Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Vad säger du Roze, innebär invandringen några problem för det svenska samhället?

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 18:21:53 följande:
    Maxi, jag skrev att du röstar på Sd. Jag ser inte att det enbart antyder att du har röstat men också att du ska rösta. Eftersom du medgivit att du röstar på Sd i år så ser jag mig ha återgivit det hela korrekt. Jag godtar inte rättelsen.
    Håller inte med. Om man säger att man röstar på något utan att ange en adverbiell indikation som syftar på "framtid", så betyder ju det att man har röstat på t.ex. ett parti och avser att rösta på det igen, att det är en slags vana, en geuin identifikation med ett visst parti.

Om man säger att man "ska" rösta på ett parti, så säger man ingenting om sitt förflutna i det avseendet; det man säger är att man vid ögonblicket för utsagan avser att rösta på det när det väl blir val.

Jag ser en stor skillnad mellan dessa två sätt att uttrycka sig på.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 18:26:58 följande:
    Jag ställer mig frågande här i allmänhet till dina kriterier och måttstockar du använder dig av ochh hur de egentligen värderas. I fallet, presenterat av dig, med Rosengårdskolan fanns inte tillstymmelsen till nyansering. När du då presenteras av en liknande skola av antytt etniskt homogen art (svensk), om nu det begreppet ens är applicerbart i någon relevant mening, så är det dags för nyansering och djupare förståelse. Finner du själv inte sådan semantisk och konceptuell gymnastik något av en börda för din egen trovärdighet att bära?
    Stor skillnad. Källan jag angav uttalade sig om en skola, en skola i ett område.  Den källa du refererar till avser ju en hel kommun, vars konfiguration åtminstone inte jag känner till. Om jag ponerar att betygen är 3,2 i genomsnitt i Gbg i stort, så säger ju det absolut ingenting om vilka betyg ungdomarna i Angered har.

Enkel vetenskaplig metod.

Märk väl att jag inte har givit mig in på att diskutera orsakerna till att ungdomar i invandrartäta områden, har sämre betyg i genomsnitt, oavsett etnicitet; det finns sannolikt många förklaringar till detta.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 19:17:58 följande:
    Din syn på saken och din tolkning är noterad. Ambivalensen i uttrycket jag använde är också något jag redan påpekat. Upprepningen är därmed i detta fallet av ondo. Jag ser inte detta leda någonstans.  
    Nja, bortsett från att...om man lägger orden i mun´ på mig så vill jag iaf att det ska vara rätt!
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 19:06:02 följande:
    "Ärligt talat, jag måste säga det; du vill framstå som en duktig invandrartjej med goda språkkunskaper. Men visa det då! " Vad menar du med att Roses försöker framstå som en duktig invandrartjej? Förklara.
    Jag har reagerat över det där ibland, t.ex. när jag har sett Debatt i TV, att en del invandrare säge: "Men va´ fan va, jag talar jo for fan på perfekt svenskan va, varfor jog inte får jobben va?"

Jag menar, man avslöjar ju sig själv med sina handlingar. Skulle du anställa en person som talar så, som expedit i din klädbutik, som lärare i en svensk skola, som journalist?

Det talas ofta om "utbildning" men oftast är "kompetens" helt kontextuell. Vad spelar det för roll om du t.ex. är utbildad snickare i Bagdad om du inte vet hur man bygger hus i Sverige? För det vill jag inte nedklassa snickaren från Bagdad, utan vill bara visa på att kompetens är helt relativt miljön.
    -----

Du vill minska invandringen, sade du, vad är det för skillnad mellan dig och en nydemokrat i denna fråga? Det var ju precis det de sa...att minska på fattiginvandringen men ha helt fri arbetskraftsinvandring.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 19:38:11 följande:
    Sedan hakade jag som matematiker upp mig på det du säger om vetenskaplig metod. Vad exakt menar du med att du använt dig av en vetenskaplig metod?
    Vad menar DU med vetenskaplig metod? Börjar bli bra lack på ditt frågande. Är du likadan privat så kan du inte vara trevlig att umgås med. Varför gör du så? Varför tycker du så? Säg vad du själv tycker istället!
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 19:48:32 följande:
    För att skryta så jobbar jag som receptionist/kundmottagare i ett företag (svenskt import företag ).
    Grattis!
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 19:55:36 följande:
    Men hur ska du ha det?! Ska du hacka ner på svenskan min så får du framstå dig själv som något bättre. Vad menar du med invandring innan jag svarar på din fråga?
    'Ska du racka ner på min svenska bör du själv skriva korrekt svenska', skulle du ha skrivit.

Visa gärna på ett ställe där du skulle vilja förändra mitt bruk av det svenska språket.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 20:02:20 följande:
    Finns detta i svenska lexikon? " fattiginvandringen " Vad menas med det? Vad vet lilla blatten här men är det möjligen flyktinginvandring du menar?!
    Man brukar tala om "sammansatta ord". Dels finns det vanliga sådana,  som t.ex. 'husgavel', 'brunnslock', 'topplock' etc., vilka du kan finna i de flesta lexikon, men så finns det också sammansatta ord som man skapar själv, utifrån vad man vill säga i ett visst sammanhang. I de flesta andra indoeuropeiska språk använder man subst+prep.+subst. för att göra detta, men i svenskan går det alldeles utmärkt att göra på det sätt jag beskriver; det är en egenhet i svenskan, kan man säga.

Ta t.ex. ett ord som 'vindrutetorkargummi', vilket är ett exempel på helt korrekt svenska. Det består av fyra olika ord: vind-ruta-torkare-gummi; kolla om du finner det i lexikonet! Däremot hittar du säkert "vindrutetorkare", eftersom det är ett fast uttryck numera. Hur säger du det på ditt modersmål?

Dock är det svårt för folk som inte har svenska som modersmål att behärska konsten att sätta ihop ord, att skapa ord. Det krävs en intuition för det som är svår att tillägna sig som vuxen och/eller om man lever i ett 'ickesvenskt' sammanhang.

Så ja, 'fattiginvandring' går alldeles utmärkt att säga och skriva.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 20:19:02 följande:
    Så för att ha svarat på din fråga NEJ, invandring innebär inga problem för Sverige. Hade det inte varit för invandringen så hade den svenska köket haft ärtsoppa med fläsk 7 dag i veckan. Inte ens Kalle Kaviar ÄR grundad av en svensk. Finns ingen varumärke du kan rabbla upp som har grundats av en svensk men fortsätt du hålla fast vid din "svenkhet" vad det nu är...
    Snacka om fördomar...
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!