Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 12:33:26 följande:
    Jag skulle bemött det ursprungliga inlägget annorlunda än jag gjorde. Och om ämnet är klanderfri svenska, så håller jag med Rozes. Det finns alltför många svenskar på FL och i samhället som spräcker det argumentet med en big bang tack vare sina urtaskiga svenska kunskaper. Och då är man ändå född här. Men bli inte så stött, jag tycker man får vara beredd att get as good as you give ibland faktiskt. Sedan är du väl en man, i vad...30 års åldern? Dina chanser att lära sig ett helt nytt språk (och kanske alfabet) och detta klanderfritt, är ganska små. De finns, men de är små. Hade varit större om du var 5
    Jag tror att språkkunskaper är av betydelse för att få jobb. Du tror det inte. Vi lär inte komma längre i den diskussionen.

Dock kan man ju fråga sig varför t.ex. SFI finns om man nu, från samhällets sida,  anser att det betydelselöst huruvida folk kan språket eller ej, för att få arbete.

Du och din väninnna här på forumet säger ingenting om vad ni själva tror är anledningen till att relativt många invandrare är arbetslösa.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 12:33:26 följande:
    Jag skulle bemött det ursprungliga inlägget annorlunda än jag gjorde. Och om ämnet är klanderfri svenska, så håller jag med Rozes. Det finns alltför många svenskar på FL och i samhället som spräcker det argumentet med en big bang tack vare sina urtaskiga svenska kunskaper. Och då är man ändå född här. Men bli inte så stött, jag tycker man får vara beredd att get as good as you give ibland faktiskt. Sedan är du väl en man, i vad...30 års åldern? Dina chanser att lära sig ett helt nytt språk (och kanske alfabet) och detta klanderfritt, är ganska små. De finns, men de är små. Hade varit större om du var 5
    Jag talar fem språk flytande, inklusive svenska, mitt modersmål, vilket jag talar och skriver bättre än de övriga, eftersom jag ju är svensk.
  • Maxipaxi
    Joppis skrev 2010-05-11 13:04:50 följande:
    Ja, att din svenska inte är så perfekt vet vi ju iaf vad det beror på
    Hahaha
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 10:00:05 följande:
    Jo, jag har också uppmärksammat just det. Det var därför det kändes meningslöst att föra diskussionen vidare, när den helt plötsligt fann nya, låga nivåer, allt i ett desperat försök att avleda. It's all happening again...
    Jag vet inte hur det funkar riktigt här men jag antar att det är folk som anmäler inlägg som de inte tycker passar in, och sen raderas de via s.k. moderatorer. Dessa stänger sedan av de personer som de inte tycker passar in i debatten. Eller debatten förresten, det är ju mer av klubben  för inbördes beundran.

Anledningen till att jag inte har svarat beror alltså på att man stängde av mig från FL och inget annat. Frågan är ju varför man då ska fortsätta att skriva nåt här. Det finns ju andra betydligt mer demokratiska fora att föra (riktig) debatt på.

FL har således samma agenda som övriga etablerade svenska massmedier, d.v.s. att utestänga och behandla människor olika beroende på politiska ställningstaganden. Agendan handlar om att förtiga en del av verkligheten och att lyfta fram andra. Ta t.ex. nu trippelmordet i Härnösand, där en ännu icke-dömd man redan har fått sitt namn publicerat i alla de stora tidningarna. Han är svensk. Mördarna i Hjällbo, Landskrona och  Västerås har däremot inte fått sin identitet röjd i den etablerade pressen. De är invandrare och har utländska namn. Det försvarar sig t.ex. vissa chefredaktörer med att gärningsmannen i Härnösand ju har erkänt morden. Då skulle nån kanske säga att Mats Alm ju inte har erkänt men ändå fått sitt namn publicerat. Då svarar chefredaktörerna upp med att det i detta fall handlar om "allmänintresse". Och vad som är allmänintresse eller inte bestämmer givetvis dem.

Som vi ser är hela informationsförmedlingen i det här landet manipulerad, med vissa få undantag. En av de få som verkligen söker berätta verkligheten bakom lögnen är Janne Josefsson. Se avslöjandet av korruptionen i Göteborg och kolla Valstugereportaget för en del år sen, där de utåt sett så invandringsvänliga moderaterna visade sig ha helt andra åsikter när de trodde att kamerorna och mikrofonerna var avstängda. De visade sig hysa rent rasistiska åsikter faktiskt, som för Sd vore helt främmande. Anledningen till detta är att de är vindflöjlar som inte vågar stå för sin åsikt i offentligheten

Vi kan se att en ny nationell rörelse har vuxit upp här i landet. Trots indoktrineringen från etablissemangets sida har denna rörelse vuxit sig så stark att sannolikt kommer ett parti från denna rörelse ta sig in i Riksdagen. Den har således en mycket stor potential. Det skulle inte förvåna mig om Sd är lika stort som Dansk Folkeparti vid valet 2014.

Troligtvis har rörelsens framgångar att göra med Internet och de möjligheter den kanalen erbjuder av informationsförmedling/debatt. Vi kan lita på att etablissemanget i framtiden kommer att göra allt för att inskränka tillgängligheten till Nätet, inskränka friheten att t.ex. starta upp web-sidor, ty demokratin betraktas som mycket farlig av den styrande klassen. Snart kommer det säkert att betraktas som ett brott mot yttrandefriheten att vara emot inskränkningar i tryck- och yttrandefrihet på Nätet. Moderatorerna här på FL har redan visat sin inställning i frågan.

De två blocken, Alliansen och de röd-gröna hyser i princip samma ideologi, fast det kan skilja sig åt med några ören hit och dit. Sverige som politisk arena liknar i det mesta numera USA, där Demokraterna och Republikanerna i allt väsentligt tycker likadant, och alla andra politiska riktningar är a-priori diskvalificerade. Så behåller man ett status quo.

Med detta lämnar jag nu detta forum. Det är helt enkelt ingen idé att diskutera dessa frågor ytterligare, åtminstone inte här, för då blir jag ju utslängd på nytt.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-12 17:46:59 följande:
    Maxipaxi: Du talade en del om likheterna mellan baskisk nationalism i partiform och den nationalism som Sverigedemokraterna står för. Men samtidigt lyfte du fram att den nationalism som bland annat Franco stod för kom i direkt konflikt med den baskiska. Kan du se att exemplet med baskisk nationalism snarare handlar om att ställa en nationalism mot en annan, vilket inte riktigt passar in på svenska förhållanden? Att baskerna kämpar mot den spanska nationalismen som dominerat dem sedan Franco tog över med sina nationalistas? Att det kanske snarare passar in som jämförelse mellan strävanden från Samepartiet mot Svenska staten än att Sverigedemokraterna skulle vara en slags motsvarighet till PNV? Kan du också se att det baskiska nationalistpartiet PNV skiljer sig markant från SD i förhållande till bland annat frågor om EU? Jämförelsen partierna emellan haltar något.   
    Besvarar detta trots allt.

Puh. Som jag skrev institutionaliserades och politiserades den baskiska nationalismen redan i slutet av 1800-talet (dock fanns det nationalistiska drag också över de tre carlistkrigen) ( Franco statskupp inleddes först i juli 1936; du måste ju ha kronologin klar för dig), som en frukt av den höga invandringen till regionen (eller landet), från 1850.talet och framåt, vilket jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det var det jag refererade till. Till saken hör att detta främst var arbetskraftsinvandring, till den siderurgiska industrin. På den tiden var PNV ett djupt katolskt, rasistiskt och etno-nationalistiskt parti på samma gång; såväl rasen som den unika baskiska kulturen skulle bevaras. Till en början var partiet republikanskt men strax ville de återinföra en absolut monarki.

Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget.

Idag är PNV ett höger-pragmatiskt parti, ungefär som moderaterna i Vellinge. I sammanhanget ska vi inte heller glömma "vänsternationalismen", som stöds av ca 10% av väljarna (men dessa partier förbjuds varje gång de dyker upp, p.g.a. att jurister från Spaniens högsta domstol påstår att de har en (obevisad) koppling till ETA. Sen har vi mitten-nationalisterna, i form av EA, som slog sig fråa från PNV men som under senare år bildat regering med PNV.

Du tar den enkla vägen att bara ta upp nationalismen under Franco-epoken. Det är en vanlig missuppfattning bland människor som inte kan ämnet, att de tror att den baskiska nationalismen dök upp som ett svar på Franco. Inget kunde vara mer fel. I själva verket stod PNV på randen till att sluta upp bakom kuppmakarna. Man gjorde nu inte det utan valde till slut II Republiken.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-16 11:07:17 följande:
    "Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget." Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?
    Det är ingen idé att resonera med dig eftersom du inte begriper vad jag skriver. Jag är borta nu.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-16 11:07:17 följande:
    "Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget." Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?
    Men ta detta til exempel. Du förstår ju inte. Ska jag förklara varje mening jag skriver så får jag ju hålla på i evigheter.

Jag förklarar denna iaf:

Nej, jag menar, självfallet, att PNV i sin gryning drev en nationalistisk agenda som byggde på ras och kultur.

Sd driver en nationalistisk agenda som bygger på kultur (etno-nationalism) men inte på ras.  Ingenstans talar Sd om att den ena rasen skulle vara mer värd än den andra.

Förstår du nu?
  • Maxipaxi
    Blackbird skrev 2010-05-16 13:07:40 följande:
    Men jag förstår då inte varför SD var/är emot adoptioner. Ett adopterat barn uppfostras ju lika "svenskt" som vilket annat etniskt svenskt barn.
    Är de det? Källa?
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 13:11:55 följande:
    Ja, det är de. Fram till 03 förespråkade de ett totalförbud på utomeuropeiska adoptioner. I partiprogramet i dag står det att de ska begränsas. Ska leta rätt på det och länka.

Detta är det jag har funnit (sverigedemokraterna.se/2010/04/29/familjepolitik/):

"I egenskap av nationalister inser Sverigedemokraterna den enorma betydelse som starka rötter och en trygg identitet har för varje barns utveckling. Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas. I dessa fall måste dock stor hänsyn tas till den rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av.

Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde."

Som vem som helst kan se finns det ingenting i denna text som har ett rasistiskt anslag.

Blackbird, kolla upp fakta innan du skriver nästa gång, så slipper jag göra det. Påstår man någonting bör man ha på fötterna!

• Maxipaxi
    Blackbird skrev 2010-05-16 13:31:39 följande:
    Ja, för inte alltför längesedan kunde jag läsa i deras partiprogram att de ville begränsa adoptioner från utomeuropeiska länder. Nyss var jag inne på deras sida, men dock hittade jag inget sådant uttalande. Troligtvis har de tagit bort det. Det var därför jag skrev "är/var" eftersom jag inte var säker på om de fortfarande förespråkade adoptionsförbud. Men här är info från Sydsvenskan: "Fram till 2002 var det Sverigedemokraternas officiella politik att vara emot utomeuropeiska adoptioner. ”Möjligheten till adoption av barn med ursprung utanför Europa skall upphöra”, stod det i partiprogrammet." Källa: Sydsvenskan
    Att man vill minska antalet adoptioner från utlandet beror ju på att de adopterade barnen ofta får problem i livet, med "rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av", inte på att de har någonting mot utlandsfödda. Att adopterade oftare drabbas av psykiska problem i livet kan du t.ex. läsa om här: www.svd.se/nyheter/inrikes/adopterade-barn-loper-dubbel-risk-for-psykproblem_61510.svd, och självmordsfrekvensen bland de som adopteras från utlandet är också mycket högre än bland andra barn: www.dn.se/nyheter/sverige/sjalvmord-vanligt-bland-adopterade-1.211963
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!