Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 13:56:47 följande:
    I den senaste artikeln står det ju att forsterhemsplacerade barn har det svårast. Varför var förbudet då främst mot utomeuropeiska adoptioner? Det finns ingen forskning som pekar på att utomeuropeiskt adopterade barn, skulle ha det svårare än andra adopterade. Tvärtom verkar det vara de fosterhems placerade som har det svårast. Och om så är fallet, så lär ju dessa barn ha samma problem även om de adopteras av en familj i hemlandet, eller hur? Så det är ju knappast en fråga om det bästa för barnet.
    Men läs källorna!

Och när det gäller de fosterhemsplacerade: Ska vi utvisa dem då menar du?
  • Maxipaxi
    Blackbird skrev 2010-05-16 15:50:27 följande:
    Jag har också läst om självmordsfrekvensen hos adopterade. Men nu känns det inte så värst troligt att SD känner medlidande för adopterade när resten av deras politik handlar om etnonationalism. Det går på något sätt inte ihop.
    Fördomar.

Etnonationalismen är tätt sammanlänkad med etnopluralismen. Läs om den så kommer du att begripa att det hänger ihop helt och hållet.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 16:21:53 följande:
    Jag noterar (igen) hur du är väldigt selektiv när du besvarar frågor. Det finns massvis, verkligen massvis med frågeställningar som är riktade till dig som du väljer att inte bemöta, utan istället väljer ganska enkla saker att bemöta. Förbuet gällde inte all adoption, utan utomeuropeisk. Det finns ingen forskning som säger att just utomeuropeiska adopterade har det svårare, ändå är det just dessa SD riktar in sig på. Jag ställde också frågor om hur SD ska hjälpa dessa barn, SD menar ju att det är bättre att hjälpa på plats och att det slopade adoptionsstödet ska slopas (även detta endast vid utländsk adoption) och dessa pengar ska hjälpa på plats. Hur planerar man detta? Hur går allt SDs sncak om att hjälpa på plats ihop med att många inom SD (källa finns i mitt tidgare inlägg med frågor du inte besvarade) vill slopa biståndet, en nollvision hette det, och Jimmie nöjer sig med att kraftigt sänka det. Samtidigt som "hjälpa på plats" förekommer allt oftare och inom fler och fler områden. Det går inte ihop, de barn som adopteras från utlandet är oftast föreäldralösa och det finns (ta Kina t ex) inte en stor möjlighet för människor att adoptera. Samma sak med afrika, få har det tillräckligt bra, för att ha ekonomisk möjlighet att adoptera. Väv detta samman, med SDs önskan om ett homogent Sverige, där man menar att t ex samerna är en orsak till varför Sverige aldrig kan bli homogent, men att invandring (och då också givetvis adoption) är ett hot mot en homogen nationalstat, där lösningen som presenteras är återvandring eller assimilering.
    Ja, att hjälpa på plats innebär ju att svenska staten el. svenska företag, utför hjälparbete i tredje världen istf att gå via hjälprättsorganisationer, som mest ägnar sig åt att förskingra pengar. På så sätt kan man minska "biståndet".

Istf att man adopterar 100 barn/år till Sverige från ett visst land så är det som jag serd et bättre att kunna hjälpa 1000 barn/år, genom investeringar i exempelvis internatskolor för föräldralösa barn.

"Bistånd" är inte det enda sättet att hjälpa till på. I själva verket har det ju visat sig vara en utomordentligt usel metod.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev:

Hur stor invandring ska vi ha till Sverige, tycker du?
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-16 17:59:05 följande:
    Hur tycker du investeringar i internatskolor ska kunna hjälpa föräldrarlösa barn? Hur ska en internatskola hjälpa en krigsdrabbad barn med en massa trauma? Tycker du inte ett barn behöver ett HEM med kärleksfulla föräldrar som finns där för henom och söttar denna igenom livet eller är internatskolor det "hjälp" du tycker dessa har rätt till? Förvaring rättare sagt...Nej, jag förstår inte vart du ser Hjälp i internatskola. Förklara gärna.
    Frågor frågor frågor...förklara vad du tycker själv istället för att ställa en massa frågor till mig. Det är en ful taktik.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-16 18:21:58 följande:
    Öh, ber så hemsk mycket om ursäkt. Det var du som skrev om internatskola så det är väl naturlig att man kommer med frågor eller? Nej, jag avskyr internatskola som en lösning till adoption eller som en förvaring. Förstår inte hur man tänker om man sätter en liktecken mellan internatskola = Kärleksfulla föräldrar...
    Du är ursäktad.

Det där med internatskolan var bara ett exempel men jag tror att det visst skulle kunna funka. Jag menar, det kan inte vara alldeles lätt att som t.ex. liten svart pojke skeppas till ett helt annat land, t.ex. Sverige, och få föräldrar + släkt som inte är hans egna och med en annan hudfärg. För en del går det säkert bra bevisligen är det ju många som får problem.

Med t.ex. internatskolor kan man ju dessutom hjälpa så oerhört många fler.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-16 18:36:56 följande:
    Först av allt man skeppas inte till andra länder från Afrika. Det är inte får du talar om och jag tror vi har kommit längre i världen från tiden man buntade ihop svarta och skickade med båtar till Europa/USA. Aja, till saken... Nej, jag tycker inte det. Varför måste SD ta upp alla negativa punkter? Varför inte se detpositiva att det säkert finns många adoptivbarn som faktisk har lyckats i livet och känner sig oerhört tacksamma för att ha blivit adopterade. Jag tycker att dom som inte har lyckats och som mår psykiskt dålig skulle nog må lika dålig om dom hade bott på en sån internatskola du pratar om. Tror inte det har med adoptionen att göra dom flesta av fallen och om vi nu ändå säger att så må va fallet så är det väl bättre att dessa få va i ett land där dom får hjälp psykiskt än att ruttna i ett gatuhörn i ett U-land?!
    Det kanske är dags att säga att jag inte är Sd:are på det sättet, och jag är inte speciellt insatt i deras politik, men av det jag har hört håller jag med dem på en del punkter. På andra inte alls. Som med de övriga partierna, egentligen.
  • Maxipaxi

"Att skeppa någon/något" är ju en metafor, ungefär som när man säger att man "drar igång motorn", trots att det man ju gör sedan 50-talet är att vrida om tändningsnyckeln.

• Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-16 18:54:56 följande:
    Möjligen men man kan ändå välja sina ord med lite mera omsorg...
    Som att säga kussimurra istf fitta menar du?
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 18:59:44 följande:
    Mina frågor står fortfarande obesvarade så jag spinner vidare. Och SD planerar då att öppna internatskolor i u-länder? Nej, knappast. Vad kärnan till detta var, är SD och adoption och varför utomeuropeisk adoption skulle vara "farligare" än annan. Sedan skulle jag kunna spinna vidare på internatskolor i u-länder, men det ska jag inte, förutom att det är en utomordentlig orealistisk och dålig lösning för föräldralösa barn, som lämnar oerhört mycket att önska. SD har heller inga planer på detta. Och visst - bistånd är ett ganska dåligt sätt att hjälpa, det håller jag med om, men biståndet skulle lätt kunna omdirigeras och t ex gå till saker som visat sig fungera väl, ta mikrolån t ex. Men igen - så har SD inga planer på att göra något av detta. Så det är oväsentligt. Min poäng var att SD skriker ofta och gärna om att hjälpa på plats, men har inga planer på hur detta ska gå till, vill sänka biståndet drastisk, endast tillåta viss utländsk adoption...ja, det är som med mycket annat av SD's politik, förvirrande och ett tillsynes desperat försök att dölja de verkliga intentionerna.
    Fast grejen är ju att detta med den fattiga delen av världen är ju ett mycket komplicerat problem. Tänk t.ex. att stater (som Sverige, USA, hela Europa i princip) subventionerar bönderna så att diverse grödor kan ligga lågt i pris. På så sätt gör man det omöjligt för afrikanska bönder att exportera säd till Europa. Och sen ger man "bistånd" till afrikanska länder, via organisationer vars chefer har miljoner i årslön. Snacka om hyckleri.

Och detta gör de etablerade partierna, utan att tveka.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!