SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
Jag har jobbat ideellt som ombud för asylsökande och valde då att inrikta mig på ett speciellt område, ett par länder som jag skaffade mig extra kunskap om.
Dessa personer jag kom i kontakt med, hade flytt från hemska omständigheter, många av dem hade förlorat hela sin familj, eller själv deltagit i strider som soldat eller rebell. Majoriteten led av PTS och mådde psykiskt ganska kass.
Länderna de kom från, är inte alls lika utvecklade som Sverige är, vad gäller allt! Det handlar om att börja om från början, från noll.
När man sitter på en flyktingförläggning i 6 år, med 6 avslag (och en optimistisk uppmaning att "överklaga!!") får man inte studera svenska, man får inte heller jobba. Man får bara vänta.
Jag träffade samtliga personer när de väntat i ca 4 år och 2 år och 6 avslag senare, beviljas PUT, på grunder som man haft sedan första intervjun.
Att säga att sådana här personer ska ta sig i kragen och slå sig fram i samhället, är naivt.
Med detta sagt, säger jag inte att det är en ursäkt, det är en förklaring.
Jag säger heller inte att det finns lata människor som hellre går till soc än gör något konstruktivt.
MEN, detta är inte normen. Dessa personer är undantag.
Att vara av en annan hudfärg är i sig ett enormt handikapp i Sverige. Folk tror inte att det är så, vi är ju så öppna och accepterande.
Verkligheten är en helt annan.