• MiraJ

När pergotime inte fungerar?

Jag har tagit två omgångar med pergotime. En enkel och en dubbel. Ingen av omgångarna har ledit ens till att äggen växt...Nu undrar jag vad nästa steg är?
    Någon som kan hjälpa mig med det? Känns som att det är kört för mig... 

• Svar på tråden När pergotime inte fungerar?
  • Bruden24

Babe: Tack för ditt stöd :) Har testat LCHF ett tag men de går inte riktigt ihop med Metformintabletterna som jag nu äter, så de får blir en "lite utav de, lite utav något annat". Bara till å kämpa så man man går ner till September så man får hjälp.

• pippilott

Bruden 24: ååååh, gu va ja känner med dig!!! Var i nästan samma sits som dig!! Men jag visste sentidigare att jag hade PCO-S, så jag fick besked om att banta ner mig...började denna karusell i jan.07... jag gjorde det, gick ned 20 kg på 2,5 månad..(som nu har kommit tillbaka, 50%), då sa läkarn att "nu kommer det hela lösa sig, du kommer bli gravid av dig själv nu..) blev jag det?! nej...så ytterligare tid gick, fick pergotime enkel dose, det funkade inte...fick dubbel, det funkade heller inte--provade dubbel dos fyra gånger...vilket inte resulterade i nåt annat än frustration o tåror...nu har vi äntligen kommit fram till IVF!! nu i feb.10, så tre år tog det för oss att komma hit, nåt som egentligen skulle ha tagit ett år...åååh, jag verkligen avskyr min tidigare gyn!!!! Varför kunde jag inte bara ha blivit satt i IVF-kön på en gång?! hmm, hoppas din är bättre, o sätter dig i kön på en gång!!Bättre o va där o sen slippa, än att behöva, o veta att det är 1,5 års väntan(i sthlm i allafall)!

Massor med lycka till!!!!!!!

O ja, mitt första IVF-försök ble avbrutt, inga ägg hade växt tillräckligt...så vi ska börja på nästa sprut-helvete  nu i maj/juni tror jag!

• Bruden24

Pippilott: Hur lyckades du gå ner så mycket på så kort tid?
    Hoppas verkligen att du får ett plus nu, så som du kämpat och väntat..
    Har mest ångest, jag tränar och har barn som motivation, men samtidigt när mannen jobbar borta flera veckor så känns de så långt bort.. Å godis (min största lass) kommer väl till hands då man blir lite deppig och tappar tron på sig själv.

Hoppas, Hoppas massa för dig skull också!..
    Det är såå fuskigt, hur lätt vissa människor har det..

• Kyria

MiraJ: Jag var i samma situation som du, Pergotime fungerade inte på mig. När vi gjort tre misslyckade Pergotime-försök fick vi också resultatet av min mans spermaprov, och eftersom det inte såg riktigt bra ut så gick vi direkt på IVF. Jag bor i Skåne och där var ingen direkt väntetid till IVF-behandling.

Annars kan man också ta sprutor först (samma typ som vid IVF, men mindre doser), för att få ett ägg till att växa och sedan befruktas på naturlig väg eller genom insemination. När man gör IVF tar man större doser eftersom man vill ha fler ägg, för att kunna ta ut dem och befrukta dem utanför kroppen.

Jag kan för övrigt tipsa om boken "Spis dig gravid". Utdrag finns här: http://www.pagegangster.com/p/oFb3k/2/ Den är på danska, vilket kanske känns lite problematiskt för en del (kan beställas i internet-bokhandlar), men annars är den klart läsvärd!

Den förklarar väldigt pedagogiskt sambandet mellan kost, pco, hormoner och fertilitet, och innehåller en diet som har som föremål att stabilisera hormonnivåerna och få igång ägglossningen. Teorin i boken går ut på att man kan ha problem med hormonnivåerna även om man är normalviktig, så det är inte en bok om viktminskning. 

Kosten i boken går lite åt GI- och LCHF-hållet, dvs. man minskar på kolhydraterna, äter rätt sort kolhydrater, samt äter lite mer protein och lite mer fett (men det ska vara rätt sorts fett). Jag hann inte äta enligt boken länge alls innan vi påbörjade IVF, så jag vet inte ännu om jag hade kunnat få ägglossning på egen hand så småningom genom kostomläggning.

Men jag mådde mycket bra av dieten och har fortsatt äta enligt den. Danska forum är fulla av solskenshistorier från folk som har gått ner en massa i vikt som bieffekt av kostomläggningen och även blivit gravida med "Spis dig gravid" kosten, så det kanske kan vara värt att prova för någon.

• MiraJ

Kyria: Tack för tipset, ska kolla upp det.
    Hur går det för dig med Ivf? Har du gjort ett försök?

• MiraJ

Pratade nyss med min läkare. Jag har tagit en enkeldos pergotime och en dubbel. Mina ägg har inte alls växt till sig av det. Fick ta blodprover förra veckan.

Nu sa han att jag ska få ta kortison tabletter och pergotime . Någon som har fått ta kortison? Tyckte att han sa kortison...
    Ska till apoteket imorgon och hämta ut båda medicinerna.

• Kyria

MiraJ: IVF går båda bra och dåligt för mig kan man säga! :) Jag fick en relativt låg dos Gonal-F, som min kropp dock svarade väldigt starkt på. Det överraskade mig eftersom absolut ingenting hände när jag tog Pergotime, men det har tydligen inget samband!

Jag fick i alla fall en massa ägg, 28 stycken för att vara mer precis (i informationsbladet från sjukhuset stod det att genomsnitt var 8...), och jag fick dem uttaget med äggplockning i mitten av april. Tyvärr fick jag symptom på överstimulering efter äggplockningen, vilken kan hända när man har fått så många ägg. På grund av överstimuleringen fick jag inget befruktat ägg tillbaka direkt, utan alla de befrukade äggen blev nedfrysta, så kroppen skulle få återhämta sig lite efter behandlingen. Om ungefär en månad kommer jag att få ett fryst ägg upptinat och insatt, och hoppas såklart att det kommer att fungera nu!

Lycka till med den nya medicinen, hoppas det fungerar bättre med den!

• MiraJ

Det var prednisolon pfizer jag fick.. började med dem idag, 1 ½ tablett.. och imorgon börjar jag med pergotime enkeldos..
    Är det någon som fått ta predisolon?

Kyria:  Oj vad många ägg.. Hoppas att det fungerar hela vägen för dig nu nästa månad =)

• MiraJ

Jag var hos min läkare i måndags. En äggblåsa hade vuxit till 12 mm vilket är väldigt lite men det är också första gången som det hänt något överhuvudtaget. Jag ska tillbaks på fredag, hoppas på positiva besked.
    Jag fortsätter med prednisolon varje dag...
    Om det inte har hänt något tills på fredag så ska min läkare skicka remiss till en annan klinik och så kommer det bli sprutor...

Hur har det gått för er andra?

• pippilott

Jag har efter rond nr.2 haft äggplock igår, fick ut fem små...känns ganske fjuttigt jämfört med Kyrias 28.... jag får veta på måndag og det har hänt nåt, och om det har det, kommer jag få ett!! Hoppas hoppas!!
    Bruden24: jag gick på reductil i 2 månader, sprang 7 km varje dag, gick fram och tillbaka till jobbet(ca.5,5km)och åt INGA kolhydrater.. förutom öl och vin kolhydrater!)Då hände det grejer kan jag säga!!!Tänkte forsöka köra samma nu i sommar, förutom reductilen då, får se hur det kommer bli!!

• smulanjag

Hej!  Får jag hoppa in här och fråga en sak..  Jag å sambon har gjort fertilitetsutredning, visade inga fel på nån av oss, förutom att jag har lite dåligt progesteronvärde, dock har jag inte fått diagnosen PCO,  jag blev satt på pergotime enkelkur.., fick komma på vul som visade 2 äggblåsor som skulle släppa inom ett par dagar.., testade med stickor och fick positivt på digitalt ältest efter ett par dagar och mkt älkänningar.., fick komma 1 vecka senare och lämna progesteronprovet och igår ringde läkaren och sa att det var ett ok värde men inte riktigt så bra som de ville ha det så hon lät lite förvånade över att jag fått positivt utslag på ältest.., har fått min mens nu..=(.., min fråga är:  Har inte äggen släppt eller har de släppt innan de växt till sig ordentligt eller vad är det för fel??, varför är mitt värde inte så bra??, känns hopplöst!!

• pippilott

OJOj! Jag har ingen aning!!
    Hoppas det finns nån som vet, och kan förklara för dig!!!
    Borde inte läkarn kunna förklara lite bättre?

• Bruden24

Pippilott: Såg inte ditt svar förän nu.. Tack!
    Sökte på reducil, men det står att det just nu är olagligt och inte säljs? Låter konstigt..
    Får kolla upp de i morgon..
    Hoppas de går bra för er :)

• Dreamis
    MiraJ skrev 2010-04-15 11:50:25 följande:
    Jag har tagit två omgångar med pergotime. En enkel och en dubbel. Ingen av omgångarna har ledit ens till att äggen växt...Nu undrar jag vad nästa steg är?
    Någon som kan hjälpa mig med det? Känns som att det är kört för mig... 

Du är absolut inte ensam om den här känslan och det blir värre om man är äldre.
    Då är det in princip kört för en med pergotime. De kan låta den gå med det i två år och hoppas och sedan komma och säga att med din ålder så är pergotime kört egentligen.
    Speciellt om det gäller barn nr 2. Superledsen just nu, längtar efter ett barn till men det ser ut som att det inte kommer bli något på den fronten. Pga dålig info ifrån början gällande mina äggstockar så trodde jag att jag hade tiden på mig. Fick mitt första barn oerhört sent och närmar mig 40 nu och då är det in princip kört för mig.   
  • Mamma till viljestark dotter

MiraJ - jag har en lång och tuff kamp bakom mig, men den slutade med 3 barn Jag har ytterst sällan ägglossning och Pergotime funkade aldrig för mig, trots som mest trippeldos... Fick prova ägglossningsstimulerande sprutor men det funkade inte heller.... Först med IVF och rätt höga doser äl-stimulerande sprutor så fick jag ägg att växa till. Dock blev det aldrig mer än 4 ägg.

Mitt råd är att inte vänta för länge och köra på med Pergotime om det inte ger nåt resultat. Slösa inte flera år, utan satsa hellre tidigare på IVF. Och tro mig, jag har gråtit sen jag var typ 16 och trott att jag aldrig skulle bli mamma... Men nu har jag 3 busfrön!    

• ljusa

Hur får man tag på detta? Måster en läkare skriva ut eller BM? Hur länge ska man har försökt?

BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
Svar på tråden När pergotime inte fungerar?