Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-06 13:43:23 följande:
    De har ju ett personligt ansvar. Om du bosätter dig i ett annat land så måste du själv se till att komma in i det nya landet. Det kan ingen annan göra åt dig. Jag bodde utomlands under ganska många år. Självklart visste jag att det första jag behövde för att ha en chans, var att lära mig språket. Så det ägnade jag mig åt. Det tog ett tag men det gick! Någon annan kan inte lära en ett språk utan man måste vilja själv.
    Jag har också bott utomlands under många år och det är ju en stor skillnad på att som svensk o välbärgad emigrera och att fly sitt land pga konflikter eller krig.
    Jag har jobbat ideellt som ombud för asylsökande och valde då att inrikta mig på ett speciellt område, ett par länder som jag skaffade mig extra kunskap om.
    Dessa personer jag kom i kontakt med, hade flytt från hemska omständigheter, många av dem hade förlorat hela sin familj, eller själv deltagit i strider som soldat eller rebell. Majoriteten led av PTS och mådde psykiskt ganska kass.
    Länderna de kom från, är inte alls lika utvecklade som Sverige är, vad gäller allt! Det handlar om att börja om från början, från noll.
    När man sitter på en flyktingförläggning i 6 år, med 6 avslag (och en optimistisk uppmaning att "överklaga!!") får man inte studera svenska, man får inte heller jobba. Man får bara vänta.
    Jag träffade samtliga personer när de väntat i ca 4 år och 2 år och 6 avslag senare, beviljas PUT, på grunder som man haft sedan första intervjun.

Att säga att sådana här personer ska ta sig i kragen och slå sig fram i samhället, är naivt.

Med detta sagt, säger jag inte att det är en ursäkt, det är en förklaring.
    Jag säger heller inte att det finns lata människor som hellre går till soc än gör något konstruktivt.
    MEN, detta är inte normen. Dessa personer är undantag.

Att vara av en annan hudfärg är i sig ett enormt handikapp i Sverige. Folk tror inte att det är så, vi är ju så öppna och accepterande.
    Verkligheten är en helt annan.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 13:56:40 följande:
    Men du, det är ju som "utlänning" man ska anpassa sig. Så är det för svensken som av nån anledning hamnar i utlandet och så ska det vara för utlänningen som hamnar i Sverige. Ingen kan integrera nån; de kan bara integrera sig själva.Ska JAG påpeka för dem att de nog borde skriva på svenska!? Det här landet är vansinnigt bakvänt i vissa avseenden.; folk måste väl guds skull själva begripa.
    Begripa?
    Det är inte olagligt att annonsera på andra språk än svenska och likväl som att svenskar gör det utomlands, kommer icke svenskar att göra det i Sverige.
    Hur känner du inför Engelska skolan i Sverige? Där all undervisning sker på engelska? Eller McDonalds och andra kedjor, där vart och varannan meny är på engelska (var iaf)?
    Alla dessa TV program, en del inte ens textade...

Med ditt resonemang behövs varken lagar eller förordningar, folk måste väl för guds skull själv begripa, eller?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-05-06 13:58:22 följande:
    Jovisst kan man gå in och köpa ett tuggummi, om dom förstår vad man säger ... *skämt å sido*. Det kanske inte var nåt nytt, jag har bara inte sett det innan. Det finns mängder med invandrare som verkligen jobbar för att integrera sig. Men jag tror oxå att det finns mängder som ärligt inte är det minsta intresserade av det heller, oavsett vilken regering vi har och vilken migrationspolitk det är.
    Ja det har du säkert rätt i.
    Frågan är vad man ska göra åt detta?
    Det irriterar mig också, men kanske inte av samma anledning som det irriterar dig?
    Jag tycker ofta hjälpen går till fel människor.
    De som verkligen behöver hjälp, skydd och stöd, får det sällan.
    Det går istället till dem som skriker högst, bråkar mest och inte vill ha hjälp, utan bara ett bekvämare liv.

Det finns så många som verkligen skulle behöva denna hjälp, men som aldrig får den.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-06 14:11:29 följande:
    Nej nej...jag var inte alls välbärgad. Jag hade inte en spänn! Jag begriper inte varför folk som själva uppenbarligen har vuxit upp i välbärgade hem tror att andra också har gjort det.Visst, en del har varit med om hemska saker, och det är naturligvis hemskt. Dock lönar det sig inte att gräva ner sig i det. Trots allt är det få av dem som har varit med om krig som blir "tokiga för all framtid" av det.Ett exempel. Gå in på ett folkbibliotek: Där sitter många invandrade äldre män och läser tidningen från hemlandet. Det är väl ingen fel i det, i princip, men problemet är att många BARA läser tidningen från hemlandet. Många är liksom helt off side! Det man ska säga till invandrarna är: Lär er språket, tala med folk, gå till affärer där det talas svenska, gå ut och lär er namnet på gatorna, gå på svenska restauranger, gå och se svensk film på bio etc etc. Men nej, de lever som i t.ex. Bagdad, dricker te och snackar med polarna, går till moskéen, käkar arabisk mat, ser TV från hemlandet. Istället för att gå upp i den nya kultur den lever i, isolerar de sig i sin egen från hemlandet, i det nya hemlandet. Riktigt magstarka är de som vill att Sverige ska anpassa sig till deras kultur istället för tvärtom. De har missuppfattat precis allting.
    Kommer man från Sverige, föds man rik.
    Vi har olika uppfattningar om välbärgad, kanske var det fel ord att använda av mig.

Du förenklar något oerhört och känns väldigt oinsatt.
    Ett primitivt synsätt skulle jag vilja påstå.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Hugful80 skrev 2010-05-06 18:19:44 följande:
    1. Helt vansinningt enligt mig. Lär dig språket i landet du bor i så blir det så mycket bättre.2. Precis, det är jätteviktigt, det håller jag med om. Lär dig svenska när du kommer hit så kan alla ta del av annonser och erbjudande i eventuella kiosker, inte bara araber.
    Du hade knappast behövt 2 punkter för detta.
    Bara för att man annonserar på sitt hemspråk behöver det inte betyda att man inte kan svenska.

Och jag säger väldigt tydligt, att språket är mkt viktigt för integrationen.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Så sjukt irriterande, hur man systematiskt och totalt ignorerar inlägg som inte bara förklarar utan även sprider ett fint litet ljus, över ens fördomar och istället fortsätter i samma skitiga hjulspår.

Vad får man ut av det?
    Känns det bra?
    Har sett så många exempel av detta i liknande diskussioner så det börjar bli pinsamt uppenbart.

Det som ändå känns ganska bra, är att personer som tenderar att uppföra sig enl beskrivningen ovan, aldrig kommer längre än just så.
    För att komma någonstans krävs förmågan att kunna ta ett steg tillbaks och ifrågasätta, ta in andra perspektiv och röster och tänka efter, se längre än det redan uppenbara.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Ang verkligheten (från BRÅ),

"Brottsligheten bland invandrare är högre än bland svenskar. Å andra sidan är brottsligheten bland invandrares barn tydligt lägre är hos första generationens invandrare, visar en BRÅ-undersökning. - Talet om att invandrarbarnens brottslighet skulle vara en tickande bomb, och att vi har en brottsexplosion att vänta, får inget stöd, konstaterar Jan Ahlberg, statistikchef vid BRÅ, som gjort undersökningen."

"Rapporter från häkten och fängelser kan till exempel ge en skev bild. Långa häktnings- och strafftider för grova brott, som utgör en mycket begränsad del av den totala brottsligheten, ger ett starkt utslag.
    Det andra syftet är att studera olika nationalitetsgruppers brottslighet.
    - Sådan kunskap är viktig. Om det visar sig att vissa grupper är överrepresenterade kan man gå vidare och studera vad det kan bero på; vilka var deras skäl att komma till Sverige, hur togs de emot här osv. En sådan kunskap kan sedan vara en grundval för åtgärder för att förbättra situationen."

Något som "verklighetens folk" är generellt ganska ointresserade av, såvida det inte handlar om att chartra några plan och skicka "hem dom". Simpla lösningar för simpla människor.

"En viktig uppgift för den fortsatta forskningen är att förklara varför invandrare är överrepresenterade i viss brottslighet. En annan uppgift är att finna förklaringar till de skillnader mellan olika grupper, som rapporten pekar på.
    Det säger professor Charles Westin, vid CEIFO, Centrum för invandringsforskning, Stockholms universitet. Rapporten Invandrares och invandrares barns brottslighet visar att många frågor behöver besvaras, säger han:
    - Det finns flera tänkbara teoretiska förklaringar till invandrares överrepresentation i viss brottslighet. Vi måste värdera dessa olika förklaringar och relatera dem till internationell kriminologisk forskning.
    Jan Ahlbergs undersökning visar att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte beror på gruppens sammansättning i fråga om kön, ålder och bostadsort.
    - En tänkbar förklaring är att invandringen är selektiv. Migranter brukar karakteriseras av att de är initiativrika och handlingskraftiga, men kanske finns det också negativa inslag, säger Charles Westin.
    - En annan förklaring kan vara svårigheten att komma in i det svenska samhället. Arbetslösheten bland invandrare är generellt betydligt högre än bland svenskar. Just arbetsplatsen är en viktig arena för integration i det svenska samhället. I bakgrunden kan också diskriminering finnas som en delförklaring.
    - Den som lämnar sitt land förlorar vidare sitt sociala nätverk. Vi kan se att invandrares barn inte är lika kriminellt belastade som första generationens invandrare. Det talar för att tiden är en viktig faktor; brottsligheten avtar när man integreras."

SD's politik skulle öka klyftorna, de (och andra främlingsfientliga aprtier) för en politik som möter starkt motstånd hos en stor majoritet av Sveriges befolkning. SIFO gjorde en undersökning, som jag inte har länken till just nu, som visade att majoriteten av svenskar anser att invandringen varit positiv (dec 2009 om jag minns rätt).
    Jag är helt och hållet övertygad om, att et parti som SD skulle inte bara öka klyftorna, utan skapa enorm oro i landet. Inte bara bland invandrare, utan bland svenskar.
    Deras politik är inte för alla, passar inte dagens Sverige, deras politik exkluderar och kränker.
    Om någon ska gå till botten med invandrares brottslighet, så är SD utan tvekan det minst lämpliga partiet att ta tag i denna frågan.
    Om vi tar bara här på FL, så har det visat sig att de flesta som röstar på SD aldrig läst deras partiprogram, inte är insatt i någon av deras frågor, förutom "Sverige var bättre på stormaktstiden" och annat flum.
    När en seriös förespråkare för SD sedan dyker upp, så försvinner han/hon så fort de blir ifrågasatta.

Vi har startat otaliga trådar med direkta frågor ang SDs politik, och ändå så är det endast trådar som innehåller lite smileys, några invektiv, och skriker "Min cykel blev stulen av en turk!!!" (gärna felstavat) som lockar fram dessa "representanter" för SD. De som säger sig ställa upp i kommunvalet (ja vi har at least en av dem här på FL), eller som är en anhängare, sympatisör eller på annat sätt stödjer partiet.

Detta är inte verkligheten eller verklighetens folk!
    Verklighetens folk fixar att tänka längre. Dags att ta tillbaks både begreppet verklighetens folk och svenskhet.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 08:58:14 följande:
    Det "redan uppenbara" är att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken. En annan och mycket mer komplicerad diskussion är varför det är så.
    Och ingen, verkligen ingen har förnekat det.
    Men att säga som du gör nu, är att ta en komplex fråga och göra den extremt simpel.

Och det är här SD, ND och alla andra "verklighetens" partier tappar rejält. De är varken intresserade av varför, eller hur man ska komma till rätta med det.
    De läser statistik och rapporter selektivt och utnytjar det faktum att senast man kartlagde deras väljare (förra valet) visade det sig att majoriteten av dem var lågutbildade landsortsbor, alltså folk som sällan kommer i kontakt med invandrare.

Klart som tusan Jimmie anpassar sig efter sina väljare och deras...förutsättningar
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 09:30:04 följande:
    Hu, snacka om att simplifiera SD:s framgångar. Vad vill du säga med detta, att du själv är en högutbildad stadsbo som minsann är tillräckligt "inne" för att inte rösta på SD? Lågt!
    Nej, det var inte alls vad jag ville säga.
    Otrevlig tolkning.

Min poäng i de senaste 2 inläggen är väl ganska tydlig?
    SD presenterar komplex problematik och simpla (om ens några alls) lösningar.

Jag säger bara hur verkligheten ser ut, jag trodde det var det vi var inne på i tråden, det verkade så när jag tog en titt på de senaste inläggen. Är det bara viss "verklighet" som är intressant? Varför är det så?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 09:30:04 följande:
    Hu, snacka om att simplifiera SD:s framgångar. Vad vill du säga med detta, att du själv är en högutbildad stadsbo som minsann är tillräckligt "inne" för att inte rösta på SD? Lågt!
    Och på tal om att simplifiera SDs framgångar, så är nog de flesta överens om att de rider på missnöjets våg. Det är knappast revolutionerande politik (om än god semanik) som gjort att de nästan får vara med och leka med de stora pojkarna.

Men visst, man ska inte underskatta någon eller något, det är absolut inte det jag menar.
    Beautifully Human
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!