• MiraJ

När pergotime inte fungerar?

Jag har tagit två omgångar med pergotime. En enkel och en dubbel. Ingen av omgångarna har ledit ens till att äggen växt...Nu undrar jag vad nästa steg är?
    Någon som kan hjälpa mig med det? Känns som att det är kört för mig... 

• Svar på tråden När pergotime inte fungerar?
  • Trollmamma till 4
    MiraJ skrev 2010-04-16 12:13:39 följande:
    Majjssan:  Ok då har jag lärt mig något nytt .Vi har försökt sedan augusti 2009. Jag fick diagnosen PCO i slutet av februari 2010. Jag har aldrig eller väldigt sällan ÄL sa läkaren.
    Okej men då har ni gjort utredning? Ställt er i kö för IVF?
  • Babe

MiraJ: Som du skriver så rekommenderas LCHF-kost fär dem med PCO... den rekommenderas men, det finns läkare som även varnar för den, den är rätt "hård", inget för mig iaf som redan väger i underkant och tränar, den rek. inte om man är fysiskt aktiv... Då är GI en snällare variant, den hjälper till att hålla blodsockret stabilt den med och det är ju det viktiga i sammanhanget :)

Väntetiderna för IVF var sjukt långa i Norrland före 2006, numera är det inte i närheten så långa köer. 
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Bruden24

Babe: Tittade lite på den länken som du la till i ditt medelande, kostar det verkligen så mycket för IVF försök?

Är förövrigt väldigt ny på allt det här med PCO-S och barnplanerande..
    Vi är nyfikna och börjar smått "planera" barn till vår framtid, känns som att vi är redo.
    Har för 2a gången fått börja med Metformin (vilket jag återigen mår så illa utav, men man får ju ge det en chans).

Det jag undrar nu.. Ska allt verkligen kosta så himla mycket pengar, bara för att man fått en sjukdom som gör det svårare att få barn?

Är kanske en dum fråga.. Men som sagt jag är väldigt ny på detta och hoppas att ni har mer erfarenhet och information än jag.

Tack!

• Trollmamma till 4
    Bruden24: Det är dyrt även om dem inte hittar några fel.. Så några fel eller inte gör dem ingen skillnad på..

Landsting har gratisförsök så när man har försökt 1 år utan resultat så kan man få en tid för utredning m.m samt bli uppsatt på väntelista för IVF..

Går man privat så går det fortare men man får då bekosta IVF helt själv..
  • Bruden24

Tack Majjssan77!! Får kolla med gynekologen nästa gång hur man ska börja det hela..

Hoppas dock att det inte ska behöva dröja så lång tid, man får inte ge upp hoppet!
    Skulle man behöva bekosta så är det ju självklart värt de!

• TildeNova

Jag säger prova Metformin.
    När vi försökte bli gravida med mitt tredje barn så funkade helt enkelt inte Pergotime längre. Åt mååååånga kurer, både enkel, dubbel och trippel dos men fick inte ägglossning.
    Metformin är ett läkemedel egentligen till diabetiker, men det har visat sig ha en positiv effekt på vissa tjejer med PCO. Jag vet flera med PCO som blivit gravida när de ätit det också. Tanken var både att "hjälpa naturen på traven" med ägglossning, men också att gå ner i vikt för att ha ett bättre läge inför en IVF som hade varit nästa steg.
    Jag blev inom 3 månader, hade ägglossning/mens en gång innan och sen blev jag gravid.

Om man vill prova samma effekt på egen hand är LCHF samma teori. Genom att sänka insulinhalten i blodet (äter du inte kolhydrater utsöndras betydligt mindre insulin) så underlättas ägglossning. Har ätit LCHF nu (efter bebis) och ironiskt nog så har jag ägglossning/mens varje månad som en klocka (vi hade alltså hållt på i 10 år med barnalstring och jag hade då lyckats få ägglossning kanske max 5-8 ggr och blivit gravid på 3)

• Bruden24

Ska härda ut den här omgången med tabletter Metformin, bara för att ge det en chans att förhoppningsvis visa något positivt denna gången.

Har läst att en bieffekt kan vara illamående, men hur länge ska man behöva genomlida det?

Som min sambo nyss sa " Det är egentligen fruktansvärt orättvist hur lätt vissa människor blir gravida"  Bara att kämpa på :)

Har läst om LCHF dieten, och kommer att påbörja den på måndag, fanns många bra sidor med information och recept.

• MiraJ

Majssan: Jo jag fick göra ett VUL och där såg läkaren att jag har PCO.. och jag har även tagit blodprover...fick ta fler sist jag var hos gyn och det har jag ej fått svar på ännu.

Nej vi är inte uppskriva för IVF.. läkaren har inte ens diskuterat med oss om vad som kan bli nästa steg då pergotime inte verkar funka så det är mycket därför jag fösöker läsa på själv.

• Trollmamma till 4
    MiraJ skrev 2010-04-19 11:59:48 följande:
    Majssan: Jo jag fick göra ett VUL och där såg läkaren att jag har PCO.. och jag har även tagit blodprover...fick ta fler sist jag var hos gyn och det har jag ej fått svar på ännu.Nej vi är inte uppskriva för IVF.. läkaren har inte ens diskuterat med oss om vad som kan bli nästa steg då pergotime inte verkar funka så det är mycket därför jag fösöker läsa på själv.
    Okej men fråga läkaren om du kan få Puregon istälelt å den undrar jag om dem har kollat på din killes spermier?
Svar på tråden När pergotime inte fungerar?