Maxipaxi skrev 2010-05-11 10:10:14 följande:
SD presenterar EN lösning på de problem som den höga invandringen skapar, nämligen att drastiskt minska invandringen f.n., och att de invandrare som finns här, måste anpassa sig till den svenska kulturen.Det kan man välja att stödja eller inte.Å andra sidan kan man säga att riksdagspartierna inte har någon plan alls för att lösa invandringsrelaterade problem; kanske ser de inte några problem som har med detta att göra överhuvudtaget.Det är ju därför som SD får ett relativt stort stöd numera, för att relativt många tycker att SD:s metod verkar vara en god metod.
Jag tror att många som inte röstar på SD, vill reglera invandringen och i stort sett alla, förespråkar integration.
Problemet med SD är att de går steget längre, skyller på främmande kultur, men hade fram till 03 ett total förbud på utomeuropeiska adoptioner och vill fortfarande i dag, begränsa dem till ett minimum. Handlar det fortfarande om främmande kulturer, eller något mer skrämmande än så?
De förespråkar också assimilering framför integration, men vi har redan i en annan tråd etablerat att ingen kan sammanfatta vad en invandrare ska assimileras till.
Att säga "följa lagar och lära sig språket" är inte assimilation. Det är ett självklart inslag i integrering.
Sedan tycker jag nog visst att andra partier behandlar frågor om integration och invandring, de har bara inte gjort det till sin huvudfråga.
Och ang det sista du säger, att många tycker att SDs metod är en god metod...
Nu har jag ju ingen solid källa på mitt påstående, mer än samtal med ett relativt stort antal SDsympatisörer, där man egentligen inte alls är säker på vad SDs metod egentligen är.
Man läser "Vi vill ha Sverige tillbaks" och får en patriotisk tår i ögonvrån...
Men insatt i deras politik, har jag träffat väldigt få sympatisörer som är och det tror jag ganska många fler kan skriva under på.
Detta är faran med ett missnöjesparti. "Skit samma om deras politik är speciellt smart, genomtänkt eller logisk, jag är sur och missnöjd."
Lite så som det pratades om när Obama vann valet, att han fick en enorm skjuts av faktumet att folk var så sjukt trötta på Bush.
Allt jag säger är att det är lätt för ett missnöjesparti att ragga röster hos folk som "fått sin cykel stulen av en turk" utan större eftertanke.
Sedan säger jag som sagt inte att man ska underskatta dem och vad de åstadkommit. Men det är en annan diskussion.