• MiraJ

När pergotime inte fungerar?

Jag har tagit två omgångar med pergotime. En enkel och en dubbel. Ingen av omgångarna har ledit ens till att äggen växt...Nu undrar jag vad nästa steg är?
    Någon som kan hjälpa mig med det? Känns som att det är kört för mig... 

• Svar på tråden När pergotime inte fungerar?
  • MiraJ

Majssan: Vi har försökt i drygt 8 månader.. blir ett år i augusti... Måste man alltså ha försökt i ett år för att ställa sig på IVF listan?
    Vad innebär IVF? Det är insemination va?

Anna längtar: Va kul att läsa att det fungerade bra för dig med sprutor! Det ger mig hopp! Vad är det för skillnal på gonal-f och puregon?

Babe: Kan man ta sprutor för sig och ta sprutor i samband med IVF? Försöker man med bara sprutor först?

• Selenea

MiraJ: IVF är detsamma som provrörsbefruktning, inte insemination. Och för att få hjälp på traven måste man ha försökt i minst ett år, vissa IVF-kliniker har andra kriterier man måste uppfylla också. Om man försöker med bara sprutor först eller går direkt vidare till IVF är väldigt individuellt. Läkaren gör en bedömning hur stor chans man har med respektive behandlingsmetod. Vi gick direkt från Pergotime till IVF, men det var för att med mina konstaterade fel så fanns inte mycket annat att välja på, och inte ens IVF har visat sig fungera så lätt för oss.

• Babe

MiraJ: Ja, om inte pergotime funkar kan man få ta puregon (eller gonalf tror jag de heter) sprutor för att framkalla äl... vid IVF tar man alltid sprutorna innan äggplock. Men när vi ville ha barn var det inte så vanligt, utan då fick vi göra IVF direkt när inte pergo funkade... 

Som steg ett gör man en fertilitetsutredning där man kollar om det går att hitta orsak till barnlösheten... 
    Du kan läsa om IVF på länken: http://www.ivfsverige.se/
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • MiraJ

Selenea och Babe: tack för svar.
    Kom att tänka på en sak till jag undrar. När börjar man ta sprutorna i menscykeln?

• MiraJ

I eftermiddag har jag telefontid med min läkare. Ska då ta upp detta med sprutor så får vi se vad han tycker vi ska göra....

• MiraJ

Jag pratade med min läkare igår. Han sa att jag låg för högt med något hormon så det kan vara det som gjort att pergotime ej fungerat. Ska in idag och ta blodprov igen, få någon tablett som jag ska ta kl. 23 ikväll och sedan ska jag ta blodprov igen imorgon bitti.... *pust*

Hur går det för er andra?

• Babe

MiraJ: eg märkligt att de inte kollar upp värdena först som rutin... jag fick ta en massa prover (ämnesomsättning, hormoner etc) under utredningen, allt var ok, men jag har fött 3 barn och äldre sen dess... ska be dem ta prover om inte pergo funkar denna månad. Vad var det för prov/värden de tog på dig? Kram och lycka till:)

• MiraJ

Babe: Ja du dom tog blodprov första gången jag var in... sen en gång till... och nu ska jag ta igen (kunde ej ta igår då dom har stängt idag)
    Jag håller ej reda på vad dom tar.. det är så svårt med alla termer.. Men jag hoppas ju att dom har tagit alla nu när jag ska ta igen (måndag ska jag försöka åka in)

Jo jag tycker du kan fråga om det... det är ju sant att dom borde kolla igen efter så lång tid.

Trevlig valborg!

• Bruden24

Jahopp då har man pratat med sin gyn igen, men ingen hjälp får man före man gått ner i vikt..
    Man gör tydligen inga utredningar på människor med 25 kilos overvikt {#lang_emotions_cry}

Hur ska ja lyckas med detta nu då , ska ses i september och därefter se hur man kan gå vidare ...

• Babe

Bruden24: Styrkekram till dig, vännen... Jag vill inte ge ngr pekpinnar, men GI alternativt LCHF-kost sägs ju vara bra för kvinnor med PCO och då kan man även samtidigt gå ner i vikt om man behöver det... Lycka till! Varje litet steg är närmare målet :)

När får man blödning efter avslutad Provera...? Tog sista (av 10) tabletten igår... 
Svar på tråden När pergotime inte fungerar?