller borde jag ta det efteråt?
    som vi pratade om, så tror jag det är abslout bäst att göra det efteråt ;)
    dom lär inte ha uppbokat något så långt så du kan säkert få bestämma helt själv när du vill opas :)
    Anna 73a skrev 2010-05-14 22:34:28 följande:
    Jo en hälsodeklaration fick jag också fylla i där på bedömningsmötet..men detta e en hälso enkät,med helt andra frågor..Inte om sin sjukhistoria utan TEX om jag dom senaste 4 veckorna hindats att tex bada pga av min övervikt eller om den på nåt sätt hindrar mig att leva det livet jag vill...
    jag fick båda på bedömningsmötet! :)
    vänat skrev 2010-05-14 21:34:02 följande:
    man kan dumpa på allt!! Men ofta beror de du antingen på att man haft för bråttom inte tuggat ordentlig ätigt för snabbt eller att de gått för långt mellan måltiderna. Sen fins de andra som aldrig dumpar på nått exvis jag jo en gång på vanligt vatten för jag de för bråttom
    ja det är ju klart, jag tänkte bara på innehållet! farten är ju minst lika viktig..
  • Zodic
    vänat skrev 2010-05-15 12:40:39 följande:
    kan itnecitera ditt senaste inlägg men jo mängden är väl en självklarhet när det gäller dumpning. :)
    vänat skrev 2010-05-15 12:39:26 följande:
    Men de var ju inte hela sanningen de var fast föda som försvann snabbre om du drak till måltiden medan soppan stande kvar längre där emot fast föda utan västka stannr också längre kvar.
    såg du programmet? såg det inte själv utan har bara fått det berättat för mig :)
  • Zodic
    Full av förhoppning skrev 2010-05-15 12:44:07 följande:
    ja det är så himla märkligt. Vi fick höra att det var pga läckagerisken att man kör flyt och puré tills tarmarna läkt helt vilket skulle ta ca 5 v därav 2v flyt och sen 3 v puré. Märkligt att de inte har samma riktlinjer överallt. Samma med kostråden. Vi ska ha lätta mjölkprodukter och inget sött... alltså inga fruktsoppor och sånt på flytet utan osötad lättfil och sånt.
    men vadå finns det de som får äta söta soppor? jag äter typ blåbärssoppa utan socker, den är ju inte helt god..

kan nån länka till mattråden! :)

sjukt lång tid, vart är du opad? 4 veckor flyt är det längsta jag hört, jag skulle bli tokig av 10 veckor utan något att tugga på.

jag känner mig rätt illamående när jag tänker på mat, lukten av mat.. ganska liknande hur jag mådde när jag var gravid. jag vill bara äta fil.. :(
  • Zodic
    Full av förhoppning skrev 2010-05-15 13:02:05 följande:
    oja det är många som får äta vanlig yoghurt och så med smak och proviva mm... många får rekommenderat att tillsätta lite margarin eller olja i magen för att smörja tarmarna.... och vi har fått motsatta rekommendationer
    Jag har fått uppfattningen om att "lagom är bäst", mellan, inte lätt..
    jag kan ju tycka att en normal kost, som ändå tanken är att man ska äta efteråt alltså när man äter riktig mat, inte innehåller massa sötningsmedel och miniprodukter. Men inte massa fett och socker heller :)
  • Zodic
    blyg viol skrev 2010-05-15 15:41:54 följande:
    Tack för omtanken 
    Beklagar också! :(
    Mycket verkar hända i ditt liv, hoppas du får lite lugn snart..
  • Zodic

jag satt o kollade på badkläder igår, jag tror aldrig jag kommer känna mig bekväm i en bikini, tjock eller inte magen är fortfarande tigerrandig ;)
    det känns helt overkligt ännu att man ska bli smalare.. :)

• Zodic
    Elwi skrev 2010-05-15 21:36:45 följande:
    Hur lång tid tar det från "start" till "mål"? Om man räknar från det att man går till läkaren och får en remiss. Hur ser proceduren ut sen? Så underbart att alla delar med sig av sina erfarenheter... tack för all hjälp  so far.
    Det är verkligen jätteolika!
    Jag skrev precis en text om just hur det var för mig på min blogg:
    magenochjag.blogspot.com/

Men som du ser tog det bara lite mer än 70 dagar när jag väl fick tummen ur och flyttade min remiss! Och flytta den kan man göra så fort läkarn skickat den (kan vara olika?).
    Sen beror det på vart i landet du bor och vilka avtal ditt län har.
    Men för att det ska gå fort måste man ligga i och använda sig av vårdgarantin eller valfrihet i vården!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)