• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 21:47:40 följande:
    Om du vet det så vet jag att du vill att Islam blir den allenarådande relkigionen i Sverige. Det är taktik att utmåla alla som inte sympatiserar med tanken på obegränsad invandring, som obildade pappskallar. Detta stämmer dock inte med verkligheten. Nationalistpartier finns runt om i Europa sedan lång tid, både på nationell och regional nivå. Jag hoppas på såväl regional som nationell nationalism i Sverige, som en motpol till den totala rörligheten för kapitalismen.
    Va? Jag är inte religiös, så varför skulle jag vilja det? Jag är jävligt glad över att jag är född i ett sekulariserat land, men trots det så anser jag det som självklart att alla ska få utöva den religion de vill.

Jag är inte för obegränsad invandring bara för att jag inte vill ha ett stopp, allt är inte svart eller vitt.
  • Blackbird
    Blackbird skrev 2010-04-26 22:09:00 följande:
    Jag känner sen rätt långt tillbaka att vi har tappat den röda tråden. Du går runt mina frågor och byter riktning och jag har verkligen tappat bort vad vi ens diskuterade om.Vilka invandrare ser vilka problem? Vilka problem ser inte infödda svenskar? Man måste även vara medveten om att något som du ser som problematiskt per automatik inte tolkas som problem för nästa person. Det handlar väldigt mycket om värderingar också. Vissa gillar inte invandrare och ser det mesta med dem som problematiska. Andra ogillar inte invandrare och fokuserar istället på saker som verkligen kan vara problematiska.
    Jo, just det. En fråga förut var om vit maktrörelsen är representativt för folket. Och vit maktrörelser och invandrare kritiska till invandring (om det inte medlemmar ur en  europeisk vit maktrörelse) går oftast inte hand i hand så därför kan du inte ha inkluderat invandrare i dina påståenden om "folket". Med folket antar jag att du menar etniska svenskar.

Sedan var frågan om missnöjesfolket förde talan för majoriteten av Sveriges befolkning, eftersom du påstod att politikerna inte lyssnade på folket som i sin tur egentligen representerar majoritet.

Men absolut att alla ska få göra sina röster hörda. Dock är det som så att politikerna och särskilt missnöjespolitik serverar folket ett visst tänk samtidigt som de även utnyttjar ett visst tänk och ger mer bränsle till det. Det är även känt att missnöje växer under kristider, vilket Sverige befinner sig i just nu. Därför tenderar kritiken att riktas åt fel håll. Visserligen har rasism/främlingsfientlighet alltid funnits, men i kristider blir det oftast värre.

En annan fråga var om det är invandrare du ogillar eller invandring. Oftast vill invandringskritiker framställa det som så att det bara är invandringspolitiken det är fel på, men det slutar för det mesta med att man beskyller själva invandrarna för samhällsproblemen.
    Conscience is dead
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-26 22:04:40 följande:
    Om tom med invandrare kan se problematiken som råder i sverige så undrar jag varför inte infödda svenskar kan se detsamma.Nåt måste va fel!
    Jag vet att du inte ville snacka med mig men jag måste få kommentera detta: Jag har ju skrivit att man klart och tydligt ser problemen och försöker ta itu med det. Minns du inte exemplena på det rent konkret och på att partierna, alla, arbetar med detta. Därtill kom jag med ett påstående som gick oemotsagt när jag sa att problem med invandringen ensamt diskvalificerar inte denna. Så vi är nog överrens om att det finns en rad frågor att ta itu med som berör invandringen. Som attityden till nyanlända somt tydlen anländer onyo varje dag även om de varit här i över 60 år.  
  • Nenne666
    Blackbird skrev 2010-04-26 22:09:00 följande:
    Jag känner sen rätt långt tillbaka att vi har tappat den röda tråden. Du går runt mina frågor och byter riktning och jag har verkligen tappat bort vad vi ens diskuterade om. Vilka invandrare ser vilka problem? Vilka problem ser inte infödda svenskar? Man måste även vara medveten om att något som du ser som problematiskt per automatik inte tolkas som problem för nästa person. Det handlar väldigt mycket om värderingar också. Vissa gillar inte invandrare och ser det mesta med dem som problematiska. Andra ogillar inte invandrare och fokuserar istället på saker som verkligen kan vara problematiska.
    Jag ser inte runt några frågor och jag tappar inte heller den röda tråden. Jag hävdar att jag inte är för invandringen och jag hävdar oxå att jag inte är ensam om det.
    Om jag inte svarat på en fråga som du vill ha svar på anser jag den inte relevant att svara på...
    Jag är ignorant när jag känner för det och det brukar oftast bli så om det e frågor som man kan räkna ut själv. Vilket jag förmodligen har gjort med dina.

Skulle jag tillhöra dom som inte fokuserar på frågor som inte vore problematiska? Dina exemepel visar enligt ditt eget citat:
    'Vissa gillar inte invandrare och ser det mesta med dem som problematiska. Andra ogillar inte invandrare och fokuserar istället på saker som verkligen kan vara problematiska'.
    Ditt första, pekar det på nån form av rasism?

Vad snackar du om, undrar ju jag i min tur?
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-26 22:51:47 följande:
    Jag ser inte runt några frågor och jag tappar inte heller den röda tråden. Jag hävdar att jag inte är för invandringen och jag hävdar oxå att jag inte är ensam om det.Om jag inte svarat på en fråga som du vill ha svar på anser jag den inte relevant att svara på...Jag är ignorant när jag känner för det och det brukar oftast bli så om det e frågor som man kan räkna ut själv. Vilket jag förmodligen har gjort med dina.Skulle jag tillhöra dom som inte fokuserar på frågor som inte vore problematiska? Dina exemepel visar enligt ditt eget citat: 'Vissa gillar inte invandrare och ser det mesta med dem som problematiska. Andra ogillar inte invandrare och fokuserar istället på saker som verkligen kan vara problematiska'.Ditt första, pekar det på nån form av rasism?Vad snackar du om, undrar ju jag i min tur?
    Snarare främlingsfientlighet. Vissa tenderar dock att gå över till rasism. Vad är det du inte förstod i mitt inlägg?

Det är synd att du är ignorant. Dock gjorde du som så att du ledde mina frågor till helt nya spår och det gör att diskussionen blir fel. Därav att jag för en stund tappade tråden och ansåg att du gick runt mina frågor. Men skönt att jag ändå hittade tråden igen.
    Conscience is dead
  • Nenne666
    Blackbird skrev 2010-04-26 22:55:20 följande:
    Snarare främlingsfientlighet. Vissa tenderar dock att gå över till rasism. Vad är det du inte förstod i mitt inlägg? Det är synd att du är ignorant. Dock gjorde du som så att du ledde mina frågor till helt nya spår och det gör att diskussionen blir fel. Därav att jag för en stund tappade tråden och ansåg att du gick runt mina frågor. Men skönt att jag ändå hittade tråden igen.
    Nä, jag e inte främlingsfientlig om det e det du försöker säga om MIG som person, men jag e fientlig kring invandringen som den ser ut idag och har gjort alltför länge.
    Jag är oxå fientlig till många andras sätt att leva som jag tidigare har beskrivit och som jag inte accepterar i mitt land.

Jag är svensk, vill bevara sverige svenskt utifrån sverige, våra lagar, vårt folk och vårt land. Jag värnar om mitt land.
    Och min inställning tenderar att kalla mig rasist.

Så jag blir inte förvånad av påhopp nu.

Nu vet du vart jag står i frågan, vet inte hur många inlägg som krävdes, men här står jag.
  • M C
    Nenne666 skrev 2010-04-26 22:01:57 följande:
    Vi kan säga så här, så blir det enkelt för dig, och det blir inte såå svåra frågor för dig att ta in.Du gillar att vi tar in en överflöd av invandringen och jag vill det inte.
    Exakt vem ska du neka?
    Ska du neka ensamma barn, flyktingar från Iran, norbaggarna eller finnarna?
    Ska du neka någon som behöver hjälp eller ska du neka han som handplockades hit för sin kunskap i hjärtkirurgi?

Det är lätt att kläcka ur sig svepande omskrivningar, men varför inte prova att börja tänka i detaljer? Då ser du hur orimligt och rent av korkat SD funderar runt invandringen.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-26 23:01:47 följande:
    Nä, jag e inte främlingsfientlig om det e det du försöker säga om MIG som person, men jag e fientlig kring invandringen som den ser ut idag och har gjort alltför länge.Jag är oxå fientlig till många andras sätt att leva som jag tidigare har beskrivit och som jag inte accepterar i mitt land.Jag är svensk, vill bevara sverige svenskt utifrån sverige, våra lagar, vårt folk och vårt land. Jag värnar om mitt land.Och min inställning tenderar att kalla mig rasist.Så jag blir inte förvånad av påhopp nu.Nu vet du vart jag står i frågan, vet inte hur många inlägg som krävdes, men här står jag.
    Vad är då främlingsfientlig enligt dig?

Notera de texter jag markerat i citatet, då jag inte riktigt förstod.
    Conscience is dead
  • Nenne666
    M C skrev 2010-04-26 23:04:15 följande:
    Exakt vem ska du neka? Ska du neka ensamma barn, flyktingar från Iran, norbaggarna eller finnarna? Ska du neka någon som behöver hjälp eller ska du neka han som handplockades hit för sin kunskap i hjärtkirurgi? Det är lätt att kläcka ur sig svepande omskrivningar, men varför inte prova att börja tänka i detaljer? Då ser du hur orimligt och rent av korkat SD funderar runt invandringen.
    Har aldrig sagt att jag ska rösta på sd (men har nämnt att jag funderar på det), men jag har däremot sagt att jag vill stoppa invandringen.
    Läs vad jag har skrivit ist.

Och när jag säger att jag vill stoppa invandringen vill jag FÖRST ta hand om det vi har i vårat land INNAN vi tar på oss mer.
    Så jo, vi ska neka ALLT, tills vi har kommit på rätt körl med dom vi redan har. (det innebär barn det oxå, som inte har det bra REDAN i vårt land).
  • M C
    Nenne666 skrev 2010-04-26 23:09:46 följande:
    Har aldrig sagt att jag ska rösta på sd (men har nämnt att jag funderar på det), men jag har däremot sagt att jag vill stoppa invandringen.Läs vad jag har skrivit ist.Och när jag säger att jag vill stoppa invandringen vill jag FÖRST ta hand om det vi har i vårat land INNAN vi tar på oss mer.Så jo, vi ska neka ALLT, tills vi har kommit på rätt körl med dom vi redan har. (det innebär barn det oxå, som inte har det bra REDAN i vårt land).
    Så du menar seriöst att ett av välrdens rikaste länder inte har vad vi behöver? Mycket vill ha mer eller?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!