Mittnick skrev 2010-05-12 11:20:01 följande:
Själv har jag inte fått svar på min fråga varför det enbart är negativt med främlingsfientlighet.Vilket för mig är ett opassande ord eftersom man inte behöver vara "fientlig", inte i den mening jag anser fientlig innebär (slå först, fråga sen-tänk) utan det betyder även avståndstagande.Så främlingsavståndtagare kan jag nog se mig som, oavsett ras, oavsett kultur, oavsett vad-det-nu-än-må-vara, det behöver inte ens gälla människor utan jag är lite mer av tron att var sak har sin plats mer än hullerombullertänk.Viss flyttning har jag inget emot, vad-det-nu-än-må-vara (människor/saker/djur/annat) men då ska det finnas en långsiktig plan och det ska verka vara en bra lösning om man ser till helheten.Är det genomtänkt ser jag inga problem överhuvudtaget.
Främlingsfientlighet är negativt för att den exkluderar.
Det förbestämmer, vem som har rätt att befinna sig var och varför, och ser väldigt sällan, om någonsin, till individen.
Det är en förutfattad rädsla och en föraning om att alla som inte är som du, inte passar in i "ditt" samhälle.
Sedan finns det ju inga mänskliga raser, så det snacket kan vi ju lägga ner direkt och gå vidare till att var sak har sin plats. Det känns som om du lindar in dina ord här, vad är det du försöker säga?
Att beroende på vem man är och var man kommer från, så är man inte lämpad för det svenska samhället?
Hur menar du med en långsiktig plan?