Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:12:51 följande:
    En del av dem har ju svårt med det där. Istället för att försöka lära sig landets språk &koder så ägnar de dagarna åt moskéen. Det blir inte mycket jobb då!
    ...För alla invandrare är ju muslimer?
    Och det är bara och endast muslimer som har svårt med språket?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:25:04 följande:
    ???Vad menar du med det?
    Jag skulle bemött det ursprungliga inlägget annorlunda än jag gjorde.
    Och om ämnet är klanderfri svenska, så håller jag med Rozes. Det finns alltför många svenskar på FL och i samhället som spräcker det argumentet med en big bang tack vare sina urtaskiga svenska kunskaper. Och då är man ändå född här.
    Men bli inte så stött, jag tycker man får vara beredd att get as good as you give ibland faktiskt.

Sedan är du väl en man, i vad...30 års åldern?
    Dina chanser att lära sig ett helt nytt språk (och kanske alfabet) och detta klanderfritt, är ganska små.
    De finns, men de är små. Hade varit större om du var 5
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:44:40 följande:
    Jag tror att språkkunskaper är av betydelse för att få jobb. Du tror det inte. Vi lär inte komma längre i den diskussionen.Dock kan man ju fråga sig varför t.ex. SFI finns om man nu, från samhällets sida,  anser att det betydelselöst huruvida folk kan språket eller ej, för att få arbete. Du och din väninnna här på forumet säger ingenting om vad ni själva tror är anledningen till att relativt många invandrare är arbetslösa.
    Nu har du fått det hela om bakfoten.

Jag ber dig citera var jag säger att språkkunskaper inte är av betydelse för att få jobb. Snälla.
    Annars kommer vi inte vidare.

Jag brukar tvärtom ivrigt debattera för ett effektivare SFI, just för att språkkunskaper är så oerhört viktiga.
    Nu tillskriver du mig åsikter jag inte har, det gillar jag inte.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:56:54 följande:
    Jag talar fem språk flytande, inklusive svenska, mitt modersmål, vilket jag talar och skriver bättre än de övriga, eftersom jag ju är svensk.
    Alltså är de andra inte klanderfria
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-05-11 13:18:16 följande:
    Återkommande alltid en och samma person som börjar gnälla på stavfel m.m. Kallas för "svenskfientlighet".
    Nej Joppis, det kallas det inte alls för.
    Hade dessa personer suttit i skolbänken hade det kallats för dåliga kunskaper.
    Har noll med etnicitet att göra, men det säger sig väl själv (hoppas jag) att en person som är född och uppvuxen här, har ett språkligt försprång?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 13:21:40 följande:
    Nej, vilket jag heller aldrig påstått. Men du säger ju att du har hört invandrare tala klanderfri svenska. Kort sagt, jag tror dig inte. Du ljuger.
    Nej, det sa jag inte.
    Du sa "utlänningar" du får gärna definera det.
    Jag sa också att jag borde bemött ditt inlägg annorunda än jag gjorde.

Men summan av kardemumman är att du just lagt kroksben för dig själv.
    De flesta som talar andra språk än sitt modersmål gör inte detta klanderfritt, detta gäller även dig. Så vad ville du ha sagt med ditt inlägg att du "aldrig mött en utlänning som talar klanderfri svenska"?

Var det bara en påstående som du antog kunde vara intressant?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    BigDaddy skrev 2010-05-12 09:51:35 följande:
    Jag ser att Maxipaxi inte valt att bemöta detta eller de delar ur DNs artikelserie som NGWP tagit upp. Vad, måhända, är anledningen till att man duckar det här?
    Jo, jag har också uppmärksammat just det.
    Det var därför det kändes meningslöst att föra diskussionen vidare, när den helt plötsligt fann nya, låga nivåer, allt i ett desperat försök att avleda.

It's all happening again...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Mittnick skrev 2010-05-12 10:47:21 följande:
    Varför är det endast negativt att vara främlingsfientlig?(Det behöver inte just vara "fientlig" som i "slå först, fråga sen", tänk att alla tror att man är EXTREM bara för att man anser att SD har bra tankegångar gällande mycket )Förstår inte det, för mig handlar det om att förstå att vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang.Ser inget konstigt med det, för mig är det sunt förnuft.
    Du sätter alltså ett likhetstecken mellan främlingsfientlighet och sunt förnuft?

Utveckla gärna att "vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang"?
    Och knyt ihop det med främlingsfientlighet.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Mittnick skrev 2010-05-12 11:20:01 följande:
    Själv har jag inte fått svar på min fråga varför det enbart är negativt med främlingsfientlighet.Vilket för mig är ett opassande ord eftersom man inte behöver vara "fientlig", inte i den mening jag anser fientlig innebär (slå först, fråga sen-tänk) utan det betyder även avståndstagande.Så främlingsavståndtagare kan jag nog se mig som, oavsett ras, oavsett kultur, oavsett vad-det-nu-än-må-vara, det behöver inte ens gälla människor utan jag är lite mer av tron att var sak har sin plats mer än hullerombullertänk.Viss flyttning har jag inget emot, vad-det-nu-än-må-vara (människor/saker/djur/annat) men då ska det finnas en långsiktig plan och det ska verka vara en bra lösning om man ser till helheten.Är det genomtänkt ser jag inga problem överhuvudtaget.
    Främlingsfientlighet är negativt för att den exkluderar.
    Det förbestämmer, vem som har rätt att befinna sig var och varför, och ser väldigt sällan, om någonsin, till individen.
    Det är en förutfattad rädsla och en föraning om att alla som inte är som du, inte passar in i "ditt" samhälle.

Sedan finns det ju inga mänskliga raser, så det snacket kan vi ju lägga ner direkt och gå vidare till att var sak har sin plats. Det känns som om du lindar in dina ord här, vad är det du försöker säga?
    Att beroende på vem man är och var man kommer från, så är man inte lämpad för det svenska samhället?

Hur menar du med en långsiktig plan?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Mittnick skrev 2010-05-12 19:45:37 följande:
    Hoppar in en sväng Exkluderar?Det gör vi väl varje dag gällade hur mycket som helst, vad är det som är så fel med det?Du gör det t.o.m när du handlar mat, inte köper du väl allt du ser eller vet om att det finns bara för att du inte ska exkludera någonting Jag hänger inte upp mig på vem som tillhör vad eller passar var men det finns klart fördelar och nackdelar med allt.Hedersmod passar inte in så bra i Sverige exempelvis och jag fick onda ögat när jag var i Tunisien för att jag gick barfota, vissa saker passar inte in helt enkelt.Det var bara två exempel tagna ur luften.Jag har hellre kudden i sängen när jag sover där än i badrummet, var sak har sin plats men börjar jag sova i badrummet är det helt klart mer praktiskt att ha kudden därinne.Dumt exempel men det visar lite hur jag tänker med att var sak har sin plats men finns det en långsiktig plan så ser jag inte problemet att flyttning sker.Jag tycker inte att "jag lindar in det", jag är en ganska generaliserande människa eftersom jag är av tron att man blir onödigt trött av för mycket detaljer, jag lägger energi på det jag verkligen brinner för såsom min familj men jag är inte ointresserad för det.Nu ska liten sova, ville bara hoppa in en sväng angående att det skulle vara något unikt för SD-väljare att exludera
    Förvånade dåligt exempel.
    Att exkludera människor i ett samhälle pga etnicitet, hudfärg, religion kan inte jämföras med en varukorg på ICA.
    Och att hedersmord inte passar in i Sverige håller nog en rungande majoritet med om. Hör det hemma någonstans över huvudtaget?

Förstår fortfarande inte hur du menar med "en långsiktig plan"?
    Förklara gärna.
    Jag sa att främlingsfientlighet exkluderar. Ingenting annat.
    Beautifully Human
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!